dimecres, d’octubre 05, 2011

ÀNIMES I PEIXOS



Certament no hi ha una edat determinada per començar seriosament en això de l’art. La història ens ofereix totes les possibilitats. Uns comencen quasi de criatures , altres descobreixen la seva vocació allà en el moment decisori de començar a ser adults i altres ,com per exemple Henry Rousseau, el duaner , iniciador de l’art naïf , comença la seva carrera quan voreja els cinquanta.

Joan Poch, que ara comença la seva activitat creativa de forma pública , tot presentant la mostra de títol “Ànimes i peixos” a l’espai Capgròs, ja fa uns quants anys que ha depassat l’edat formal de la joventut. Fa també un bon grapat d’anys de quan va bressolar la seva inclinació artística a la Massana, on va aprendre fonaments, amb suficient densitat com per mantenir un pòsit tècnic  que ara , en edat de ser artista fet i refet , presenta novedós amb una empenta i força com per pensar que mai hi ha temps perdut , i que en l’art tot es posar-s’hi  si existeix el més important com és la idea creativa.





Poch ens presenta avui una vintena de peces , la majoria pintures i un parell de ceràmiques , la seva altra gran afició , que li ha servit alhora com a detonant per la seva explosió artística comunicativa.

Poch es mou en allò que ara s’anomena “nova figuració” , que explicat ras i curt vol dir que ho fa en aquells camins en els que la figura , - o altra element referencial identificable -, n’és el protagonista de manera no realista, d’uns treballs en els que l’abstracció, el gest , la textura i essencialment altres elements figuratius que apareixen de manera discordant en el conjunt, confegeixen l’entramat absolut de la peça.

Ho fa amb l’ajut d’una tècnica prou acurada , pòsit de velles referències acadèmiques , amb un concepte humanístic clar , que es mou en el desig plaent d’una estètica agosarada però agradable, i el que és més important, sabent cercar una certa àurea de misteri comunicatiu que obligui a l’espectador a no quedar-se tan sols embadalit davant l’atractiu extern dels seus treballs, ans al contrari, amb el desig d’aprofundir aquells elements que l’artista l’hi ofereix en els seus plantejaments creatius i estètics.



Però és clar que no tot son flors i violes. La creació artística sempre és feixuga i cal fer i eliminar moltes coses abans de poder ser considerada reeixida, i justament en aquest estadi és on es troba l’autor. Poch ens mostra un munt d’idees i capacitats altament remarcables, però , - com tots els creadors novells -, intenta abocar-les en totes i cadascuna de les seves peces i el resultat esdevé massa vegades, feixuc, pesat i enfarfegat.

Per això l’exposició que avui ens ocupa és una mostra de doble lectura. Per un costat hi ha una lectura de present que mostra un fonament important però que precisa d’una clara alliberació i depuració. Però al seu costat hi ha també una lectura d’un futur llaminer per quan Poch aconsegueixi esbrinar el munt de conceptes plàstics que li bullen al cap i sàpiga filtrar-los vers unes obres més lliures , essencials i alhora emocionants.

Joan Poch debuta amb molt bon peu, demostra que hi ha fusta de la bona , però ara a ell li toca el paper de ser el propi ebenista per polir-se fins arribar a ser un veritable artista.

A seguir.

Joan Poch. Ànimes i Peixos
Espai capgròs. Fins el 26 d’Octubre de 2011

OUS DE PASQUA




En aquell mític Foment Disseny de mitjans dels 80 , en Rovira Brull anava fent experiències amb els seus alumnes. Una d’elles va ser realitzar diversos “ous de Pasqua” mantenint l’esperit personalitzat de cada creador.
Acompanyats del mestre Rovira Brull, van venir a la ràdio en Joan Duran Casabella, en Joan Fernández, la Maria Carbonell i en Joaquim Vilanova.

El resultat de l’experiència va ser aquest magnífic paper que encapçala l’escrit.

Emocionant.

dimarts, d’octubre 04, 2011

NEXUS




El passat divendres vaig tenir el gran plaer de presentar al Museu arxiu de S.A. de Llavaneres a Can Caralt, l’exposició “Nexus” que aplega els darrers treballs de Marc Prat.

Deia en aquesta presentació que ja comença a ser hora de que quan parlem de Marc Prat deixem d’emprar els qualificatius de jove i promesa. Per un costat en Marc ja comença a estar granadet com per seguir amb la cantarella de “jove”  ja que aquest concepte s’empra bàsicament en l’aspecte iniciàtic i Marc Prat ha depassat amplament el grau de beceroles per endinsar-se en un art definit, propi i personal,. Per l’altra banda , és difícil apostar pel sentit promesa quan s’acaba d’aconseguir el premi Bancaja, un dels millor dotats, econòmicament i en concepte de vàlua, de l’estat espanyol.

D’ençà els seus començaments  Marc Prat ens va sorprendre a tots amb una pintura monolítica en la que encaixaven de forma ben escaient els discursos tècnics , conceptuals i comunicatius. Aquest encaix, així com els propis conceptes abans esmentats , han progressat conjuntament amb ell confegint actualment una pintura especial de gran qualitat que a més a més, esdevé ben personal i identificable.

A bon segur que tot això és possible ja que des del primer moment Marc Prat va voler expressar sensacions interiors. La seva primera aposta pels peus era del tot sorprenent i no deixava indiferent a ningú, ja que en la seva visió s’endevinava un anar més enllà del pur exercici tècnic desenvolupat amb certa mestria.

Després va ser la fase de caire oriental, on l’aposta estava en la contradicció entre cos i esperit, per arribar a la sèrie “Claustres” , potser la més coneguda, en la que Marc Prat aprofundia en aquest sentit metafísic  de la realitat en allò que anomenaria com concepte de l’home com a ser espiritual.



Ara l’autor vol anar més enllà. Dominat el concepte , les emocions i marcat el ritme d’unes sensacions que arriben de forma directa a l’espectador , Marc Prat dona una volta més al cargol, jugant amb saviesa amb el díptic com element complementari. Si en la sèrie “claustres” era l’espectador qui imaginava el concepte global de l’espai, ara l’autor l’ofereix en plenitud en una agosarada aposta amb el punt de fuga ,- directe o invers -, com a bisectriu per generar uns díptics més especials i personalitzats que mai, que mica en mica van defugit de la rigidesa del dibuix formalista per anar embrancant-se per uns camins de llibertat preludi , a bon segur , d’unes aventures creatives molt més properes a uns camps més descontextualitzats i abstractius.

L’exposició que avui presenta Marc Prat és excel·lent. Tècnicament molt aconseguida , conceptualment reeixida en la intencionalitat de l’artista i comunicativament amb tantes vibracions que l’espectador queda subjugat i sotmès a uns ambients interiors que generen una absoluta pau espiritual.

Marc Prat ens demostra amb Nexus que el seu caminar no tan sols és ferm, ans també que està implicat en aquesta recerca personal interioritzada i convertida en el seu eix plàstic, la seva raó artística i la seva llum creativa.Tot en una exposició d’obligada i ineludible visita.

Marc Part. “Nexus”.
Museu Arxiu de S.A. de Llavaneres, fins el 23 d’octubre de 2011


COMPARANCES



Avui tot remenant el meu estudi m’ha vingut a mans una vella carpeta en la que guardava un bon grapat d’obres d’artistes mataronins , realitzades en directe en el programa “Ismes” que un va realitzar durant molts anys a Ràdio Mataró i a Antena del Maresme. Cadena 13.

Al bell mig del programa , i mentre anaven responent a les diverses preguntes, els creadors realitzaven la seva obra en un senzill full de carpesaro i amb bolígraf , retoladors o llapis de color mostraven el seu art.
Son obres de fa més de vint-i-cinc anys i justament aquí està la seva gràcia , en el canvi, l’evolució o la permanència dels seus criteris artístics.

Espero anar oferint , de tant en tant , algunes d’aquestes obres i per començar ho faig amb una de Jordi Cuyàs , datada del 6  de març de 1988.






dilluns, d’octubre 03, 2011

CAP DE SETMANA


Massa vegades deixem al cap de setmana com a font d’ on brollaran tot el munt de sensacions positives que ens renovaran davant la vulgaritat i la monotonia de la nostra feina habitual. I el cert és que generalment arribem al dilluns decebuts , tot pensant que no hem sabut aprofitar adequadament les oportunitats que ens ha donat el temps de lleure. Però de tant en tant succeeix el contrari i arribes fresc d’esperit i renovat de forces per afrontar de nou els feixucs dies de la setmana laboral. Justament això és el que m’ha succeït en aquesta ocasió.

Dijous va ser dia d’estrena de la nova aventura de “Espai d’Art” a m1tv. Una estrena amb resultats prou positius. Ressò important  en el món de l’art , enllaços múltiples a la xarxa ( especialment agraït el de Joan Antoni Baron ), i felicitacions varies i diverses de tot el ventall artístic , agraint principalment el retorn d’aquesta finestra informativa , amb tot el que comporta , a la graella televisiva.

Comentaris sense discordances , ja que inclòs aquell que podia pretendre ser punyent erra del tot en el plantejament. Per a mi ser qualificat com aficionat mai serà un insult o un sentit peroratiu. Sempre m’he definit com a tal i ho seguiré fent. Un afeccionat però amb coneixement de causa.
I en el que pertoca al fet d’estar autoritzat per parlar d’art en un espai públic , millor deixar-ho de costat. Hi han reflexions que cauen pel seu pes i més quan es recorden històries pasades, que van ser això, pasades. És clar que és difícil oblidar l'estulticia de penjar obra gràfica de Miró amb xinxetes. I així va ser. Oí Sr. Rodríguez?.

A més dues presentacions en el cap de setmana , i de dues exposicions de les que en parlarem , i bé, en els propers dies, com son la de “Nexus” amb en Marc Prat com a protagonista ( Museu Arxiu de Llavaneres. Can Caralt) i "Ànimes i Peixos” amb el debut expositiu de Joan Poch a l’espai Capgròs.

Remarcable també, i molt, la inauguració de “El Públic” , aquest espai d’idees, debat i cultura , que porta en part la signatura dels bons amics Joan Salicrú i Eloi Aymerich, i en el que la Teresa Roig ja m’ha implicat en una xerrada pública amb els artistes que exposin a la veïna sala del Col·legi d’Aparelladors.

A més una llarga i profitosa conversa al voltant d’art , cultura i ciutat , tot convidant-me a sumar-me i dirigir en certa manera un projecte ben il·lusionant,  al que lamentablement no puc afegir-me en plenitud per aquelles coses de la vida , però en el que intentaré prendre part ben activa en aquella zona que més domino , com és el camp de les arts plàstiques.
Una conversa gratificant , penso que per a tots els participants , i que en certa manera m’omple d’orgull i serveix d’aquella dosi d’ego, que vulguem o no, tots precisem de tant en tant.
Un projecte en el que vull, i penso que així serà, prendre part de manera ben activa.

I per acabar ,diumenge a Girona , gaudint de la ciutat, el sol, els espais, els amics , la conversa.
Aire i imputs ben positius per seguir endavant. Positivitat que esperem no sigui pas flor d’un dia.

Encara que la positivitat s’esvaeix davant dues esgarrifoses notícies de les que m’assabento.
La primera que el PSC comarcal ha decidit proposar a Ana Barrera per estar en les llistes electorals per al congrés de diputats ( 20 N) en representació del Maresme.
Caldrà fer control antidòping després de decisions / votacions d’aquest tipus?. Potser sí per que és difícil pensar que en ple senderi algú vulgui proposar a la persona que ha batut els rècords d’inutilitat , mal fer , despotisme amb els seus “subordinats” , incapacitat de tota mena , etc, per que pugui arribar a entrar en unes llistes tan importants com aquestes.

De vergonya absoluta per part del PSC , però alhora demostració d’alta intensitat de poder d’aquells dits “els blackberry” per Joan Salicrú, i “els palmeros” per a un servidor i molts més. A on anem PSC?. O definitivament he de dir PSOE?.

L’altar és el fet de que Sergi Penedès , l’antic regidor de Cultura, ha aconseguit un alt càrrec en la xarxa Transversal a l’entorn de la cultura “contemporània” . Una xarxa que bons milers d’euros costa cada any a la ciutat i que no serveix per a res ( a algú li sona ) fora de ser punt d’aprofitament dels habituals. Una nova demostració de que lamentablement els serveis sectaris acaben essent generalment ben pagats.

Espero i desitjo que qui mani properament a Cultura, - Unió té la paraula de si ha de ser Olga Ortiz (Unió Democràtica) o Francesc Masriera ( Convergència) el que substitueixi a Marcel Martínez, que ha decidit abandonar definitivament la seva cadira per raons de salut, ens desapunti a aquesta xarxa que res ens ha aportat.





dijous, de setembre 29, 2011

ESPAI D'ART





Avui hem recomençat l’aventura televisiva retomant el vell “Espai d’Art” ,ara a m1tv.
En el següent enllaç el podeu visionar.

http://maresmedigitaltv.minisites.xtvl.tv/  

Clicant a posteriori al damunt del logo del programa.
Espero que sigui del vostre interès

dimecres, de setembre 28, 2011

A MIG CAMÍ




Santi Domínguez exposa a Premi Art un nou capítol de la seva sèrie que té als animals , especialment als de caire salvatge, com a protagonistes. Una sèrie que va més enllà de la figuració aparent per endinsar-se en els camins de l’evolució pictòrica del creador.

Que Santi Domínguez sap espavilar-se perfectament en els camins de la figuració ho sabem tots ja que ho ha demostrat abastament. Però també sabem que aquella concepció pictòrica el deixava limitat a unes zones massa conreades per ell i per altres artistes.

És per això que varem celebrar joiosos els seus avenços cap uns altres camins en els que es mantenia el component figuratiu com a eix pictòric i com a crossa per a l’entramat general, però el global de la peça avançava per altres camins més alliberats en els que el joc de la taca i els tractaments tècnics que afavoreixen la seva dispersió, donaven aires de llibertat al seu treball, com queda clarament palès a l’obra presentada al sant Lluc.

Ara però, en aquesta exposició a PremiArt , Santi Dominguez es mostra inconcret en el que pertoca per decantar-se per un o altra costat , en aquesta la seva lluita interior vers una obra en la que domini el sentit figuratiu o per aquelles dominades per un sentit més lliure i abstracte. Un dubte que a més s’evidencia clarament en bona part de l’exposició , amb obres en els que la taca i la seva manipulació adquireixen patró de protagonistes en el fer i la intensitat , però que a l’hora de la veritat es veuen sotmeses a l’apuntalament de la vessant més figurativa.

Aquesta intenció però  no és pas un encert , ans el contrari. Penso fermament que Santi Domínguez té prou mà per anar més enllà, però encara es manté poruc i temerós de deslliurar-se de l’element referencial i deixar que l’obra flueixi lliure sense mistificacions de cap tipus. És la passa endavant que li manca fer i la baula que cal trencar.

Serà llavors quan podrem gaudir d’un artista respectable , nivell al que avui per avui no arriba per la seva evident autolimitació.

Santi Domínguez.
Sala PremiArt, fins el 2 d’Octubre


ESPAI D’ART



Tenint en compte que la gran majoria de lectors d’aquest blog  ho fan l’endemà de la seva nocturna publicació, en aquets cas dijous, valgui la pena l’autopromoció per recordar que aquest dijous poc més enllà de les nou dl vespre i a m1tv , reiniciem la nostra activitat televisiva reprenen el format del clàssic programa de l’antiga TVM, “Espai d’Art”.

Un programa en el que seguirem oferint les notícies , imatges de les exposicions més destacades i la corresponent entrevista d’actualitat , en aquets cas amb el tema obligat del sant Lluc i amb Miquel Àngel Faidella i Marc Sala com a protagonistes.

Un programa que es pot veure també en les diverses repeticions : El divendres a les 01.30 h , 05.00 h , 08.30 h , 12.00h, 17.30h. I el dissabte a les 19.30 hores. Igualment es pot visionar per Internet , en el servei de televisió a la carta a www.m1tv.cat.

Igualment convidem a tots els artistes , galeries, associacions, institucions etc a fer-nos arribar tota mena d’informacions amb la seguretat de que ens en farem reso. ( info@m1tv.cat  o perepascual@ono.com )

dimarts, de setembre 27, 2011

ANDAR CONTIGO



La temporada ha començat molt forta. Divendres era Santi Domínguez el que inaugurava a Premià de Mar la seva nova aventura amb els animals més o menys salvatges com a protagonistes. Aquets dijous serà Joan Poch el que debutarà a l’espai Capgròs amb una mostra que ja de vell antuvi us vull recomanar i que estic convençut serà una gran i agradable sorpresa per a molts. Divendres serà Marc Prat qui presenta “Nexus” al Museu Arxiu de Llavaneres a Can Caralt. Una exposició que no s’ha de perdre de cap de les maners i que un tindrà el gran paler de presentar.
 Mentre, el passat dissabte , el museu del Càntir d’ Argentona acollia una exposició molt personal. Es tractava de l’exposició de pintures de Lídia Tur , al voltant de les cançons de “Rumbas para Loli”  realitzades a l’entorn de les cançons de  Pep Lladó , un music argentoní de reconeguda fama en el camp musical en especial en el camp de la rumba , encara que en l’àmbit popular sigui més conegut per ser l’autor de “Les tres bessones”.

Pepe Lladó va patir fa un parell d’anys la desgràcia de perdre , quasi de cop i volta , a la seva companya. Per fer el dol Lladó va composar una grup de magnífiques cançons agrupades en el genèric “Rumbas para Loli” , d’una qualitat musical més que important i d’una capacitat poètica i emocional fora de mides. És una obra que us aconsello molt, però que molt, escoltar . No és una obra que es trobi a la venda i està a internet a www.pepllado.com. De tot cor us dic que escoltar aquestes rumbes us arribaran a l’ànima.


Ni més ni menys és el que succeí a la pintora argentonina Lídia Tur que es va llençar a plasmar plàsticament les imatges que li suggerien les emocionades cançons de Lladó, i ara ambdues de la mà es presenten a la sala d’exposicions del Museu del Càntir.

Les translacions plàstiques  de qualsevol altra fet artístic son sempre costerudes. Ha d’existir una concordança anímica antre ambdós creadors per aconseguir un resultat adient. I cal dir que en aquets cas s’ha aconseguit. Tur ha entès el sentiment de Lladó i ha cercat uns camins expressius en una mirada estilística que retoma amb el misticisme que tant bé expressava el seu pare Rodolf Tur.

Les obres de Tur es mouen en un cromatisme reduït, que reforça la intencionalitat d’uns límits estructurats per distribuir espai i volums, en el desig d’una creació d’ambients que quadrin amb l’ambient musical de cada cançó.

Uns treballs conceptualment ben estructurats i conduits encara que amb un resultat visual a vegades no del tot aprofundit. Hi ha obres potser precisarien una més gran intensitat i que queden a  mig camí, front d’altres plenament reeixides que responen perfectament al sempre difícil encaix entre dos móns , el musical i el plàstic.

La mostra ,encara que concebuda en un ideari únic, s’ acomplerta amb un seguit de peces encarades en el mateix camí del general, que reforcen el concepte i que de pas enceten un camí molt interessant , i en el que caldria incidir , per part de Lídia Tur.

Andar Contigo. Pintures de Lídia Tur per a cançons de Pep Lladó.
Museu del Càntir. Argentona . Fins el 23 d’octubre.

JESUS COLL



Fa un dies vaig rebre un mail d’aquest , per a mi i penso per a quasi tothom, desconegut fotògraf mataroní. La intensitat de la crítica del sant Lluc el va deixar en segon terme i no voldria que quedés aparcat en un racó ja que he quedat gratament sorprès del seu nivell.
La seva comunicació estava relacionada amb el fet de que aquest passat cap de setmana , Jesus Coll exposava la fira eròtica de San Francisco, una de les més importants dels EEUU, que vol dir del món en això de l’art eròtic i de sexe explícit que és l’eufemisme que s’empra per allò que tots sabem.

Puc dir que he repassat amplament el seus weeb més coneguts i que recomano,

www.jesuscoll.com  i www.jesucoll.com/erotic

 i n’he quedat gratament sorprés , aixi com de la interessant línia d’impressió que ofereix professionalment per a artistes de tota mena.

Una veritable sorpresa que a la nostra ciutat existeixi un artista com aquest , un professional de la impresió com aquest , i que a més a més , sigui del to desconegut.

Crec que val la pena prestar-li atenció.

( La foto d’Artleku és d’ell mateix)






diumenge, de setembre 25, 2011

I QUAN COMENCEM A PARLAR DE CULTURA?



Qui segueixi de manera activa la vida política i social de Mataró haurà pogut llegir en aquets dies un munt d’opinions al respecte de l’estat actual de la ciutat en acomplir-se els cent dies de mandat del nou alcalde Joan Mora.  Cent dies, la xifra màgica de teòrica cortesia que es dona al nou vingut per que hom pugui albirar les noves tendències i camins que ofereix el seu govern.

Han sortit a la llum opinions de tota mena , del negre al blanc i amb tota la gamma de grisos, tal i com s’escau. Té raó Baron quan parla d’una certa paràlisi institucional  ja que una certa letargia sembla haver-se apoderat en el complex engranatge municipal. Té raó Mora quan parla de períodes vacacionals i d’aquest ritme lent establert en totes les administracions per mor del desori econòmic que es redueix simplement a no haver-hi ni un duro al calaix.

Però si tot això pot ser cert i valorable en positiu o negatiu, segons la benevolència o el color polític , el que no es pot acceptar de cap manera és que cent dies més enllà de la presa de possessió l’organigrama municipal no estigui encara complert en les seves peces funcionals més importants. I que justament la peça que manqui de manera més notòria sigui justament la que pertoqui a Cultura.

Certament pot valdre l’excusa la situació d’indecisió de la regidoria , en el dubte de si podrà, voldrà o la salut recomanarà a Marcel Martínez l’abandó de la política governamental activa ( desitgem de tot cor que no sigui així ) i per tant que sigui substituït per Francesc Masriera o per qui decideixi la coal·lició governant. Una decisió que podria comportar variacions en el perfil del futur director de l’IMAC ja que aquest ha de gaudir , en teoria , de la total confiança del regidor.

Però aquest excusa s’esvaeix quan hom sap que el problema no és aquest i sí el fet de que no s’ha trobat a ningú que vulgui lidiar amb el difícil brau d’un organisme viciat en el seu interior, amb mala connexió amb tots els camps de la cultura local, cremat i escarmentat després de la nefasta gestió de Penedès, i amb l’afegitó de que els problemes econòmics de l’organisme i de l’administració , fan inviable una gestió il·lusionant que serveixi per recuperar to i apreci.

A finals del mes passat ja vaig fer un comentari al respecte en el post “Pas de vianants” en el que deia:
“Que l’IMAC és una bomba de rellotgeria és una cosa que hom sap. Cessada Esther Merino malgrat la petició expressa de continuïtat realitzada per Gisel Noè, l’IMAC està en un estat d’hibernació absolut. Temorosos del que pot passar i convençuts , - jo no ho estic tant -, que certes prebendes consentides per tots els governs anteriors en les que l’amiguisme ha dominat , com son els cassos de catàlegs, dissenys , exposicions , Can Xalant etc , poden acabar-se , estan a veure-les venir i preparant l’estratègia de boicot actiu si és que qui s’hi acosta té els collons ,- crec que en aquest cas és escaient parlar així -, de posar les coses en ordre , col·locar a cada tècnic en el seu lloc i establir una dinàmica correcta d’actuació.

Però evidentment , qui és el boig que pot acceptar tal repte?. Sense un duro , havent de dir no a quasi totes les propostes , apretat per tots i defensat per ningú, sols un kamikaze sense res a perdre i defensat a mort per el poder pot acceptar un paper encarat cap el fracàs i amb la certesa de que qui tinguis al costat t’intentarà torpidinar i fer el llit constantment. I de moment aquest kamikaze no apareix per enlloc ja que qui té un càrrec difícilment acceptarà el canvi, i qui no en té el normal es que pensi que ja hi haurà un temps millor per una oferta més atractiva.”

Ha passat un mes i la situació ha esdevingut perillosa del tot. De moment  els temes s’afronten un a un, i no hi ha full de ruta que doni coherència de projecte a les decisions. Així mentre Mora diu públicament a la inauguració del sant Lluc que el seu govern donarà encara més suport a l’art , per l’altra li diu no a Ricard Jordà en la seva exposició retrospectiva de 50 anys d’activitat creativa , o diuen als responsables del taller de Gravat , en Jordi Rosés i la Pilar Lloret , que no hi ha un duro i que si volen seguir, allà tenen les claus i que s’espavilin.

Un entén perfectament que les coses han canviat , i encara més, en bona part li agrada que hagin canviat i que s’estableixi un nou ordre més fonamentat en les capacitats que en l’oficialisme del pare estat i la mare ajuntament. Però el que cal és establir els paràmetres i que algú sigui qui els defineix, els expliqui els faci complir.
 El nomenament de nou director de l’IMAC i la decisió al respecte de qui ha de ser el Regidor de Cultura son dos fets que el govern ha de realitzar  sense més dilació,  per  a posteriori posar fil a l’agulla i fer ràpides puntades en una cultura local esfilagarsada i que està prenent el camí d’una lamentable retirada.

Una opinió que no és sols personal i sí majoritària.  En Joan Salicrú ho deixava ben clar en el seu darrer post de Riera 48. Aquesta pilota del nomenamnet ja fa massa temps que està a la teulada del govern i ha de tornar ràpidament al terreny de joc.

CATALUNYA MÉS POBRE



Un està ben convençut que el que dirà ara li pot causar més bufetades que no pas la pitjor de les crítiques a qualsevol aprenent seleccionat en la Sant Lluc. Però crec que s’ha de dir. Avui aquest vespre , quan l’espai que es troba a la cruïlla de Marina i la Gran Via de les Corts Catalanes apagui les seves llums i entri en els llimbs d’un futur desconegut , el meu país Catalunya serà més pobre, molt més pobre.

Ho dic , sense que m’agradin especialment les corrides de toros , un espectacle en el que en les comptades vegades en que hi he assistit , he patit més que no pas gaudit.( Soc d’aquells a qui no agrada gens veure com enganxen al torero). Un espectacle, el dels toros, amb el que sí he obtingut  grans plaers visuals, estètics i espirituals,  mitjançant les obres de grans artistes de tots els temps, estils i tendències.

Però avui, l’anar en contra del fals sentit espanyolista de la festa , ens ha fet donar un pas enrere en molt sentits,en especial en el camp de la llibertat individual,  mentre que fèiem el més absolut ridícul en la incongruència bestial, - i mai tan ben emprat el qualificatiu -, de diferenciar patiments  entre les corrides i els correbous en totes les seves vessants ( els vots manen i permeten totes les hipocresies).
Com em deia un bon amic. I si a algú se li acudís denunciar els castellers per realitzar unes construccions antihumanes  , que poden perjudicar la salut dels seus “participants” , tot tenint en compte que el respecte patiment humà ha d’estar per damunt del respecte al patiment animal?.

Reflexió amb trampa i molt agafada pels pèls, però que podria servir per reiniciar una polèmica en la que tot ja està dit i jo no entraré. Simplement avui vull fer palès el meu sentiment com a català de sentir-me més empobrit que no pas ahir.

dijous, de setembre 22, 2011

SANT LLUC 2011 ( V )

ARTISTA CONVIDAT

 Francisco Cabanillas  és  enguany l’artista convidat i per tant té el privilegi de presentar diverses obres que mostrin el seu fer. Una elecció que entronca justament en el dilema clau de la col·lectiva , que no és altra que l’etern al voltant de si el sant Lluc ha de ser una mostra “popular” o una mostra “selectiva” per capacitat artística i creativa.

Cabanillas pertany  al grup de creadors més propers al concepte d’artesania que no pas al d’art. Aquesta diferenciació no s’ha de veure com una separació de qualitat i sí de concepte.
Cabanillas és mestre en el camp del que podríem definir com a “marmolisme”. Coneix la tècnica com pocs, l’executa amb tota perfecció i ha assolit a més un cert criteri de sobrietat i personalitat en la recerca de la perfecció formal de la peça. Per això vagin per ell tots els respectes i els pertinents elogis. Però ser “artista” és anar una mica més enllà i penso sincerament que ni ell mateix ho pretén.

El seu és un repte constant per augmentar la dificultat i en surt airós en general, però repeteixo en aquest entorn artesanal i afeccionat . Un camp en el que s’estableix , com dèiem, l’etern dilema. Aquell que sembla mai serà resolt, com ho és quina ha de ser l’ànima del sant Lluc.


IN MEMORIAM

Molt encertadament la Sant Lluc ret un emotiu record a aquells artistes que ens han deixat en el decurs de l’any. Record que enguany es personalitza en els casos d’Emília de Torres , Guerau Calàbia i Robert Vives.

 Res diré de nou en el cas d’Emília de Torres ja que han estat diverses les vegades en que he fet referència a la seva desaparició i  a la seva obra , però vull fer un personal apunt en els altres casos ja que no ho vaig fer en el seu moment ja que en ambdós artistes vaig tenir coneixement de la seva mort amb retard.

Amb ambdós vaig tenir relació separada en el temps. Guerau Calàbia va ser un dels meus mestres en això de la crítica d’art. I ho dic sense retranca. Amb ell va ser el primer en saber quin pa si gastava en el camp dels artistes , al voltant de la crítica. I va ser principalment a l’entorn del Sant Lluc, punt que va servir per a moltes discussions privades i públiques en forma de cartes al director del Diari de Mataró.

Practicava Guerau la tècnica a l’encàustica , una tècnica clàssica grega realitzada mitjançant finíssimes capes cromàtiques de ceres que calia escatar per aconseguir el cromatisme desitjat. Ell considerava un gran mèrit el seu treball i jo en canvi defensava la tècnica com a mitjà i mai com a punt de valoració positiva per la dificultat. Vaig aprendre molt , - en tots sentits – d’aquelles llargues discussions.

De les mateixes va néixer un particular apreci que es concretà en el regal d’una magnífica escultura en la línia de l’escultura pública que es troba a la Pça Tomàs Ribas i julià ( a la sortida de Mataró per la carretera d’Argentona) i a ell dedicada. Una escultura que tinc al meu estudi i que sempre m’ha plagut.

Amb Robert Vives vaig mantenir una llarga relació amb el dibuix i el gravat com a fil conductor. La seva passió perfeccionista em va fer mantenir llargues converses davant els seus dibuixos del Corredor que ell mateix  es complicava fins al màxim , en el seu desig d’un hiper-realisme ferotge.

I que dir dels gravats , amb aquell tòrcul al seu estudi colomar al final del carrer Sant Antoni. Tot amb aquell tòrcul desmuntable , amb en Pepe Novellas pel mig , que al final va ser el primer tòrcul del taller de Gravat.
Converses apassionades amb l’art com a protagonista , que el va fer mantenir viu tant de temps.

Uns records col·lectius  , el de Emília, Guerau i Robert, als que m’hi afegeixo de tot cor.


dilluns, de setembre 19, 2011

SANT LLUC ( IV )

ANÀLISI ( III )

O

Maria Oms (3) manté el to que ens oferia en la seva darrera exposició en aquesta mirada abstracta en un context geològic. Segueix pels mateixos verals, millorant-los , amb una obra amb encertada tensió entre gest i l’encertada gama cromàtica. Un encert que queda cap disminuït en el cas de Chari Orta (1) en una obra significativa d’unes beceroles prou incipients.

P

Francisco Padilla (3) ens presenta un , si més no especial plantejament creatiu en aquesta la seva mirada a la figura en un camí entremig entre el còmic i els més seriosos plantejaments a l’estil Zabaleta. Caldria veure més treballs per poder jutjar amb més encert la seva estilística.

Circumstància que no fa falta de cap de les maneres en el cas de Parés de Mataró(5) que avui ens ofereix un peça molt made in Parés en la que aconsello prestar detinguda atenció a tot el tractament pictòric de fons , veritable lliçó sols a l’abast dels grans mestres , com ho és , sens dubte , en Joan Parés. La riquesa del mateix és un gaudi absolut per a afeccionats i professionals.

El mateix del mateix en el cas de Perecoll (5) que quan fuig del negre esdevé juganer amb si mateix per moure’s amb tota llibertat per una camins més experimentals en els que es troba agust i aconsegueix resultats molt notables com es fa evident en el treball presentat.

Jeanine Paretilla (1) porta la il·lusió per bandera el que no és suficient ,- o millor dit, no hauria de ser suficient -, per aconseguir el nivell precís per exposar en el Sant Lluc. Anna M. Perarnau  (3) és mou en els camins de l’obra correcta digne d’una alumna aplicada . Bon tractament general encara que potser un xic encarcarat per l’escolàstica , però amb la suficient dignitat com per estar-ne satisfet. Nivell al que no arriba Lluïsa Pericàs (2)  amb una obra que es dispersa i en certa manera es dilueix en el to de la col·lectiva.

Marina Pineda (4) és un dels casos que demana una individual per poder-la observar en un sentit més global. L’obra avui presentada és d’una aparent simplicitat però en la que es llueix en l’equilibri de volums i el joc atrevit del gest i el color. M’interesa i em genera confiança però crec que li cal ja una exposició personalitzada.

Marc Prat (5) ha arribat al nirvana amb l’assoliment del premi Bancaja, però en un gest de reciprocitat que l’honora , està present en Sant Lluc en una obra plenament identificativa del seu fer, amb una qualitat digne de tota admiració que li permet assentar-se ja entre les élites dels creadors locals. Un espai aconseguit amb tota justícia per una obra digne dels millors elogis.

F.Javier Pretel (6) va ser una de les més grans agradables sorpreses de la passada Torres Garcia. Del no res sorgia un artista àgil, amb un paisatgisme actual, capaç de jugar amb el color, la “pintura” com a  material , i principalment amb el seu vital concepte de mirada viva i fresca a uns espais que a ull vista poden ser considerats vulgars .
Ara de nou es referma ell, i ens refermem nosaltres , en aquesta capacitat de treure suggestió del no res , que fa dels seus treballs un iman generador de bones vibracions i d’aquell misteri que dèiem imprescindible en la nova pintura. A seguir en espera d’una mostra individual que ara és del tot exigible.

R

És nota que Sergi Rabassa ( 3 )  sap molt bé el que té entre mans , però un arriba a pensar si es tal el domini sobre el mateix que les obres queden esmorteïdes , com abduïdes i mancades de sang interior per generar la sempre obligada vibració front de l’espectador. Potser és el clar exemple de que solament amb la tècnica és quasi impossible arribar enlloc en el món de l’art.

Oriol Ribas (4) ha estat un altra dels joves seleccionats. Sense embuts aposta per un treball personal que ens retorna a aquells conceptes de l’art anomenat psicodèlic d’allà els 70 , però amb una renúncia explícita per la diversitat cromàtica que queda reclosa a una reduïda gamma. Hàbil en la fusió de signes, lletres i elements aconsegueix una peça de prou atractiu visual com per ser remarcada.

Paloma Rodríguez (3) està en un moment clau del seu desenvolupament , i com tants altres precisa d’una personalització que ha de passar per l’alliberament de vells atavismes i principalment  per esponjar el seu concepte plàstic. Està en el camí, però cal desenganxar-se encara de moltes coses.

Mercedes Rodríguez (3)  a diferencia de molts artistes atribolats , tira pel dret i ens presenta una composició abstractiva  desestructurada mitjançant un vermell visceral que desequilibra el conjunt.
Sigui quin sigui el concepte artístic del creador , aquest precisa d’uns elements o eixos de suport  que esdevinguin parets mestres de la seva creació. Si s’aposta per un trencament fora de camins el més natural és que el treball se’n senti i no pugui assolir els objectius fixats. Justament és el que li passa a aqueta autora que presenta vímets interessants peròa la que li cal u mètode per sortir-ne endavant.

Pepi Roig (3) i Joan Rossell (3) estan en un camí parell. Ambdós han assolit una certa agilitat en el concepte pictòric , i el que és més important , volen fugir de la vulgaritat i l’adotzenament, però no és aquest un pas fàcil.
Roig aposta per una aquarel·la a la seda, amb brillantor cromàtica , mentre que Rossell potser precisa aclarir més el seu treball per apostar per una obra més “neta”. Dos camins que caldrà observar finalment a on es dirigeixen.

Qui té clar cap on es dirigeix és Alberto Romero Gil (5). Sense cap mena de dubtes , segur del tot en si mateix , segueix impertorbable un caminar en el que el llapis és bastó i guia.
Amb senzillesa , deixant ben clar que els materials son simplement això, materials. Que l’important està en l’essència, en el concepte , en la manera de desenvolupar-lo. Que no fa falta falsos focs d’artifici per amagar defectes . Que cal ser net i polit i que d’aquesta manera es tenen molts punts guanyats. Que...
Tot el que vulgueu queda petit al gaudir del seu magnífic treball. Alberto Romero, un metre en tots els sentits de la paraula.


S

Hi ha artistes que cada dia em sorprenen més. En Tomàs Safont Tria (6) és un d’ells.
Quan molts en la seva situació estarien ja de tornada de tot, haurien trobat un cau on es mourien plàcidament amb una pintura fàcil i dominada, en Tomàs s’entesta en anar aprofundint en la veritat més absoluta del seu ser artístic i aconsegueix peces de tan alta qualitat com la que aquí ens ofereix.
Cada dia més desfermadament fauvista , però amb una clara intencionalitat expressionista, Tomàs Safont Tria es desferma i sense cap mena de xarxa de protecció esdevé artista en plenitud. Magnífic.

Marca Sala (5) vol seguir amb les seves brillants presentacions que li van donar dues nominacions  com artista jove. Encara que la seva joventut l’obliga a constants investigacions , amb la de possibles errades que les mateixes comporten, no es talla un pel per aconseguir brillants resultats com és el treball ara presentat en un magnífic equilibri entre fons i forma , concepte i tècnica , que li dona un nou èxit en la seva incipient carrera.

Lucía Sánchez (2) I Joan Solà (2) , encara que es mouen en camps tan diferents com la pintura a l’oli o l’escultura tenen en comú el fet de que els hi manqui un pas més enllà per diferenciar el seu treball. Solà es redueix massa en la tècnica i aconsegueix  un retrat correcte en l’aparença però mancat de vida , mentre que a Sánchez la peça li aguanta però mancada de la personalització necessària.

Jordi Santamaria (3) ha canviat de registre. Dels dominis interior ha passat als exteriors i en aquest canvi no ha pogut arrossegar la llum que era la seva gran virtut. Manté el concepte i la força de la resta però la llum esdevé ara en certa manera enfarinada i cal retornar-li el paper de protagonista que en ell sempre havia tingut.

Jorge Sarraute (4)  és d’aquells autors que sempre son capaços de sorprendre’ns. Potser per que la plàstica és tan sols un complement de la seva vida musical, potser per  que ja fa el que li ve en gana i no es vol sotmetre a cap mena de dictadura estilística per més llibertaria que aquesta sigui. Potser per ...
Sigui com sigui , Serraute ens omple el seu art de personatges que sempre ens semblem propers , molt propers, tan  que fins i tot ens semblen perfectament reconeixibles.

Josep Serra(5) i Sandro Soriano (5) son artistes que es troben ara en una situació parella que no és altra que la d’haver aconseguit veure clarament quin és el seu veritable sentit artístic.
Serra segueix en el seu expressionisme abstracte que ha sabut depurar d’elements aliens per quedar-se la potència interior del seu gest , ritme i color. Una obra potent que alhora és altament suggestiva a la vista dels espectadors.
Sandro Soriano, com Serra , ha anat despullant el seu món màgic ple de personatges , situacions i referències , per anar deixant la seva obra en un concepte únic  i lliure , magníficament enriquit per aquest mon que envolta el seu treball. Una obra del tot plaent i satisfactòria.


T

Jordi Torrent (4) és la demostració de que la constància i el treball continuat, si es disposa de bons conceptes i bones mans serveix per assolir uns nivells de plena dignitat.
Torrent ha sabut escollir uns temes especials i sel·lectius , on trobar-se a gust i agradar-se. Així obtén resultats prou reeixits com l’avui presentat , però en el meu interior em queda el dubte de si no està capacitat per anar encara un pas enllà.

V

Massa vegades se’ns acusa als defensors de l’abstracció  de que en aquest camp hi ha tants artistes de fluix nivell  com en el camp de la figuració, però que potser no es nota tant.
Estic d’acord en part i en altra no, però en el que no combrego en absolut én en que no es nota. Mirar l’obra de Carmen Vélez (1) es veure de bones a primeres que l’autora no ha acabat d’entendre el concepte. La disbauxa de colors violents en una abstracció sense sentit és tan reprovable com la figuració més “cromo” a la que ens puguen enfrontar.

Potser per això que David Vergés (5) fuig de la disbauxa per fer reclusió en el seu especial minimalisme que enguany ha trencat amb un  pas enllà. Vergés aposta amb tot encert per aquest camí ja que és en ell on la seva extrema sensibilitat pot explossionar amb tota intensitat. Per gaudir-lo.

Una sensibilitat que Viader(2) segueix trobant en la ploma i en el dibuix perfeccionista de la seva realitat visual. Un camp el de Viader que ara ja sols es pot valorar en el sentit testimonial  però en el que és difícil poder aportar un  sentiment artístic fora del d’una artesania que ja està fora dels nostres temps.

Finalment a Sussi Vilaseca (2) la manca de l’interior estructura arquitectònica d l’obra malmet la seva habilitat en l’ús de la llum i el color.


RECTIFICACIÓ

Si els savis s’equivoquen , que haurem de fer les asses com jo?. Dons equivocar-nos. I quan ho fem, intentar esmenar l’errada i demanar disculpes a tothom a qui haguem pogut molestar.
Això és degut a que en l’anterior post, en parlar de Àlex López Garrido “Kene” dèiem textualment:

Un treball que en canvi queda com de segona mà, en el cas de Àlex López Garrido “Kene” (4) que es limita a presentar la mateixa obra que va ser seleccionada en el Torres Garcia. Un fet absolutament erroni i que malgrat la qualitat de l’obra hauria merescut no ser seleccionada. Actituds com aquesta son les que vulgaritzen el Sant Lluc i no li permeten agafar la volada que mereixeria.

I anàvem del tot errats ja que l’obra presentada per Kene és de la mateixa sèrie, però no és la mateixa. Son parelles i amb l’únic element de la memòria visual de fàcil confusió, però...Errada  i ficada de pota fins el fons. O sigui que mea culpa i disculpes.

Valgui com a justificació que en l’afany de fer una crítica individualitzada de l’actual Sant Lluc sols hem pogut disposar dels pertinents apunts i de la memòria visual, ja que enguany i per raons alienes a l’organització, aquesta no ha pogut disposar de les fotografies dels artistes participants i de les seves obres , element que ens facilitava , i molt, el treball.

Sigui com sigui , errada i de les grosses, que lamentem profundament, i de la que en fem el retoc corresponent.


diumenge, de setembre 18, 2011

SANT LLUC 2011 ( III )

ANÀLISI ( II )

G
Hi ha obres que tot mirant-les observes que hi ha un punt que et crida l’atenció i que penses que allà hi ha fusta però el conjunt no t’acaba de fer el pes. Un exemple és el de Eulália Garcia Hernández (3) amb un molt interessant exercici volumètric central que s’esfilagarsa en el conjunt perdent la força central que donaria potència a l’obra. Si el concepte està en ell hi ha futur , si ha estat una casualitat hi ha vulgaritat. Ella decidirà.
Una qualitat que s’ensuma en el ben conjuntat repòs de Camil Giralt (4). Sempre es positiu aconseguir força mitjançant la teòrica asèpsia d’una pintura plana i amarada de fredor. Exercici brillant  del que bo seria veure més enllà.
Un més enllà que s’ofereix quasi etern a Maria Gómez (2) , l’artista més jove de la mostra ( 1994 ), atrevida en el plantejament visual però mancada encara de moltes coses , en especial de força. A l’igual que Sandra González Carmona (2) amb un arlequí insubstancial en un entorn escolàstic que res li ajuda.
Altra cosa ben diferent son Josep Mª Gomis (5) i Llucià González Viza (4). Gomis està desfermat i desinhibit . Sap molt bé el que té entre mans i simplement cerca el seu gaudi, el que fa en conseqüència que aquest es transmeti a l’espectador. Llucià en canvi segueix entestat en fer fixes obres pesants, quan la seva millor virtut està en donar moviment i llibertat a les mateixes. En aquest camí és un mestre , en l’altre cau en un més fàcil adotzenament.
Margarita González Tadeo (3) i Francesc Guiu (2) es mouen en paràmetres parells. Es nota l’experiència i un cert domini de l’ofici que permet en el cas de Guiu fer un treball formal i correcte i en el cas de Margarita González anar potser un xic enllà encara que amb una dependència evident del mestre. Manca llibertat individual per a poder ser unes obres millor valorades.
Natalia Guerrero (3) ha estat una de les joves seleccionades amb una obra que si be demostra una certa valentia en els plantejaments encara es presenta molt verda i especialment demana a crits una depuració en el que és un evident conflicte plàstic d’estils , modus i maneres. Pot haver-hi futur però avui per avui el present encara està mol per definir.

H
Sempre s’ha dit que un dels  impromptus d’un artista com a tal és la de ser reconeixible a simple vista. Joan Hortós (3) ho ha aconseguit. El seu idioma festiu , fantàstic i iconogràfic és personal i inconfusible alhora que prou valorable. A vegades molt ben treballat, com en el cartell de santes , i en altres menys , com en aquest cas , l’obra destil·la personalitat i frescor , cosa que és empre d’agrair.
Un cas parell és de Núria Hurtado (3) , enganxada a la seva línia , la sanefa , a l’element repetitiu com a leif motiv del seu fer, un punt de partida vàlid però que a vegades té un resultat final atractiu i en altres menys encertat , com és en el cas que ara ens ocupa.
J

L’art i la filosofia conjuguen molt bé, però està clar que cal un nivell artístic elevat i un pensament filosòfic de pes. Si no existeix ni un ni l’altre el fracàs és espectacular , com és el cas d’ Emilio Jiménez (1) que obviament, qual Titànic ,  s’enfonsa del tot amb la peça presentada.
No ho fa ni de lluny en Josep MºJubany (3) que en aquesta ocasió abandona el seu tarannà per oferir un just i emotiu homenatge al pintor mataroní Luís Valentín ,  llunyà ja de l’esfera artística. Valentín ha estat l’únic mataroní que va practicar amb intensitat l’art pop. Una de les seves series va ser dedicada als segells de correus , d’aquí  el retruc en l’homenatge que tan sols els vells afeccionats aconseguirem entendre.
L
El que si hom entendrà és que Daniel Llin (6) està que se surt en el seu progrés creatiu. Llin és home saberut en l’art i en la vida. Professional perfeccionista va aparcar en certa manera l’art fins que les seves circumstàncies vitals li permetessin treballar-lo com volia. De fa un temps existeixen i el seu progrés és constant i imparable. I no es para en barres . Aposta per la força, per el color, per l’agosarament . Ho fa en temes no del tot fàcils als que sotmet amb habilitat en la concepció, en un desenvolupament  de mirada interior i intensa, que es traspua a l’espectador que queda quasi abduït per la força , el saber i la intenció. Magnífic.
Un treball que en canvi queda com de segona mà, en el cas de Àlex López Garrido “Kene” (4) que presenta una obra de la mateixa sèrie , i molt parella, a la que va ser seleccionada en el Torres Garcia. Un nivell que ja vàrem valorar en el seu moment però que poster ar hauria d'haver estat ratificat amb una obra d'un altra camí del seu valorable caminar.
Carme Lòpez (3) en canvi es presenta més incisiva de l’habitual amb un treball formal en la base però al que sap dotar d’un toc d’agilitat que s’agraeix . Fet que es repeteix en Cesc López (3) que manté la seva lluita per una aquarel·la viva en la que el color i el ritme agafin protagonisme.
Una aposta per el gest i el ritme que si fa Catherine Lorton (4) ben allunyada del seus anterior acartonaments pictòrics. De fa ja un temps que ha entès que la importància de la peça està en el raonament interior i no en la falsa brillantor d’un acabat llaminer. És en aquest caminar , fet evident en la seva darrera exposició , on hi ha el futur.
Un salt que també ha fet , i amb tot encert , Antoni Luis (4) . El seu treball gaudeix de les excel·lències pròpies del concepte acadèmic en el que sempre s’ha mogut , però amb l’important afegitó del saber captar l’esperit  present i eteri que existeix  en les velles naus industrials abandonades ara i fora dons del seu sentit real. Una ambivalència artística desenvolupada de manera atractiva i correcte.
Joan López Molina (3) aposta per una escultura reflexiva i encara que l’aposta és positiva ho fa de manera enfarfegada ,densa , el que distorsiona el missatge i no el fa receptiu per l’espectador. Hi ha camí però cal alliberar-lo.
M
Mentre Anna Mallo (2) aposta per un art de constants iconogràfiques sense aconseguir un lligam de transmissió, Joana Martínez Belzunces (2) ens demostra ser una alumne aplicada però res més, el que indica que li cal deslliurar-se dels lligams externs i l' Isabel Martínez Mateo (2) aposta per un concepte estructural prou correcte però que cal depurar per evitar l’evident enfarfegament en el que cau.
Margarida March (3) ja fa temps que lluita aferrissadament per aconseguir lligar les seves dues grans passions creatives com son l’esmalt i el gravat, elements amb plantejaments tècnics ben diferents i per tant de connexió difícil. El cert és que ho està aconseguint però a vegades cau , com en aquest cas, en una densitat massa accentuada que provoca un cert distanciament. Cal deixar fluir més els elements alliberant-los de pes per aconseguir uns resultats més adients que alhora seran artística i estèticament més plaents.
Uns resultats que troba , justament en aquesta llibertat , Antoni Martí (3) en una bona aposta tècnica d’acrílic en paper.
Times Square és evidentment la saturació del garbuix de gent , llums, sons i colors , però és un quelcom ben diferent al que plasma  August Mis (1) en una obra en la que justament el garbuix en distorsiona qualsevol qualitat de la que pogués disposar.
L’ofici, la tècnica és fonamental per a qualsevol acció creativa però per si mateix no serveix de res. Juana A. Molina (1)  juga amb la plumilla en un ample detall d’encerts i errors , però sense intentar comunicar res més que la sapiència amb el material i així el resultat acaba essent el que és, molt mediocre.
N
 A Josep Noé (2) ningú li ha d’explicar els secrets de l’aquarel·la que practica de fa ja uns quants decennis. Però com en el cas anterior cal dotar al treball d’una vibració superior a la que ens ofereix el domini del material.
Continuarà .....