La tècnica és sempre mitjà i mai finalitat. Certament en
alguns moments i circumstàncies hi ha tècniques més adequades que altres per
aconseguir els resultat desitjats. Però sempre, sempre el domini de la tècnica
com objectiu final és absolutament perjudicial.
Hi h autors però que
creuen que aquesta subordinació de poders, amb domini de la tècnica, no sols és
convenient ans absolutament necessari. Ho sento però discrepo en l’absolut. Les
obres artístiques, com el menjar, no son millors o pitjors segons la tècnica
amb la que han estat cuinades, i sí per la seva capacitat comunicativa i d’expressió
dels sentiments i emocions més íntims dels seus autors.
Carme Riera fa temps que en la seva creació està abduïda per
l’estany, element que descobreix mitjançant el seu pare que l’emprava per fer
creus d’arrel gòtica I és aquesta una abducció de subordinació absoluta i
com a tal té les seves clarors i les
seves ombres.
Claror en l’apartat escultòric. Les propietats de l’estany,
la seva peculiar rugositat i la seva certa opacitat en el reflex, fa que aquelles
obres volumètriques que presenta l’autora agafin unes tonalitats sensibles ,alhora
que en bona part s’aprofitin de les característiques que podríem qualificar com
organolèptiques del material, donant força matèrica i interior als seus treballs.
Unes característiques en el positiu que en canvi esdevenen
just el contrari en el moment en que parlem de la vesant pictòrica en la que el misteri que ofereix en el volum desapareix
del tot, donant un aire brut i descuidat al conjunt que a més perjudica i mol,
les posteriors superposicions dels pigments cromàtics.
Per més que cal lloar la constància investigadora de l’artista
, si els resultats no acompanyen, o simplement si es pot arribar a pensar que
amb materials més habituals els resultats serien millors, caldrà reconèixer ,
tal i com començàvem aquets escrit, que la tècnica ha d’estar sempre subordinada
a la creació i mai al revés. Carme Riera ens ho demostra fefaentment amb
aquesta exposició que passarà sense pena ni glòria.
(les imatges han etat extretes de la xarxa i no han de correspondre exactment a l'exposició)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada