dissabte, de juliol 14, 2012

JORDI BONET I GAUDÍ . D’ARQUITECTE A ARQUITECTE







Aquest dijous era segon de mes i per tant tocava “Dijous a la Nau” , el cicle de conferències de caire artístic que estem desenvolupant des del Museu Bassat. En aquesta ocasió el protagonisme estava en Jordi Bonet , l’arquitecte en cap de la Sagrada Família , i el tema a desenvolupar era al voltant de la trajectòria de Gaudí , amb especial detall a la seva etapa , que podríem dir “mataronina”.


Una proposta aquesta que va merèixer l’atenció de nou d’un centenar de persones que gaudiren amb intensitat del que va ser una gran conferència, responent en certa manera al que un servidor deia en presentar la mateixa. En aquells moments vaig dir que calia caure en el tòpic de dir que era un plaer i un honor presentar aquell acte per la vàlua del conferenciant i la temàtica, i que estava convençut que aquest plaer i aquest honor seria un sentiment compartit per tots quan la mateixa acabés. I així va ser.


Així Jordi Bonet va donar a conèixer manuscrits de converses del seu pare amb el Mestre que aporten llum sobre la seva vida i la seva total dedicació a l’arquitectura. Va revelar com la primera obra d’Antoni Gaudí i la seva relació amb Mataró coincideix amb l’inici de l’amistat amb els alumnes de l’Escola Superior d’Arquitectura (Folguera, Puig Boada, Bergós i Lluís Bonet Garí, pare de Jordi i de família mataronina, dons era nat a Can Garí , al veïnat del Cros), i va apuntar a l’encàrrec del Temple Expiatori de la Sagrada Família com el principal referent d’aquesta existència dedicada a l’arquitectura de tal forma que això li va permetre, a través de tot el que experimentaria a cada obra on va intervenir, anar-ho aplicant per conformar la “Nova Arquitectura” que avui fa que “se’l reconegui com un dels grans arquitectes de tots els temps a nivell mundial”.


Bonet va tractar la figura del genial artista des de la seva època d’estudiant fins a la seva consagració, i va comentar quins van ser els seus mestres, i també com va arribar a Mataró i quin significat va tenir a la seva carrera la construcció de la fàbrica de blanqueig tèxtil que avui allotja la Col·lecció Bassat.


De la Nau va lloar la seva restauració, que va dir “dóna prestigi a la ciutat de Mataró” i va explicar com el mateix Gaudí opinava que es tractava “d’una estructura nova del tot” en el moment en què es va construir. També va compartir anècdotes i comentaris de l’arquitecte de Reus sobre les festes a la fàbrica de blanqueig, sobre els seus gestors, i fins i tot sobre les seves creences religioses, i com l’encàrrec de continuar el primer projecte de la Sagrada Família li va arribar a Gaudí quan estava treballant a la Nau.


Jordi Bonet va manifestar que Gaudí era “un home de la Renaixença” i va donar a conèixer la seva relació amb personatges de l’època com Àngel Guimerà, Torres i Bages i Joan Maragall (de qui fins i tot va recitar uns versos de memòria). I va fer una llarga explicació sobre els aspectes més diversos de la seva obra: des de la vigència d’obres amb més de 130 anys d’història (com el Col·legi de les Teresianes de Barcelona); l’interès per la llum, que havia d’entrar també pel sostre dels edificis i no tan sols per les finestres; l’ús dels arcs parabòlics i la creació de les columnes inclinades; el moviment i el color (clarament de manifest a obres com la Casa Batlló o el Parc Güell)... i es va esplaiar especialment en la descripció de l’anomenada “columna Gaudí”, un element únic que va transformant la figura geomètrica de la seva base a la seva part superior.


Bonet també va comentar com es van incorporar les eines informàtiques a les obres del temple de la Sagrada Família i com la investigació que s’està portant a terme es coneix per les millors universitats del món, com l’MIT (l’Institut Tecnològic de Massachussets) i ha suscitat interès d’arquitectes com Frank Gehry, creador –entre d’altres- del Museu Guggenheim a Bilbao.


Una conferència magnífica , desenvolupada amb una agilitat creativa , gestual i vivencial fora de mides , per un Jordi Bonet apassionat que sap trametre de manera magnífica la seva passió per el Mestre i per el temple de la Sagrada Família d’una manera sincera i encomanadissa que va saber captar l’atenció general , en una xerrada sense un però , de la que n’ estem molt orgullosos aquells que ens responsabilitzem de l’organització de les mateixes.


Una xerrada a la que , aquesta vegada sí, va  assistir un bon gruix d’artistes locals ( a bon segur menys dels que caldria ) , però que en canvi va seguir amb l’absència dels més alts poders de la ciutat i la cultura municipal. Una absència repetida d’ençà els començaments del cicle i que crec és lamentable (amb totes les excuses d’activitats  que es vulguin ) per tot el que implica de manca de recolzament fàctic a una activitat cultural que tal i com s’observa per la magnífica resposta del públic , sembla haver començat a arrelar en el calendari cultural de la ciutat.