No soc molt amant d’això dels “dies”
específics” de qualsevol cosa. Accepto millor quan l’element a recordar es
troba en els llindars de l’oblit però no acabo d’entendre dies com els
referents al teatre o als museus , quan aquests conceptes haurien d’estar
integrats en l’ADN d’una societat que , segons sembla , té en la cultura un
dels seus trets característics. Però el cert és que “funcionen” , si entenem
com a tal gaudir d’una audiència molt superior a l’habitual, i suposo que enguany
encara serà superior tenint en compte la celebració del cap de setmana.
Avui, coincidint del tot en el
Dia Internacional dels Museus , el cert és que podíem triar d’una variada proposta
de “proximitat” i en ella no he tingut cap mena de dubte d’escollir la que m’oferia
el Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres, que és un veritable far en el que
s’haurien d’emmirallar bona part dels museus de petit i mitjà format del nostre
país.
El cert és que la dida ha
significat un munt de sorpreses:
En primer lloc la llarga setantena
de persones que havien acudit a l’acte en el que se celebrava el 20é Aniversari
de la Creació de la Pinacoteca de Llavaneres i en el que s’inaugurava la
remodelació de la Sala d’Art Contemporani del Museu.
En segon lloc la més que
agradable sorpresa que la meva elecció havia estat compartida amb un bon gruix
d’artistes mataronins i de dos dels més inquiets seguidors de l’art local del
que en son col·leccionistes / compradors , el que indica el grau d’importància
que està assolint el Museu de Can Caralt sota la magnífica direcció de Lluís
Albertí i la col·laboració de l’Àlvar Sáez.
Tercera sorpresa la inauguració d’unes exposicions que hauríem de qualificar com de petit format , en l’ indret d’entrada del Museu , en la que es presentarà cada mes obra d’un artista diferent , però movent-se en el camp del dibuix , l’aiguada , l’apunt etc.. Una magnífica idea que estrena amb la seva solvència habitual el mataroní Josep mª Gomis.
Quarta sorpresa en observar que
la remodelació de la sala va acompanyada d’una nova adquisició que en aquest
cas respon en la signatura de Miró i en un magnífic gravat ( amb tirada de 50 )
que honora i presideix tot l’espai.
Però la sorpresa general està en
el plaer , i l’enveja , que se sent tot passejant per la col·lecció del museu
de Llavaneres que aplega sota el triumvirat Miró, Tàpies i Clavé, una col·lecció impressionant
per la que ens deliríem a Mataró. I el que
és pitjor , amb obres de Opisso, Estrany, Alcoy, Perecoll, Novellas, Comabella,
Alís, Duran , Vilamanyà, Cusachs, Marc
Prat, Codina, Eduard Novellas, Llucià González, Josep Mª Gomis ... etc , convertint-la
en la veritable pinacoteca de Mataró, a l'exili.
I ara , just quan de nou em cau
oel damunt tot el que es pugui imaginar i més , per la meva crítica al Museu de
Mataró, la mirada al de Llavaneres em salva ja que la comparança esdevé en una bufetada
insultant a aquell escampall que diuen és el Museu d’una ciutat de Mataró i
sembla simplement una colecció de tercera regional-. Això sí, amb entrenador de
molts , però que molts, milers d’euros.
Quina vergonya per Mataró i quin
gran gaudi per Llavaneres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada