No tinc cap dubte que
la primera exposició seriosa d’un artista és molt important , i per tant n’ha
de tenir molta cura. I és difícil ja que s’enfronta a temes per a ell
desconeguts , com ho son la tria del tema, obres, títol, muntatge, etc, ja que
d’ells dependrà en bona part el seu èxit i/o fracàs. I lamentant molt dir-ho,
en Manuel Campaña ha errat en bona part d’aquests plantejaments.
Encerta en Manel , això sí, en una cosa en la que la majoria
de novells erra estrepitosament com és en el nombre d’obres presentades. Campaña
és seriós en això i presenta un nombre mesurat i adequat a l’espai fet que s’agraeix.
Però fora d’aquets encert , la resta és un seguit d’errors que el perjudica
greument.
El més gran error és no ser fidel a si mateix. Per el que
coneixem en les seves escasses presències públiques, la seva pintura és molt
més densa, pastosa en moltes ocasions , amb un cert agosarament en el
cromatisme, donant força a la seva mirada i aconseguint una obra molt més
intensa que en la fluixa i diluïda mirada que avui ens presenta.
Altre part és el tema escollit. Venècia és un espai que
pictòricament ha estat treballant per una multitud d’artistes , de fa ja uns
quants segles i amb la més ample varietat d’estils, maneres i posicions. Per
tant fer la gosadia de convertir-lo en l’eix de la seva primera exposició comporta
una comparança en la que de totes totes n’hauria de sortir perjudicat, com així és.
I és que Campaña ens sorprèn amb una pintura llepada ,de
pinzellada curta. absolutament contraria a la seva habitual, i més preocupat
per uns formalismes tècnics i estètics que no pas per aconseguir allò que és necessari,
la creació d’un ambient. Per imatges, la fotografia, però en l’art cal anar més
enllà i cal crear un esperit, que en el cas de Venècia és ben especial i quasi
màgic , i que Campaña no aconsegueix copsar de cap de les maneres.
És per tot això que no ens queda cap més remei que dir que l’expo
de Campaña a l’espai capgròs és una exposició fluixa i que no està a l’alçada
del seu fer habitual. Però és una exposició que ha de ser simplement una
relliscada de la que l’autor pot i n’ha d’aprendre molt. Bàsicament en el que
pertoca a la fidelitat amb si mateix, ja que sols des d’aquest punt , i no pas
en l’intent d’agradar a una majoria, pot Campaña fer un camí en el món de l’art,
un camí que per els fonaments ensenyats en altres ocasions és molt més esperançador que l’avui
presentat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada