dimecres, de juny 20, 2012

FRANCESC ARTIGAU.- COL·LECCIÓ BASSAT. NAU GAUDÍ





Potser Francesc Artigau ( Barcelona 1940) és l’artista més conegut entre els afeccionats , del bon grup que conforma aquesta segona entrega de la Col·lecció Bassat i els anys 70. I ho és més encara en aquests moments ja que la seva obra és de plena actualitat degut a la gran exposició que té , - fins aquest cap de setmana -, en l’espai Volart on justament una de les peces més destacades és “Interior del vestit vermell” ( 1975 ) que correspon exactament al moment i el fer dels treballs que tenim ocasió de gaudir en la mostra de la Nau Gaudí.




Precisament a l’entorn d’aquesta exposició i amb motiu d’un interessant debat al voltant de l’obra d’Artigau , van quedar alguns detalls que paga la pena significar. Un d’ells està en la unanimitat de considerar a Artigau com un gran dominador tècnic , especialment en el que pertoca al dibuix, la capacitat de transmetre la seva manera d’entendre’l i la forma d’expressar vida. Però potser jo em quedo am la definició pictòrica que va fer Àlex Mitriani quan deia que “ .. la pintura d’Artigau és una pintura vinculada a l’hedonisme , un hedonisme en entès en el sentit d’aproximació a la realitat, a la vida.”

Unes definicions que encara que responen a la realitat actual ja queden ben evidenciades en les obres que ara presenta la col·lecció Bassat, i que per tant demostra una permanència en la coherència creativa de més de quaranta anys.



Però és evident que quan parlem de l’Artigau dels setanta la reflexió al voltant de l’art pop , del que n’és un personatge clau  en especial en el camp més figuratiu , és obligada . Però jo el veig en una vessant europeïtzada del pop , ja que malgrat que empra els components característics del  moviment es evident que no per això renuncia a la base i el fonament d’un cert academicisme evolucionat , amb el que el seu treball final no acaba de quadrar amb l’ ideari de l’efímer , prescindible , efectista i glamourós del pop, i sí s’endinsa en aquest especial concepte humanístic que crec destil·la tot el seu treball, amb una mirada profunda a l’home i a la societat , encara que després la mateixa es plasmi en la tela mitjançant uns treballs en els que sembla intenta rebaixar la seva càrrega reflexiva , amb l'ús d'unes composicions i uns cromatismes que invoquin més a la intranscendència i a un aire en certa manera disbauxat.

D’ambdós cantons en tenim mostres ben significatives entre la desena d’obres presents en la mostra. Obres com “Aparador” (1971) o “Love Story 2” del mateix any , o “El pont” ( 1973) que segons confessa l’artista és quan , en referència a la mateixa , va sentir per primera vegada la paraula “ecologia” de la que no en sabia el significat exacte , son excel·lents exemple de la seva vesant pop.



Unes obres que és difícil considerar millors que no pas la resta en un aire de nova figuració , com és el cas de les diverses figures sense títol o l’excel·lent “L’ultima sopera” que be podríem considerar-la en certa manera com un híbrid de la seva estilística.

Deu obres dons d’un Artigau pletòric que feia ensumar ja , quaranta anys enrere , la qualitat i el bon fer que ha demostrat en la seva trajectòria que potser assoleix ara un dels moments més brillants.