Avui fa quinze anys que a la per un llavors encara no acabada de construir “Porta Laietana” , o giratori d’entrada a Mataró per la cara sud, s’inaugurava la gegantina escultura de Josep Mª Rovira Brull, de títol “Laia l’arquera” , que volia en un sols treball retre homenatge a la realitat històrica i social de la ciutat , alhora que obria un pont entre passat i futur, i el cert és que ho va aconseguir.
El pas del temps és el millot jutge per a una obra de
creació, ja sigui llibre , música ,obre d’art o semblant. Ara , quinze anys més
tard , Laia l’arquera domina exultant , no tan sols el giratori que li va ser
assignat per donar la benvinguda a tot viatger que s’acosta a la ciutat, ans
també a tota la ciutat que l’ha fet seva i l’ha convertit en la veritable icona
que la representa i n’és símbol.
Ara quinze anys més tard és l’hora del record. De pensar
en l’esforç de Rovira Brull per fer realitat aquell somni que presentava en
forma de maqueta en la seva antològica de Can Palauet. Recordar l’aposta de l’alcalde
Manuel Mas , ves a saber si com a desgreuge del poc afable tracte , per a no
dir insultant, que el govern de la ciutat li havia donat en la mostra de Can Palauet.
Però fos com fos, una aposta ferma i en ferm , que va dur amb seriositat fins
el darrer moment , amb l’incondicional suport de Salvador Milà, que amic de l’artista
, va fer de pont en els moments difícils que hi va haver.
Hi recordar , per que no, la gent que s’hi va oposar ,
amb la regidoria de Cultura al capdavant, que presidida per Carmina Benito va
fer prevaldre inquines personals per damunt del sentiment de ciutat que ha de ser l’únic objectiu d’un polític local. Unes desavinences fetes evidencies en el
tema publicitat ,( sortosament la professionalitat de Jordi Cuyàs i el desig de
Rovira Brull van impedir la consumació de la venjança de Benito), i
principalment en l’absència en el moment inaugural, un fet que va doldre en l’ànima
a l’artista i del que mai va entendre la raó.
Just el dia anterior, un escrivia a Crònica de Mataró
( 31.10.98) un article de títol “Símbol” , en el que deia entre altres coses:
“.. Algun capsigrany havia arribat a creure que Rovira Brull estava gagà, que la seva vàlua artística era fruit d’altre temps i altres vents i que ben poc tenia a dir en aquest canvi de segle que tots albirem. Sortosament ell creia més en ell mateix que quasi ningú.
Coneixedor que crear és més cosa de cap, i si voleu de
cor, que no pas d’estranyes necessitats pseudo-esteticistes , Josep Maria
Rovira Brull posava en marxa un cop més, la saviesa del fabricant d’enginys i
ens donava pas a un nou esser escollit per a ser quelcom més que un simple
bibelot. Ens regalava amb somriure sorneguer una jovencella esdevinguda
arquera, que tot foragitant els mals esperits marcava els límits d’una nova
ciutat, ens ensenyava el camí del passat i tot fent pont entre passat i futur
ens convertia en joiosos copartíceps del present més intens i engrescador.
Laia l’aruqera és quelcom més que ina simple peça d’art.
Formalment impecable. Tècnicament admirable,estèticament impactant comporta un seguit
de simbologies personals i col·lectives
que li donen aquest quelcom més, de segur indefinible, que l’està portant a uns nivells d’admiració
en el camp plàstic i d’identificació en el popular, que l’han convertit ja en
una peça estimada i sentida per tots.
Sempre son necessaris els símbols com a elements d’acolliment
col·lectiu. Diguem el que diguem , i amb petites excepcions,Mataró no gaudia
fins ara d’un element capaç de reunir i fer seus els sentiments
col·lectius de les més diverses maneres
de pensar que s’engloben en el seu sí.Laia ha aconseguit aquest miracle que fa
que ja abans de nèixer sigui l’obra d’un i el sentiment de tots.”
Ho deia fa quinze anys. Ara ho subscric i a més
pensant que la vaig clavar.
Però no vull acabar aquest homenatge , personal, humil
i senzill , dedicat a la Laia, i com no, a n’en Josep Mª , sense oferir, per
primera vegada en escrit, el discurs que en Pepe Novellas va realitzar en el
moment de la inauguració.
La seva reproducció , feta gràcies a la impagable
col·laboració del bon amic de tots ( en Josep Mª, en Pepe i meu) que n’és en
Manuel Patrició, em serveix per aquest homenatge conjunt a aquells que ja ens
han deixat però ho han fet amb petja indeleble.
Heus aquí el discurs inaugural:
Senyors Subdelegat del
Govern, President de la Diputació de Barcelona, Alcalde de Mataró, Regidors,
estimat i admirat Josep Maria Rovira-Brull, veïns i amics:
En deixar-me dir aquestes
paraules vagi el meu sincer agraïment, perquè puc manifestar en públic coses
que sento molt dintre meu. Quan era poc més que adolescent, voltants del 68,
vaig conèixer, entre els molts artistes que hi havia a Mataró, Josep-Maria
Rovira-Brull. Eren temps exultants. Teníem un enemic comú i volíem canviar el
món. En aquells moments l’art es plantejava preferentment com a presa de
postura. Jo vaig fer-me un amic que posà a la meva disposició la seva maduresa
intel·lectual i un saber fer artístic sense concessions. Va ser un mestratge
sense càtedra, peripatètic, a la tasca del carrer Sant Pere mes Alt, a les nits
recordant els seus comentaris o mirant, una i altre vegada, les seves pintures.
Rovira-Brull és el meu pare artístic, encara que, a voltes, hagi estat el seu
fill entremaliat. Per a ell, ensenyar, és tant natural com somriure, ho fa
encara que no parli, amb una mirada o dient-te “nano em sembla que t’has
despistat”. Tots sabem que hi ha dedicat molts anys a la docència a escoles de
pedagogia moderna com l’Anxaneta, el Gem o el Meritxell. Recordo l’aventura
experimental del Foment Disseny.
Avui estem al peu d’una obra
d’art d’en Josep-Maria que a, més de ser-ho, ens està ensenyant des de història
fins a disseny. Aquesta arquera sense sageta, aquesta mataronina encantada, te
potència de símbol per a tots els que som de Mataró; crec que ens ajudarà un
xic en la qüestió tan psicoanalítica de la identitat. Aquest és un regal amable
i meravellós per a nosaltres i els nostres visitants. Estic segur que qui passi
per aquesta cruïlla de carreteres no oblidarà mai més Mataró. Per a tots els
que ens movem en el món de les idees i la seva plasmació interpreto un missatge a la corda de l’arc: “aprenem,
cerquem la sageta del coneixement, el passat i el futur son una mateixa cosa,
l’art te quelcom d’etern.”
De bona gent és l’agraïment
i vull donar les gràcies, com ciutadà mataroní i com pintor, al Sr. Manuel
Royes, perquè la Diputació de Barcelona a posat mitjans econòmics per cosir les
faldilles de la Laia; al nostre Alcalde Manuel Mas i el seu equip de govern,
per l’entusiasme amb el que han treballat durant anys perquè l’arquera fos una
realitat. I, com no, a Josep Maria Rovira-Brull, que ha creat una deessa per a
nosaltres. Gràcies per la teva Laia, gràcies pel teu magisteri i, per d’amunt
dels 34 metres de l’arquera, gràcies per ser el meu amic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada