És ben sabut que entestar-se en l’error no l’acaba convertint
en encert. O com diu molt bé el poeta Serrat
: “Nunca es triste la verdad , lo que no tiene es remedio”. És aquesta una reflexió general que va com
anell al dit després de visitar el segon capítol de “Mar de Fons” al casalot de
Ca l’Arenas , amb el protagonisme dels joves del Sant Lluc.
Vaig dir , i fins i tot clamar ,
que el que la gent del Sant Lluc havia fet amb els joves artistes seleccionats de
la col·lectiva , en canviar les regles del premi obtingut ( una exposició conjunta
de caire professional ) obligant-los a que les obres a presentar havien de tenir al mar com a leitmotif , era no tan
sols un error, era una veritable putada.
Ho defensava en la creença de
que el més important per un artista jove és afermar-se en la seva realitat
artística , amb les proves i apostes personals que ell mateix cregui convenient
, però que enfrontar-se a uns reptes no desitjats , com en aquest cas era la
dedicació al tema marí, per més llibertat que es donés al concepte , era una
pèrdua de temps amb uns resultats finals que no tindrien cap mena de valor.
Però sortosament els joves son
joves i per tant rebels a les imposicions si veuen que aquestes els perjudiquen
. Així que en aquest cas, Javi Pretel ha
passat de tot i ha seguit amb el seu caminar , l’Oriol Ribas ha fet una
lleugera concessió amb dues obres amb cal·ligrames ondulats , mentre que
Natalia Guerrero , la més jove i inexperta , és la única que en veritat ha acceptat
les limitacions , amb uns resultats de la que ella mateixa es desdiu.
Per tant son obligades dues
lectures en visitar aquesta exposició. Una , la individual del fer dels
artistes , i l’altre el fet general de l’exposició en relació a l’entorn global
de “Mar de fons” que ha quedat torpidinat i enfonsat del tot.
JAVI PRETEL ( Mataró 1981)
(cap de les seves obres fa
referència al mar )
No puc , ni vull negar , que l’obra
de Javi Pretel em té encisat d’ençà el vaig descobrir en el Torres García. Un
encís que continua avui amb aquesta la seva capacitat de crear uns paisatges freds, buits de tota
mena de concepció vital, com si d’elements extrets d’un fantasmagòric paisatge
després d’haver esclatat una bomba de neutrons. Uns paisatges estructurats en
un cert constructivisme volgudament desequilibrat , en la que el misteri
obligat en tota bona pintura , genera a l’espectador una inquietud vital que crea
enormes sensacions de complicitat.
La visió de Javi Pretel ens
porta , per òbvies raons d’actualitat , a una referència mental amb Hopper. Però
si Hopper magnífica la soledat mitjançant la figura humana , Pretel capgira l’aposta
i és l’absència de figura humana la que inquieta i la que genera el concepte de
solitud que domina tota la seva obra.
A més , Pretel és hàbil en l’ús d’elements
tècnics i cromàtics que ajudin a refermar el seu concepte global, que surt refermat
d’aquest petit tastet que ens fa desitjar una exposició individual, amb tot el
que comporta , que mostri de manera fefaent aquells valors positius que fins
ara tan sols podem ensumar.
( dues petites referències externes al mar )
El treball d’Oriol Ribas va ser una grata sorpresa en el darrer Sant Lluc. Però era això, tan sols una sorpresa, dons no hi havia una constància de si aquell era el seu camí, o aquell fer era un divertimento de grafista , o què.
Ara , i encara que sigui amb un
conjunt de diferents anyades , Ribas ens demostra la seva enorme saviesa en la
construcció d’aquests treballs cal·ligràfics en els que combina amb habilitat i
gust , no tan sols els elements literaris que li serveixen de pòsit diferencial,
ans també el sentit gestual i rítmic d’unes peces destrament treballades , que
generen una ràpida empatia amb l’espectador i que portant-nos a referències de
l’antigor i a tot l’ample camp que marquen els còdex , segueixen una empremta actual,
llaminera a la vista i als sentits ,
però alhora altament recomanable per a l’ intel·lecte.
Un treball , el d’Oriol Ribas ,
que s’agraeix i al que cal esperonar per a la seva continuació. Un treball que
en aquets cas també marca la seva llunyania en relació al concepte obligat del
mar , al que sols fa referència visual (cal·ligrames en forma d’onades) en dues
peces , amb l’afegitó que una d’elles consta en el catàleg amb data de 2011
però , curiosament, es visible en el seu blog personal amb data de 2009 , el
que remarca encara més la inutilitat del tema únic i obligat.
NATALIA GUERRERO ( Barcelona
1990)
És la més jove dels membres de
la col·lectiva i l’única que s’ha plegat a les exigències del tema marí, fet
que ara mateix maleeix , tal i com m’ha explicat en la que crec interessant
xerrada que varem mantindre en el dia inaugural.
Natalia Guerrero em confessava
no sentir-se identificada amb l’obra presentada. Les imatges que reprodueixo
que responen a l’obra presentada en el Sant Lluc ( lateral ) i la d’ara mateix , indiquen
clarament que no hi ha res en comú i semblen fetes per dos creadors que
estiguessin a les antípodes, el que referma la meva teoria del temps perdut.
Potser tan sols hagi servit l’aposta
per activar la capacitat de la creadora per cercar uns recursos que s’acostin a
la seva personalitat davant elements adversos.
Així davant d’uns treballs molt llepats fent
referència a Hokusai , Guerrero ha intentat , i en part ha aconseguit , gestar
unes obres més denses i personals en les que poder-se sentir al menys cofois de
l’esforç.
MAR DE FONS. I ARA , QUÈ?
Fa tan sols uns pocs mesos que
es reiniciava l’activitat a Ca l’Arenas , i es feia contra tota lògica vistos
els fracassos anteriors , seguint la paramètrica d’una exposició “mare” ( “Mar
de fons” ) a la planta superior i de durada en aquest cas de dues temporades ,
i un seguit d’exposicions “filles” , en la planta baixa, que havien de mantenir
la temàtica marina com arrel i eix de tot el conjunt.
Dons bé, han arribat els joves
de la Sant Lluc i han arrambat amb tot. S’han passat per l’art de triomf el sentit unitari de les temporades i han fet
el que ells creien convenient. Per això davant d’aquest fet seria obligat que
algú donés la cara i expliqués com és possible que tot l’entramat , fonamental
segons ells mateixos, hagi anat en orris.
Per que no hem d’enganyar a
ningú. Si es decideix que la temporada de Ca l’Arenas s’ha d’estructurar en un
concepte unitari , i a més es titlla de ressentits a qui diem en veu ben alta
que això és un greu error que només pot portar al fracàs, s’ha de mantenir l’ideari
amb coherència i estic per dir que peti el que peti.
Per tant crec sincerament que l’exposició
actual dels Joves del Sant Lluc no havia de ser acceptada per els responsables
i per tant no hauria d’estar exposada actualment ja que no correspon als
paràmetres marcats per la direcció del centre i de la temporada.
Ara , havent Ca l’Arenas trencat
les seves pròpies regles, dona mànega ampla per a tot , el que per a mi ja està bé. No fa falta que ningú desl
propers expositors s’escarrassi en cercar elements marins en els seus treballs
artístics si no és que li ve de gust, ja que la barra lliure s’ha obert i ves a
saber on podem anar a petar.
És per això que cal exigir
explicacions encara que tots sabem que no n’hi hauran. I cal exigir
responsabilitats encara que això és un concepte sempre difícil de trobar tant a
ca l’Arenas , - que no oblidem és la secció artística del Museu de Mataró-, com
en la parcel·la de plàstica (inexistent)
de l’IMAC.
Per això , i davant dels fets
consumats demostratius d’una flagrant irresponsabilitat que magnífica encara més el menysteniment
habitual de l’IMAC envers la plàstica , seria bo prendre les corresponents
mesures que indefectiblement haurien de
passar per cessar d’una vegada al responsable de l’acceptació de la malifeta ,
i per altra costat donar per acabat aquest “Mar de fons” i començar de nou
portant la lògica i la qualitat per bandera.
1 comentari:
Bon día Pere, primer de tot gràcies per dedicar unes paraules a l'exposició i fer difusió dels nostres noms.
M'agradaria aclarir una cosa que potser per culpa meva vas malinterpretar de la nostra conversa: Realment coincideixo amb tu de que el fet de posar temàtica a l'exposició em va agafar desprevinguda, ho vaig dir públicament durant els minuts que ens varen deixar parlar a cadascun dels participants. Però també vaig dir que crec que en vaig sortir airosa, ja que fa temps que els meus treballs estan dirigits a reinterpretar part de l'art japonès. També es cert , com et vaig dir, que la meitat dels quadres que havia fet si que varen ser forçats, però va ser culpa meva per voler cenyir-los molt al quadre original i que tot hi així en aquesta exposició he sigut més jo mateixa que en la col·lectiva de Sant Lluc.
Potser això que acabo de dir juga en la meva contra i deixa veure la poca experiència que tinc, però prefereixo no enganyar a ningú i que es vegi clarament el camí que estic portant. Em sap greu si durant la conversa no vaig comunicar amb claredat el que volia dir.
Gràcies de nou per dedicar temps a l'exposició.
Natalia Guerrero Hernández
Publica un comentari a l'entrada