Deia el gran pintor Jorge Ballester, nebot del cartellista
Renau que li agradava molt pintar, però que no era un pintor, i ho
explicava en el sentit de que el
concepte de ser pintor, no deixava de ser un sentit d’ofici i mercantilisme,
creant obres més de recreació que de creació, en les que en certa manera mana més
l’estètica dedicada al públic que no pas la interior del creador. En canvi
pintar, és donar volta a les pròpies idees i és projectar el propi jo, és fer
el que surt del Collons (sic) de l’ànima de l’artista a partir de l’íntima soledat del creador.
En Tomàs Safont Tria, que ja no és pas un jovencell, pinta
de tota la vida. Durant molts anys va ser un pintor que reflectia la primera
part de la nostre reflexió inicial. Impressionista, fregant a voltes el
puntillisme, cercava essencialment la bellesa apostant per la llum i el color.
Era una digne pintura comercial però que es mimetitzava amb tantes d’altres que
realitzaven els seus companys i amics.
Un terrible sotrac personal el va deixar , com ell diu, “sec”
i la pintura va desaparèixer de la seva vida. Esperonat per bons amics, entre els
que penso m’hi puc comptar, vàrem aconseguir que l’art de nou prengués protagonisme
en la seva vida. La seva rentrée inaugurant l’espai capgròs, ara fa quinze anys
, amb una exposició compartida del “vell” Safont i del renovat ja ens oferia suficients pistes per saber com
anaven els trets. La pintura s’havia agitat , el color havia pujat i apareixia
una nova mirada que semblava acostar-se al fauvistes, però amb un toc personal
en la pinzellada i ritme gestual de la creació. La llum i especialment el
color, esdevenia eix de l’obra i no pas la temàtica que esdevenia accidental.
Sense saber-ho havia seguit les directrius dels que havien
estats els seus mestres.: “Un artista ha d’expressar el seu sentiment
mitjançant l’harmonia, o idea del color. No ha de copiar res. Per damunt de tot
ha d’expressar una visió del color, l’harmonia del qual correspondrà al seu
sentiment. I sobre tot ha d ser honest amb si mateix” (Matisse) o havia seguit el
consell de Gauguin: “No copiï excessivament de la natura. L’art és una
abstracció: extregui-la de la natura, somiant-hi al davant i pensi més en la creació
que en el resultat”.
Ara, quinze anys més tard, aquelles intuïcions de desenvolupament
han esclatat definitivament convertit al color en la seva harmonia en el centre
cabdal de la seva producció. I en aquesta
recerca Safont Tria , ves a saber si “envejós” de la seva dona Cecília
Morales que té el taller paret per paret amb el seu i que com a gravadora que
és , manté les sèries conceptuals com a
fonament del seu treball, que Safont Tria ha volgut traslladar aquest modus
operandi a la pintura i així a partir d’una obra base, i com si d ‘un conjunt
de “matrioshkes” es tractés, va eliminant en cada treball l’anècdota que li
sobra , en la recerca de la puresa absoluta , fet que el porta a un pas de l’abstracció.
Melòman com és l’artista, sembla haver -se inspirat en les cèlebres
variacions Goldberg de Bach, que es tracten d’un tema únic que serveix de base
per a totes les variacions, per que al final es torna a repetir amb l’ària inicial. El que lliga totes les
variacions no és la melodia del tema sinó
la base harmònica , en el cas que ens ocupa, el color.
Així avui l’artista ens ofereix una dissecció fina i
textural d’unes obres base estructurades
ja amb el color, el gest, el ritme i l’harmonia com a fonament. Unes obres que malgrat van perdent
l’anècdota visual , queden perfectament lligades en el concepte vivencial del
creador.
Unes obres intenses, vives, cromàtiques i esdevingudes més
en essència i perfum, amb detalls espectaculars en especial en les obres de mida
més petita , que acumulen una intensitat superior que esdevenen veritables
concentrats del seu art.
Unes obres que malgrat en aparença podríem imaginar “repetides”,
però que no ho son per la personalitat individual que apareix en totes i cadascuna
d’elles de modus i manera que semblà deslligar-les de l’obra mare inicial.
En resum una exposició molt interessant, plena de valentia,
sense ni un bri de comoditat creativa , a la recerca del més intern i pur i amb
una força comunicativa que no deixa indiferent
a l’espectador que penetra en el concepte i el fer d’aquest veterà
artista , però ple de joventut en el desig de seguir buscant noves a l’art
alhora que segueix buscant la seva pròpia veritat.
Una exposició que mereix una atenta i detallada visita.
Felicitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada