En Ricard Jordà després d’haver renunciat , per dignitat personal i
artística, a l’exposició antològica que de manera miserable li proposava
Cultura a Ca l’Arenas, es va passar tota la temporada fent un resum general del
seu treball amb una antològica a terminis, ja fos a l’espai capgròs, al col·legi
d’Aparelladors o a la Destil·leria. Ara se li oferia la possibilitat de tancar
el cercle , de fer-hi llacet final, amb l’exposició a Can Caralt, al Museu
Arxiu de Llavaneres, però lamentablement ha errat del tot i en comptes de llacet
el que fa es escampar sense lògica i raó un munt de les seves obres , algunes d'elles ben embemàtiques de la svea carrera, oferint una
disbauxada mostra que en res l’afavoreix.
Crec que Ricard Jordà no ha mesurat bé la importància de l’espai i en conseqüència
de l’exposició. Can Caralt ha esdevingut de fa temps espai de referència en la
comarca del Maresme, amb important xifra de visites en les seves exposicions ,
i el que és més important, amb moltes visites importants per el seu saber i
nivell artístic.
Si hagués tingut en compte aquestes consideracions de segur que no
hauria realitzat una exposició tan bigarrada, dispersa i atapeïda , de tal
modus i manera que és del tot impossible fer una lectura correcte de la seva
trajectòria creativa , si com ell mateix titula l’exposició com una mini-retro.
L’exposició de can Caralt precisava de la contenció i quasi estic per
dir del silenci. Poques obres , més aviat molt poques, i totes elles ben
significatives. I ho dic així ja que llavors el missatge de Jordà resplendia
esclatant i podia arribar amb tota força a l’espectador. I d’allà sorgia la
lectura del gran artista que és en Ricard. Una exposició amb vuit o deu pintures , un parell de muntatges i trs o quatre composicions escultòriquese. En resum , una exposició de delicatessen.
Però no, com un jovencell inexpert, ha volgut omplir cada cm de les
parets i a més omplir d’escultures la sala, i de composicions, a més sense cap
mena de discurs , quan si d’una retrospectiva , per més mini que sigui, exigeix
certes condicions per poder seguir evolucions i trajectòria.
I llavors és clar, aquells que
coneixem abastament el treball de Jordà ens plau,- oi tant, que ens plau-,
recuperar visions de les seves obres més emblemàtiques i establir recorreguts i
paral·lelismes, però igualment queda clar que aquells que desconeixen l’obra de
l’autor, surten embogits en la dispersió, la manca de relació i la impossible lectura
d’una exposició que precisaria d’una neteja dràstica i una distribució
absolutament diferent. Una exposició que anava per a bouquet i bombó i ha
quedat en illegible calaix de sastre.
Fa uns anys vaig començar una presentació del treball de Jordà amb
aquest poema de O: Llibre d’Hores de Joan Navarro
Traçar les ombres
transparents damunt l’arena.
Refer el dibuix,
repetir-lo. Perfilar després, no
l’ombra, no el
seu nom: el repòs de l’aire, les
escates del peix
que remunta el riu de la llum,
la mateixa llum
que ja no és llum en dibuixar-la.
És justament això, el traçar les ombres transparents ,i refer el conjunt, repetir-lo ,el que
faria que aquesta exposició de Ricard Jordà a més de deixar bon gust a qui el coneixem de tota
la vida , no esdevingui una gran ocasió perduda per que altre gent pugui
endinsar-se , tot valorant-lo, en el fer d’aquest el nostre gran artista i amic que n’és
en Ricard Jordà.
Llàstima.
Les imatges han etat extretes de la xarxa social
Les imatges han etat extretes de la xarxa social
1 comentari:
L'obra és tètrica i lletja, i el pintor un depravat, arrogant i poca-solta que no va respectar el bon nom de la seva dona ni quan va estar malalta.
Publica un comentari a l'entrada