En
aquests dies en la cartellera artística cohabiten dues exposicions de pintores
que mantenen un paral·lelisme en la seva trajectòria fins que una decisió
personal separa el seu caminar i marca de manera ben clara ,no tan sols el
projecte actual ans també el seu futur més proper. Es tracta de Mariona Lizana
que exposa a l’espai Capgròs i De Rosa Serra Sanabra que ho fa a la Galería Art
i Gent d’Argentona.
Ambdues
autores van començar l’afecció a l’art en la seva joventut i la van abandonar
per raons de les pertinents obligacions familiars i professionals. De fa un
temps , una vegada deslliurades en part de les mateixes, han tornar amb força i il·lusió a voler fer
avinents els seus neguits creatius. Però ho han fet en diferent fonament. Mentre
que Lizana va apostar per acudir al taller d’un mestre per aprendre i aprofundir
en els seus coneixements, Serra Sanabra va triar l’autodidactisme per
aprofundir en el seu fer , i en la comparança es veu clarament qui va errar i
encertar en aquesta tria.
Mariona
Lizana ens presenta en la seva mostra “50x50” a l’espai Capgròs , un conjunt de
peces , totes elles de temàtica vegetal en el que pertoca especialment a fruits , amb
els que conjuga una mena de bodegons vitals de variat resultat i encert .
Però
sigui quina sigui la individualització, el cert és que ofereix un concepte
estructurat en el cànon , amb resultats desiguals però donant a intuir una
clara possibilitat de millora ja que
existeixen els fonaments essencials per aconseguir-ho, obtinguts tots ells en
el treball constant del taller , sota l’ull i el mestratge d’un bon mestre, el
que converteix aquesta fita en un quelcom que ara queda en les seves mans i el
seu esforç.
De moment s'evidencia una certa habilitat compositiva , un bon domini de la paleta cromàtica i un cert estil dolç i intuïtiu que li permet superar amb solvència el nivell exigible com per considerar-la com una digna pintora afeccionada.
No
succeeix això en el cas de Serra Sanabra.
En la seva obra hi ha afany , desig i ambició, però tot s’escrostona ja
que els fonaments son molts fluixos.
Un
dels grans problemes dels pintors figuratius està en que les mancances tècniques
salten a la vista d’una manera molt evident i aquest cas n’és un d’ells. En l’art
, com en tot en al vida , calen unes paramètriques que serveixin per a bastir
tot l’entramat i si aquestes fallen tot va en orris. A Serra Sanabra li maca
sentit global de l’obra , perspectiva , dimensió pictòrica i principalment li
manca auto reflexió i treball d’estudi.
No
sé pas si és funció de la crítica el donar consells , però està clar que a
Serra Sanabra ni manquen uns quants . Per un costat , els bons consells tècnics
de qualsevol mestre assenyat que sigui capaç de centrar-la en una estructura
pictòrica molt més fonamentada , tècnicament parlant, que no pas la que ara presenta.
Per l’altra el
consell tècnic en el que pertoca a l’auto limitació tècnica que significa la
pintura damunt metall i l’ús limitat de la gama cromàtica. I finalment l’absoluta
necessitat de parar en aquesta desenfrenada carrera expositiva , per assentar en
el taller una obra que ,es veu i nota , està gestada en la rapidesa del
concepte i la realització, quan avui per avui el que precisa és de la reflexió
i la sedimentació.
És
en aquest camí on Serra Sanabra pot trobar sortida a l’atzucac artístic en el
que actualment està ficada que tot limitant-la, fa desmerèixer , i molt,
el seu treball.
Dos
pintores , dos camins. Una divergència que marca el camí encertat i l’erroni.
Ara , en els seves mans està aconseguir uns resultats millors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada