A Mataró s’està una mica fart de l’art contemporani. S’hi està pel fet que durant molts anys és quasi l’únic que ha defensat l’oficialitat dominant a Beneficència i l’ha col·locat pel boc gros i per arreu. I el que és pitjor, ho ha fet fonamentant- se, no en la qualitat i sí en la intranscendència , la boutade, l’amiguisme i el parler pour parler.
Per això l’art contemporani es
rebutjat a la ciutat. Està aquí la raó del seu fracàs absolut. I aquesta
visceralitat contrària és una llàstima ja que com en tots els estils , ismes i
tendències , la qualitat i la no qualitat es contradiuen i s’aparellen. Així,
d’aquesta manera, quan apareix la qualitat aquesta no pot ser gaudida per una
prevenció defensiva gestada en l’abús. Això
és ni més ni menys el que pot passar en la magnífica exposició “El Museu com a
pretext” que de la mà de la Generalitat de Catalunya en la seva campanya
itinerant de “cultura engira” arriba ara a Can Palauet on romandrà fins el 25
de març.
En l’entorn de les exposicions itinerants de la Generalitat sempre n’hi ha una d’estrella que paga molt la pena. Pels desmemoriats podríem recordar les mostres de Chillida o Tàpies. Ara , i del mateix nivell, i amb Perejaume , Eulàlia Valldosera i Hans-Peter Feldmann com capdavanters ens presenten a l’aixopluc de “El Museu com a pretext” una reinterpretació de la idea de “museu” analitzat en la diversitat de generacions , conceptes culturals i com no de tècniques creatives. Com bé diu el catàleg de mà : “.. Amb codis diversos i posant l’accent en un element o altre , deixen de concentrar-se en el contingut evident del museu per posar en joc la seva semiòtica i estructura ocultes”.
L’impacte de l’apropament al
kitsch de les acolorides escultures d’aire renaixentista de Feldmann serveix
per obrir l’esperit davant la mirada a la cara oculta dels museus , - un tema
sempre atractiu -, que ens ofereix Edi Hirose mitjançant un ben pensat i
atractiu projecte fotogràfic. Un camp que també conrea Candida Höfer amb una
reflexió al voltant de l’absència del visitant . Una reflexió que potser
parteix d’una crítica errònia ja que en realitat el visitant és sempre
l’element aliè al mateix concepte de Museu.
Intel·ligent el joc que proposa
Jordi Mitjà amb la seva intervenció en una obra original del reconegut pintor
Francesc Gimeno. Una metàfora de clara
intencionalitat filosofant al respecte
del concepte visual de la pintura tradicional. Un concepte el de la
“tradició” del museu que Perejaume trenca amb la seva potència i saviesa amb la
desubicació de les obres que atresoren
els mateixos, traient-los del seu territori descontextualitzant-los del tot. Un
concepte en el que aprofundeix Jaume Pitarch amb els seus puzzles rascats
contraposant el buidatge al món visual que ho domina tot.
Una exposició que es complementa amb el treballs videogràfics d’Anaya Rasdjarmrearnsook i Eulàlia Valldosera que ofereix una mirada asèptica per reflexionar al voltant de la universalitat de l’art d’occident per un costat ,i el sentit del poder i la subordinació per l’altra.
Una exposició que pot o no
agradar , amb la que es pot o no estar d’acord. Però una exposició en la que hi
ha idees, reflexió, fonaments , capacitat i tècnica. Uns vímets amb els que és
possible fer un gran treball com és aquest el cas. Uns vímets generalment
inexistents en l’habitual púrria , considerada pretesament com art
contemporani, que l’IMAC ens col·loca amb calçador i sense vaselina.
Una exposició que cal visitar per refer la mirada d'un art contemporani que disposa, com és natural, d'artistes de veritable qualitat com els que avui ens acompanyen en aquesta exposició.
(Les imatges del post corresponen , per ordre , als treballs presentats per Jordi Mitjà, Hans-Peter Feldmann i Jaume Pitarch)
Una exposició que cal visitar per refer la mirada d'un art contemporani que disposa, com és natural, d'artistes de veritable qualitat com els que avui ens acompanyen en aquesta exposició.
(Les imatges del post corresponen , per ordre , als treballs presentats per Jordi Mitjà, Hans-Peter Feldmann i Jaume Pitarch)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada