La sala d'exposicions de la Fundació Iluro ( antic Ateneu Laietana )acull fins
a primers de maig la primera mostra que aplega part del seu fons d’art ,
heretat de l’antiga i desapareguda Fundació Caixa Laietana. Una part centrada
en aquesta ocasió en el paisatge i que és l’inici d’un seguit de mostres que serviran
per fer públic el fons de la fundació, un fons fins ara desconegut ja que tan
sols fa deu anys l’antiga Caixa Laietana en va fer una exposició del més
rellevant per un llavors.
Caixa Laietana no va ser aliena al
costum de les entitats bancàries i caixes d’estalvi de proveir-se d’un fons
artístic que no tan sols tingués suficient valor patrimonial , ans també servís
com a peça important de la seva acció cultural. Però mentre que algunes d’elles
dedicaren professionals i esforços a tal tasca, la caixa mataronina mantingué
el seu habitual concepte de betes i fils i establí un fons, que no una
col·lecció, que fora dels primers moments amb Taio Mayol i en l’època de
Vilaró, va ser un poti-poti emmarcat més en el fet circumstancial que no pas en
el desig d’una potenciació qualitativa.
Ara ens presenta aquest primer tast
dedicat al paisatge que acull cinquanta vuit obres del mateix nombre d’autors, en decisió del
comissari de la mostra , el Dr. Fontbona de que no es produís repetició d’autor
encara que la peça en sigui mereixedora , dons hi hauran altres ocasions de ser
mostrades públicament.
Un mostroari
ample i variat, ben representant de la pintura del segle passat i finals del
XIX i un oblit de les noves generacions ( potser per absència a l’ inventari) que
fa que tan sols sis autors no arribin a l’edat oficial de jubilació.
Una exposició amb dues figures preeminents
omplin les dues cares de la creació: l’artística i la crematística. Artísticament
la peça mestra de l’exposició és el paisatge d’Óscar Domínguez , una personal
visió geomètrica ben llunyana a la seva habitual estilística surrealista. Una
obra de gran alçaria tant per el seu fer , la seva peculiaritat i especialment
per la potència estructural i conceptual que li dona alta qualitat.
Comercialment parlant l’obra
estrella és la de Darío de Regoyos , artista que justament en aquests moments
és de màxima actualitat ja que d’ell es presenta una magnífica exposició
monogràfica en el Thyssen madrileny, essent parella de ball de Cézanne, amb el
que tot està dit. Una obra, la de l’artista càntabre , fosca i no molt agraïda visualment, que potser
no correspon massa al seu llenguatge més habitual.
Al seu voltant s’estructura l’exposició
en un conjunt bigarrat en que a parts parelles hi ha aquells pintors que podríem
qualificar de Museu, per gaudir del reconeixement històric del seu fer, i
altres que podríem definir com “de galeria” ja que per la seva vigència vital o
per el trist fet català de no disposar d’un museu en el que s’aplegui el munt
de creadors d’alta qualitat , encara que no hagin assolit el qualificatiu de mestres
o grans mestres , els ha convertit en invisibles per a la història.
Fent repassada de l’ exposat és obvi
que cal deturar-se en Martí Alsina amb el seu realisme romàntic, amb Modest Urgell amb una peça molt personal
i potent , amb l’actualíssim paisatge de Francesc Gimeno que es dona la mà amb
un vibrant Meifrén que fa de contrapunt a la serenor de Matilla.
Una excel·lent peça de Joaquim Mir que
malgrat les seves petites dimensions explota en potència per arreu , donant-se
la ma amb l’agosarament d’un contundent Joan Serra amb un paisatge jovenívol
per la seva empenta, serveixen d’equilibri
a la senyorial mirada d’Amat i al surrealisme especial de Calsina.
Lloveras enceta la mirada a la pintura
de la segona meitat amb una obra molt identificativa , fet que no succeix amb
un Sanvicens esmorteït cromàticament però altament subjugant en el seu missatge i concepte.
Un concepte
paisatgístic agafat molt per les fulles en el cas de Tharrats de difícil , per
no dir imposible, ubicació en aquesta mostra, com també succeeix en el cas de
Ràfols Casamada. Dues peces d’indiscutible qualitat i ben representatives dels
autors però que no pertanyen per res al concepte avui protagonista.
La llum de Freixas Cortés sembla
esvair-se davant el gruix pictòric d’Abelló i la freda calidesa de la serenor
que genera Martínez Lozano, mentre que Morató Aragonés i Aguilar Moré contraposen les seves semblances en la seva
personal mirada d’un caire poètic, a la que respon Concha Ibáñez amb la serenor
de les seves amplituds. Rafel Griera , Grau Santos i Serra Llimona mantenen el
to personal i intimista , que se'n va en orris davant la disbauxa , atractiva i
potent, de l’aquarel·la de l’Amadeu Casals i el paisatge tipogràfic de Genovart.
Un molt interesant Benet Sarsanedas
, en el que l’autor mostra el millor de les seves virtuds enceta el que hauríem
de dir penúltim capítol, donant-se la mà amb el sempre hàbil i comercial
Cruañas, que dona pas a un Lluís Roura més espaial que no pas els cromets que
pinta de fa anys i un Josep Niebla de quan el mar era encara per ell fons d’art
i no d’ofici.
Josep Moscardó, Raimon Sunyer, Philip
Stanton i Edgar Plans ofereixen el ventall final dedicat al paisatgisme més d’ara
mateix , en la seva diversitat eclèctica.
Al costat de tots aquests autors, i
altres que no hem anomenat per no ser exhaustius, hi ha una bona presència d’autora
mataronins , començant per Rafel Estrany ,
al que acompanyen Ricard Opisso, Jaume i Jordi Arenas, Santi Estrany,
Perecoll, Pepe Novellas, Marta Duran i Albert Alís , amb obra perfectament
definitòria i dentificable del seu fer.
Una exposició magnífica que cal
visitar. Evidentment podria ser millor i fins i tot crec que hauria de ser
millor per la potència de l’antiga entitat, però això és el que hi ha i més que
lamentar-nos sense que serveixi de res , paga més la pena congratular-nos de
poder posseir i gaudir d’aquest veritable recull de la història del paisatgisme
català dels darrers cent cinquanta anys.
Una exposició que s’ha de visitar ,
lentament , gaudint peça a peça, essent molt aconsellable repetir. Una
exposició que aconsello ferventment, alhora que també aconsello adquirir el
catàleg de la mateixa ja que per un més que mòdic preu podeu tenir a les mans i
magníficament fotografiada aquest recull d’aquesta part històrica de l’art
paisatgístic català de més d’un segle.
PS.- L’amplitud d’aquest post
convida a deixar per el proper el comentari en relació a l’entorn de l’exposició,
en especial al concepte i el muntatge de la mateixa. Uns conceptes que ni de
lluny han estat reeixits i que hauran de merèixer l’oportú comentari, no per rebaixar
el nivell global d’aquesta exposició i sí per que es valorin i puguin ser tinguts
en compte per a les properes.
(Les obres que serveixen per il·lustrar el post, corresponen per ordre a obres de :Matilla, Martí Alsina, Óscar Domínguez, Darío de Regoyos, Urgell, Mir, Joan Serra, Sanvicens, Genovart, Benet Sarsanedas, Edgar Plans. Han estat extretes del catàleg)
.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada