dimarts, de juny 12, 2018

INADMISIBLE o EL QUE PICA, CURA





Fa unes poques temporades , la gent del sant Lluc disposava de tres espais expositius ben definits: Sala del Col·legi d’Aparelladors, sala de la Presó i la sala del Casal. Tres espais que en certa manera marcaven com tres divisions amb límits clars i ben definits i que alhora esperonaven als artistes  a poder fer el salt  a la que podríem definir com categoria superior.

Les obres de la Presó i la no recuperació d’aquell espai expositiu han provocat una distorsió evident en els límits qualitatius expositius de l’entitat , amb una baixada de nivell evident, que queda actualment expressada de forma diàfana amb les dues exposicions , la de Manuel Font i Manuel Campaña que no fan pas honor, ans el contrari, a l’espai que els acull.

Josep Font Heras exposa obra recent a la sala del Casal. I he de dir ja de bon començament que és la pitjor exposició que he vist en molts, però molts anys, i absolutament indigne de ser exposada en un espai expositiu seriós.

El cert és que el seu flyer enganya ja que penses que et pots trobar amb un híper realista però el que trobes és una mostra conformada per un intolerable seguit de dibuixos d’aquelles làmines Freixas de quan un era jovenet. Dibuixos de tota mena, fets amb escassa gràcia i acolorits amb menys encara. Un absolut desastre.

I que ningú vingui ara i em digui, que potser per part de la crítica el silenci i l’oblit seria el més convenient. Doncs no. En primer lloc l’autor denota la seva manca absoluta de sensibilitat no fent autocrítica, el que indica la seva nul·la arrel artística. A més , el seu fer ha estat avalat a bon segur per el eu entorn, fet comprensible, però també ha obtingut el vist i plau del Sant Lluc donant ales a una veritable deixalla artística. Davant d’això és obligació del crític d’aixecar la veu i provocar a l’artista que té dos solucions : o fa un reset o ho deixa, però el que està ben clar que exposicions com aquesta no poden arribar a uns espais seriosos per que demostren una manca absoluta de criteri i de respecte al sentir de creació artística.

Un respecte que ha d’estar sempre present en tots el estaments creatius: artistes, galeristes i crítics.




En Manel Campaña era d’aquells artistes que un definia com de Sant Lluc, és a dir que  sols els veies per Sant Lluc amb peça important, i la resta eren petites petjades en col·lectives o concursos i així fins la següent edició., en que observaves que havia millorato no,  i seguia work in progress com es diu ara.

No fa pas tant va realitzar la seva primera exposició important a l’espai capgròs i va ser absolutament decebedora. La seva densitat pictòrica i cromàtica s’havia esvaït i tot es reduïa a unes visions venecianes, buides de sentiments, continguts i ànima.

Ara al col·legi d’aparelladors , Campaña s’enfronta en la totalitat amb peces de mida més gran, el que demostra la seva valentia, però ho fa derivant cap una mirada “alisenca” de blancs i buits que sols es pot assolir amb dignitat i qualitat quan és conseqüència del buidat de l’entorn per centrar-se en l’essència , i a més a més a més quan es disposa d’una nivells tècnics de gran qualitat , fets ambdós que no succeeixen en aquesta exposició.



Campaña titula la seva exposició com “Llocs i moments”, títol que implica proximitat i vivència, però en canvi en el moment de plasmar-los a la tela es distancia d’ells , amb imatges en bona part extretes d’imatges fotogràfiques que fan que el paisatge no sigui viscut i sols comporti ànima de postal, i aquesta es transporti en l’encartonament i la llunyania. Unes imatges a més a més , amb molts i evidents problemes tècnics, com ho son perspectives i proporcionalitat d’espais , el que converteixen l’exposició en un quiero y no puedo permanent , en la que entenem els seus desitjos creatius però alhora veiem que aquests no son  assolits en cap de les maneres.




Aquesta exposició de Campaña, absolutament fallida i indigne de l’espai que ocupa, ha de fer reflexionar profundament a l’artista. Pot retornar a aquells camins més densos en la textura i el cromatisme, i avançar damunt d’aquells fonaments , o pensar que és  la pintura que avui presenta la que és el reflex idoni del seu concepte creatiu. Si és així  cal una millora tècnica important i el que és més important pensar com pot donar ànima a una pintura avui per avui inodora i insípida.

Dues exposicions fracassades però que ofereixen dues lectures de futur ben diferents.negre del tot en el cas de Font , i d’una taca recuperable en el cas de Campaña que es pot esmenar en la recerca d’ànima i solucionant les greus errades tècniques evidenciades en aquesta mostra.