No he llegit encara el llibre /
assaig de Mario Vargas Llosa ( “La civilización del espectáculo") al voltant del
concepte actual de “cultura” i el cert és que em deleixo de fer-ho. Amb algunes
prèvies , com les que afegiré al final , crec que malgrat l’oposat concepte de
societat que puguem observar un i l’altre , la seva intel·lectual visió ha de
ser motiu d’ampla reflexió per hom que d’una o altra manera es mogui en el camp
cultural, és a dir a tothom.
La problemàtica del concepte “
cultura” i la seva diversitat. La “gran” i la “petita” cultura , la cultura “popular”
, la cultura “clàssica" i la “contemporània” , tot en un embolic en el que no
sempre és fàcil navegar sense caure en la trivialització i el populisme o en l’elitisme
i un cert intel·lectualisme. O fugint alhora de tot .
Certament , i mal que pesi ,
potser la cultura és mou per concepte en uns camins gens democràtics. La
democràcia de la cultura està en que aquesta estigui a l’abast de tothom però
sense que aquest apropament hagi d’implicar una rebaixa de nivell . Per assolir
la cultura es precís sempre un esforç , i sense ell la cultura deixa de ser
ella mateixa per esdevenir una banalitat.
Tot això per no parlar de la
pèrdua de consciència col·lectiva del món intel·lectual, esdevingut erm en el
que li pertoca com a far i guia.
Algú es preguntarà de que ve
avui aquesta disquisició teòrica i no és d’altra cantó que respondre en part a
la pregunta que em feia un bon amic al voltant de tota la parafernàlia festera
que tindrà lloc a Mataró en el decurs de les properes setmanes al voltant de la
celebració dels 50 anys de la Vil·la Romana de Torre Llauder.
Un bigarrat conjunt d’actes en
els que hi conviuen conferències de gran nivell tècnic , dirigides essencialment
a especialistes , amb visites guiades de tota mena , acostant a la ciutadania
al passat romà, amb actes lúdics i d’espectacle com ho puguin ser combats de
gladiadors a la Pça de l’Ajuntament ( no està confirmat que un d’ells sigui el
de Joan Mora amb Joan Antoni Baron ) o la passejada dels “Armats” ( per a mi
sempre seran els “majorettos” ) des de la seva seu de la Presó fins el Clos
Arqueològic.
He de dir que estic d’acord en
aquesta banalització de la cultura. I ho estic ja que es tracat d’un acte
puntual que a bon segur ha de servir per fer conèixer a la ciutadania en
general que a la ciutat , allà el Pla d’en Boet , ben a prop de la caserna dels
Mossos , hi ha un magnífic record de l’activa vida que va tenir Mataró en temps
dels romans.
Fa ja molts anys , mitjançant
televisió de Mataró, es va fer una enquesta en ple dissabte i amb el mercat
setmanal a tocar , tot preguntant que “amagava” l’edifici del Clos. Les respostes
van ser del tot inversemblants , amb alguns punts d’imaginació dignes del
millor novel·lista , però tan sols una , del centenar de persones a qui es va
preguntar , sabia del tresor amagat.
Si a Mataró hi ha dos tresors
artístic importants, aquests son Torre Llauder i la capella dels Dolors , i
ambdós estan deixats de la mà de Déu , que en aquest cas a bon segur seran
diferents.
Està ben dons que es “comuniqui”
a la ciutadania , mitjançant toc lúdic d’atenció , que a tocar tenen unes
restes romanes importants que bé farien en visitar i en lluir davant amics i
coneguts quan reben visita de forans. I bé estaria que els ciutadans
responguessin a la crida.
Jo en aquesta ocasió estic amb
aquesta aposta , sempre que sigui puntual i serveixi d’esquer per portar a la
cultura “real” a la vida “real”. I és que penso que a vegades val la pena banalitzar
si els resultats finals permeten després accedir a l’excel·lència.
VARGAS LLOSA
Com dèiem en començar us deixo
aquí , resum genèric del llibre de Vargas Llosa i uns paràgrafs del mateix per
fer-ne tastet.
La civilización del espectáculo
«La cultura, en el sentido que tradicionalmente se
ha dado a este vocablo, está en nuestros días a punto de desaparecer»
La banalización de las artes y la literatura, el
triunfo del periodismo amarillista y la frivolidad de la política son síntomas
de un mal mayor que aqueja a la sociedad contemporánea: la idea temeraria de
convertir en bien supremo nuestra natural propensión a divertirnos. En el
pasado, la cultura fue una especie de conciencia que impedía dar la espalda a
la realidad. Ahora, actúa como mecanismo de distracción y entretenimiento. La
figura del intelectual, que estructuró todo el siglo XX, hoy ha desaparecido
del debate público. Aunque algunos firmen manifiestos o participen en
polémicas, lo cierto es que su repercusión en la sociedad es mínima.
Conscientes de la esta situación, muchos han optado por el discreto silencio.
Como buen espíritu incómodo, Vargas Llosa nos entrega una durísima radiografía
de nuestro tiempo y nuestra cultura.
«Este pequeño ensayo no aspira a abultar el elevado
número de interpretaciones sobre la cultura contemporánea, sólo a dejar
constancia de la metamorfosis que ha experimentado lo que se entendía aún por
cultura cuando mi generación entró a la escuela o a la universidad y la
abigarrada materia que la ha sustituido, una impostura que parece haberse
realizado con facilidad, en la aquiescencia general.»
Mario Vargas Llosa
Otro factor, no menos
importante, para la forja de la civilización del espectáculo ha sido la
democratización de la cultura. Se trata de un fenómeno altamente positivo, sin
duda, que nació de una voluntad altruista: que la cultura no podía seguir
siendo el patrimonio de una élite, que una sociedad liberal y democrática tenía
la obligación moral de poner la cultura al alcance de todos, mediante la
educación, pero también la promoción y subvención de las artes, las letras y
todas las manifestaciones culturales.
Esta loable filosofía ha
tenido en muchos casos el indeseado efecto de la trivialización y adocenamiento
de la vida cultural, donde cierto facilismo formal y la superficialidad de los
contenidos de los productos culturales se justificaban en razón del propósito
cívico de llegar al mayor número de usuarios. La cantidad a expensas de la
calidad. Este criterio, proclive a las peores demagogias en el dominio
político, en el cultural ha causado reverberaciones imprevistas, entre ellas la
desaparición de la alta cultura, obligatoriamente minoritaria por la
complejidad y a veces hermetismo de sus claves y códigos, y la masificación de
la idea misma de cultura. Esta ha pasado ahora a tener casi exclusivamente la
acepción que ella adopta en el discurso antropológico, es decir, la cultura son
todas las manifestaciones de la vida de una comunidad: su lengua, sus
creencias, sus usos y costumbres, su indumentaria, sus técnicas, y, en suma,
todo lo que en ella se practica, evita, respeta y abomina.
Cuando la idea de la cultura
torna a ser una amalgama semejante es poco menos que inevitable que ella pueda
llegar a ser entendida, apenas, como una manera divertida de pasar el tiempo.
Desde luego que la cultura puede ser también eso, pero si termina por ser sólo
eso se desnaturaliza y se deprecia: todo lo que forma parte de ella se iguala y
uniformiza al extremo de que una ópera de Wagner, la filosofía de Kant, un
concierto de los Rolling Stones y una función del Cirque du Soleil se
equivalen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada