No és que sigui molt seguidor d’aquests
premis de caire internacional suprem com ho puguin ser els Nobel, o els
espanyols “Prínceps d’Astúries” , com tampoc ho soc d’aquells premis d’aire més
reduït com poden ser els “Nacionales” o
els “Nacionals” en qualsevol dels seus àmbits. Tots hem vist en ells flagrants
injustícies tan ten el que pertoca als premiats com als oblidats . Les modes,
les tendències , els estils, las influències , les pressions , han convertit
massa vegades a aquests premis en una mena d’equilibri de forces amb resultat
imprevisibles.
Però de tant en tant en sentir
el nom del guardonat reps una flamarada interior que et fa sentir bé i et fa
creure que per una vegada s’ha fet justícia i aquella persona / personatge , al
final ha aconseguit el reconeixement públic excels a una saviesa per a un
amplament demostrada. Això és el que m’ha passat avui en sentir que s’havia
atorgat el Premi Príncep d’Astúries de les Arts a l’arquitecte navarrès Rafael
Moneo, un rara avis en el món de la nova arquitectura , per la seva serietat ,
racionalitat i praxis.
Molt s’ha dit de que els actuals artistes dominadors del món de l’art son els arquitectes. Els seus noms i la singularització del seu idioma personal, els ha convertit en veritables icones creatives i culturals, alhora que esdevenien uns veritables “dictadors” que han anat revolucionant el concepte personal de cada ciutat , en una mena de concurs d’egos professionals per veure qui era més , i el que és pitjor, qui podia anar més lluny , en una mena de cursa diabòlica d’impossible guanyador. I entre els participants podem anar col·locant els noms que tots coneixem.
Rafael Moneo , malgrat la gosadia
de molts del seus plantejaments arquitectònics , i molt especialment en el camp
del que podríem dir arquitectura veritable , en el concepte d’obra amb una
utilitat prèviament marcada, ha quedat una mica al marge d’aquest concert d’egos
i potser caldria dir d’espectacles.
Entroncat amb el que podríem dir
“racionalisme contextual” , defensa unes obres que cerquin la durabilitat i la
pervivència del diàleg amb el context d’evolució històrica. Defensa que a l’arquitecte
li pertoca trobar en cada època els elements i models que la transformen per adaptar-les
a les necessitats dels temps que corren.
Així ho ha fet amb aquestes
obres d’una evident corrent nòrdica per la seva simplicitat aparent i per l’absolut
racionalisme que destil·len , però que alhora essent protagonistes , esdevenen
servidores absolutes de la funció a la que estan encomanades, com queda ben
clar en els cassos d’aplicació artística com son els Museu romans de Mérida i
Cartagena , el cub d’ampliació del Museu del Prado, la magnífica adaptació de l’edifici
del Palau de Villahermosa per ser seu del Museu Thyssen Bornemisza , el cub del
Kursaal de Donosti, o l’Auditori de Barcelona.
Rafael Moneo , un escultor més
enllà de la fugissera brillantor de certs arquitectes estrella , i que avui ens
fa sentir-nos feliços per que s’ha fet justícia i se li ha atorgat el Premi de les
Arts dels Premis Prínceps d’Astúries.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada