dissabte, de setembre 15, 2018

FINALISTES MATARONINS BIENNAL TORRES GARCÍA 2017






Encerta idea del Sant Lluc organitzant aquesta mini col·lectiva amb els treballs dels quatre artistes locals que van ser finalistes en la darrera edició de la biennal Torres García. Així en aquests dies la sala del Col·legi d’Aparelladors aplega i agermana els treballs de Anna de Jaime, Jaume Simón, Luisa M. Segura i Mònica Vilert en un exposició que en la seva varietat dona imatge i nivell al col·lectiu local amb la virtut de que la seva diversitat els complementa, configurant una agradable col·lectiva que mereix amplament la seva visita.




El veterà Jaume Simon està en un punt àlgid de la seva creació. Diuen que és en temps de crisi quan l’art brolla amb més sinceritat amb més puresa conceptual. En Jaume sembla voler donar la raó  a l’asserció i sembla concentrar les seves vicissituds personals en una plàstica, en teoria simple i primària, però d’una contundència comunicativa absoluta, com queda palès amb aquestes setanta cinc notes monocromàticas sobre paper esdevingudes petites i personals reflexions al voltant del ser humà, filosofant de manera visual ,diria jo, sobre la lleugeresa del ésser i la força immensa de l’art i el gest i el color. Aclaparador el mural en la seva totalitat i intimista en el detall personalitzat de cada peça. Caldrà seguir el seu progrès


Luisa M. Segura aposta per el grafit, per el dibuix en una línia figurativa en el concepte però donant-li volada en l’eteri de la seva realització. Figures individualitzades o en conjunt, accentuades en el detall però convertides en anònimes en la despersonalització de l’absència de rostre. La dualitat del jo real o del jo imaginat, del que soc i el que voldria o podria ser, estableix una tensió comunicativa que destrueix la base realista de l’obra per submergir-se en el món de l’imaginari, en el món interior d’uns personatges en la reflexió de que hom no és el que representa en l’aparença formal. Molt interessant.



Anna de Jaime és encara , i per raons òbvies de la seva joventut, la que ens presenta un camí més obert. Després de les seves darreres exposicions  en les que dominava el constructivisme i una certa passió geomètrica en la recerca d’espais, acotant les obres , ara comença la seva lliberació creativa, en la que sense renunciar al passat  comença a una cerca més intensa en textures, cromatismes i ambients. Sense abandonar aquesta abstracció subtil que practicava, sembla voler anar més enllà amb una cert organiscisme que vol convertir-se en eix de tot el treball. Evolució a la recerca de conceptes més personalitzats.A seguir




Mònica Vilert ha assolit ja la maduresa absoluta i això és nota en els seus treballs que esdevenen conseqüència d’una evolució lenta i a vegades quasi imperceptible d’aquell primigeni ideari que ens va enamorar a molts fa ja uns quants anys. Les seves formes , sempre seductorament primàries, el seu color verdós, esdevingut signe d’identitat , aquest desfilat actual que en comptes d’esfilagarsar les obres  les compacta. Aquest organicisme a voltes petri, a voltes matriu gestant, confegeixen uns treballs de lectura lenta, de seducció intensa , com petites teles d’aranya artístiques en les que l’espectador  acaba irremeiablement atrapat. Obra de gran qualitat que retorna a Vilert a la zona top de l’art mataroní.

Èxit absolut d'aquest projecte col·lectiu que obliga al sant lLuc a consolidar-lo per les properes edicions.