Diuen que la funció de la crítica d’art és encaminar a l’espectador vers la veritat d’aquell artista o exposició. Que la tasca del crític és mirar més enllà de l’aparença i fer-ne de pont entre les intencions de l’artista i l’ànima de l’espectador. No negaré tals conceptes que conformen a bon segur l’ànima de l’esperit del crític , però jo defenso també que aquest pas d’intermediari s’ha de realitzar de la manera més planera possible per a tal de que s’aconsegueixi en plenitud. I , ens agradi o no , els qualificatius concisos són els que millor incideixen en la mateixa. Per això el millor és començar essent clar i concís i en aquest cas, dir sense embuts que “Contes breus” , la mostra que Laia Arnau presenta des de divendres de la setmana passada a la sala del Col·legi d’Aparelladors és una magnífica exposició.
El cert és que els
amants de l’art coneixíem a Laia Arnau en el seu paper d’il·lustradora , una
tasca realitzada amb qualitat i professionalitat. Les seves aparicions
artístiques públiques es movien en aquest entorn i per tant amb tot el significat artístic que
la il·lustració significa que ,per a bé o malament , no deixa de ser funció
complementaria de plasmar en imatges aquells pensaments que per ex. un llibre
plasma en paraules. És tracta per tant d’un acte de creació individual però matisat
sota la fèrula de la seva funció.
Avui però en
aquesta exposició, Laia Arnau es desempallega d’aquesta mena de limitació
il·lustrativa per llançar-se amb intensitat al simple fet de copsar racons ,
imatges , situacions , mirades en una paraula a aquells elements , espasi o
fets que succeeixen en el constant
devenir de la vida . Una mirada amb la que els personalitza , humanitza i ens
els fa propers i viscuts , en aquest veritable resum filosòfic de les seves
creences plàstiques que expressa en el començament de la seva exposició, tot
dient: Cada
imatge plasmada en un llenç és un breu instant d'una història que es perd en el
temps, enmig d'un munt de sensacions, amb l'únic privilegi de ser
recordat".
En un combinat perfecte del que podríem dir “mirada”
anglo saxona (el pes del poder de la memòria il·lustrativa és evident ) , amb
aquesta definida pintura plana a l’entorn del domini realista , però amb un
cromatisme més dolçament mediterrani, Laia Arnau va desgranant les seves
històries , en forma de contes breus
, com les defineix , i ens va embrancant en un mon especial , fet de realitats
i alhora a vegades de somnis , en el que el plaent domina per damunt de l’angoixa
vital que tantes vegades aquesta mena de pintura humanística acaba presentant.
Laia Arnau és vital, és expressiva , és
plàsticament intensa i els resultats en l’evidència son reeixits i dignes de
tot aplaudiment , amb la petita rèmora d’aquest entramat interior en el que la
presència de la prèvia del dibuix marca uns límits massa estrictes que caldria
obviar. Però aquesta petita màcula, que alguna hi havia d‘haver , no ha de fer desmerèixer
per res una exposició brillant de la que aconsellem ferventment una detinguda
visita amb la certesa de que el visitant en sortirà satisfet en l’artístic i
amb una positiva càrrega en l’anímic , fet que vistos els temps que corren no
és pas per menystenir.
(Les fotografies han estat manllevades del blog del Sant Lluc)
(Les fotografies han estat manllevades del blog del Sant Lluc)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada