Com era d’esperar el meu post d’ahir ha provocat les primeres
reaccions. Em satisfà però que em donen la raó en el general però com d,habitud
es queixen de les formes. Es moment doncs d’aclarir i individualitzar els
conceptes
El primer i fonamental es saber quin és l’objectiu de la
col·lectiva. De fa anys diuen i asasveren que es mantenir el sentit de festa
col·lectiva de tots els artistes ,
afeccionats i professionals, i mostrar a al ciutat el que fan els seus creedors.
Curiosament l’any 1986, el primer d’aquesta època actual.
Edició que sols va tenir 40 obres participants , d’elles quatre d’artistes que
avui trenta dos anys més tard segueixen essent participants de la mateixa (Mariano
Cabellos, Manuel Cusachs, Parés de Mataró i Tomàs Safont Tria). En motiu d’aquella edició Jordi Arenas era
entrevistat a Crónica de Mataró i explicant els orígens de la col·lectiva ,
deia:
“L’any 1947 i degut a l’èxit de participació i el gran
nombre d’obres presentades es formà una comissió amb Marià Ribas. Marcos Zaragoza,
Manuel Cuyàs i, jo i el meu germà. S’ acordà admetre tots les tendències però només s’exposarien aquelles obres que gaudissin
d’una qualitat mínima. Alhora també es tenia en compte l’autor. Si no era
professional es mirava que estudiés arts plàstiques i que s’hi volgués dedicar ”.Ens
trobàvem doncs amb un doble control: qualitatiu i de professionalitat
Igualment Arenas parla de la possibilitat de descobrir algun
artista jove i ho exemplaritza amb Manuel Cusachs per qui la sant Lluc va ser
un veritable trampolí.
Ara, quaranta anys més tard la nova “raó” del Sant Lluc, no acompleix
en res amb els criteris de qualitat `i de possibilitat de ser rampa de
llançament.
En el camp de la sorpresa, sols podem situar el nom de Gemma
Esclusa i els dels alumnes de batxillerat
Anna Viciano i molt especialment Maria Díes. Poca cosa a fe de Déu.
I en el que pertoca a qualitat, si deixem de costat a Parés
i Cusachs les dues úniques “patums artístiques” presents, podem demanar atenció
en escultura a Mariano Cabellos, Pol Codina , Josep Mª Gomis i Agàpit Boràs.
Joan Poch en ceràmica i Miquel Ortega en mosaic i en el camp del gravat , el
més ben representat de l’exposició, mostren nivell Marta Cuixart, Catherine
Lorton ,Cecilia Morales, Joan Rossell i Olga Serral, amb Eduard Huertos i Margarida
March, tots amb obra abastament coneguda.
Pictòricament sols Glòria Badosa, Anna de Jaime, Oriol de la
Hoz, Carme Fageda, Joan Hortós, Daniel LLin, Eduardo López de Haro Antoni Luis,
Francisco Padilla, Tomàs Safont Tria, Jordi
Santamaria, Sussi Vilaseca i molt especialment Mònica Vilert, dominant la
resta, amb unes obres que no depassen
els mínims de qualitat o que es mouen en una qualitat per sota de l’habitual
dels seus creadors.
En resum no s’assoleix ni el 30% el nombre d’obres que tenen
una qualitat digne i la sorpresa és inexistent. Per tant, encara que amb
benvolença hi afegim uns pocs artistes més que presenten obres inferiors a la
seva habitual vàlua, arribarem a tan sols una tercera part d’obres dignes d’una
important exposició.
malament anem
Però cal fer una altra lectura molt important. El Sant Lluc
és l’exposició més visitada de Mataró. I per a molts és l’única exposició que visitaran
en un any. I una associació cultural els hi ofereix una mostra de tant baix
nivell. Inacceptable del tot.
Altre cosa es la pocavergonyeria dels artistes qualificats
que ara rebutgen allò que quan començaven reclamaven amb desig. Uns per ser i considerar-e superiors , però
el pìtjor és el bon grapat de no participants esperant que la seva absència els
agrupi i anivelli amb els grans.
Si el sant Lluc no ofereix ni qualitat , ni capacitat de sorpresa,
ni mostra la realitat sinó artística , sí
plàstica, de Mataró, algú m’explica per a que coi serveix.
Per tant el corol·lari és ben senzill un sant Lluc com l’actual
ha de desaparèixer forçosament ja que és nociu per l’art , la ciutat i els
ciutadans i cal renovar-se i reinventar-se , i potser la col·laboració
Municipal ara i avui seria ben necessària.
I ara retopem amb raonaments, no amb il·lusions infantils
1 comentari:
La veritat és que estic molt d'acord amb la seva crítica que he descobert avui a internet. Certament això és una festa per tots en perjudici de la qualitat. Crec que un camí equivocat tot i que, l'unica llança a favor és que d'aquesta manera el públic, que mai va a les galeries ni l'interessa la pintura i l'art el més minim, fa acte de presencia per adular al familiar que exposa. Val més això que res
Malauradament això que pasa a la Col.lectiva de Sant LLuc pasa molt sovint, especialment a tot el que fa referencia a la promoció d'artistes, de baixa qualitat, sempre que tinguin els diners per participar als esdeveniments. Uns aprofitats que es fan l'agost a costa de l'ego d'uns quants "artistes" enganyats. Al respecte li passo uns enllaços de reflexions que he fet al meu blog.
Salutacions cordials.
http://www.gmarticeballosart.com/2011/01/galimatias-literario-en-el-arte-actua/
http://www.gmarticeballosart.com/2010/05/concursos-de-pintura-una-farsa/
http://www.gmarticeballosart.com/2010/02/arte-crisis-y-espabilados/
Publica un comentari a l'entrada