Menystenir, una paraula aspre , que quasi costa en
pronunciar. Sembla enfarfegar-se a la boca , fent un nus com si no volés
sortir. Una paraula dura. Però més ho és el seu significat i principalment el
pitjor és patir-la. És com una veritable llosa impossible de ser aixecada , és
a vegades la vilesa més gran de la injustícia.
Menystenir una paraula que no m’agrada gens i que de
fa temps plana , dominant , el sentit d’acció de la cultura oficial de la
ciutat envers la plàstica.
Menystenir és per exemple fer que coincideixin en dia
i hora dos actes importants com ho eren la conferència de Francesc Fontbona al
voltant de Gaudí ( els dijous a la Nau ) i la inauguració de l’exposició d’Ismael
Smith al museu de Mataró. Dos actes organitzats a la mateixa casa i en
despatxos quasi de costat. Si no som capaços de coordinar en el comú , com
serem capaços de coordinar en el dispers.
Menystenir l’art és mentir descaradament en el que
pertoca a l’exposició de gravats d’Ismael Smith, quan tota la informació de l’exposició
va encapçalada per el titular “Mataró ret un homenatge a la figura del gravador
Ismael Smith”. Permeteu que sigui clar. Quins collons !!!.
La mostra que ara arriba al Museu és una mostra
itinerant de la Diputació de Barcelona , organitzada mitjançant els fons dels
que disposa el Museu de Cerdanyola mercès la donació d’Enrique García Herraiz. És
una mostra itinerant que va començar a rodar per Catalunya ara fa dos estius (
a Sitges ) i que fins i tot fa més d’un any que va fer parada i fonda a Arenys
de Mar ( al Calisay). Per tant, res de res , d’homenatge de Mataró a Smith . (
Tot això per no recordar el veritable homenatge que fou l’exposició que fa deu
temporades i organitzada per la Fundació Palau de Caldetes, va retornar a l’actualitat
a Smith i a la seva obra).
És menystenir el tractament que el mateix Museu fa de
la figura de Marianu Andreu ( així amb “u” , que és com era conegut. O si de
cas “Mariano” , però mai Marià, en aquesta estúpida catalanització de tants
noms ). Enguany es commemora el 125 aniversari del naixement de Mariano Andreu.
Alguns hem reclamat algun acte que ho recordés. Ha estat en va. Ara , que s’aprofita
la relació amb Smith, per acabar d’omplir les sales ja que l’exposició
itinerant no dona per tant , ni un borrall de l’efemèride.
Sortosament sí que s’ha fet cas a les nostres queixes
( no estava previst) i ens ofereixen (això sí, sense treure’l de la caixa) l’esmalt
“L’orb” que és diu és l’esmalt més gran del món. Per excusar-se s’inventen una
pseudo influença amb Smith que no s’aguanta per enlloc , però que hi farem de on
no n’hi ha no en pot rajar.
( Per si sou curiosos aquí va l'enllaç de la ponència
que publicà el recentment desaparegut Santi Estrany als Fulls de Santa María a
l’any 2008 , en el que es publica la portada de la revista “La ilustration” del
Nadal de 1941 , ocupada per l’esmentat esmalt).
No s’aprofita en canvi la relació amb el músic Enric
Granados , tot tenint en compte que Granados composà peces com “Goyescas” a Can
Saborit d’Argentona , on tenia el piano al damunt d’unes fustes , a la bassa de
la masia per a tal d’estar fresc i fugir de la calor.
Menystenir és col·locar com afegitó unes quantes
estampes de Goya per arrodonir la mostra.
Menystenir l’art és potenciar patotxades de circ com la pintura
en directe d’una marina per part de Niebla com a cloenda de la seva fluixíssima
exposició. A més, com era d’esperar , l’obra és el pagament de Niebla per l’exposició.
Mentre el museu renuncia a obres de pes dels artistes locals (Fons d’Art) en
canvi lloa quedar-se amb una pintura sense cap mena de sentit i vàlua creativa.
Actituds com les del patètic espectacle de Niebla son demostratius del nivell
de consideració que té l’Art per aquells que l’haurien de defensar (Cultura i
Museu).
Menstenyir és l’actuació de l’Ajuntament i la Comissió de l’any Espriu
amb Raúl Capitani que , curiosament , va ser el primer artista mataroní en
treballar abastament Espriu.
Mentre que Cusachs ha ocupat el Museu i Cuyàs, Can Palauet, durant quasi tres mesos, a Capitani el desterren a les biblioteques Pompeu Fabra i Antoni Comas, amb ressonància nul•la i tan sols amb una durada de tres setmanes. A més es passen per alt la sacrosanta unitat de l’obra , en trien sols una part i la parteixen en dues ( posats a fer barbaritats , al menys fem l’exposició completa i que giri per ambdues biblioteques ) en un desideràtum incomprensible en gent tan preocupada per la cultura.
A Cusachs el va presentar Bru de Sala i va fer
acte important Jordi Pujol, tot amb un acurat catàleg. És a dir, com correspon.
No dubtem que Cuyàs tindrà un plantejament semblant. I Capitani?, apostem en
que amb un peti full ja n’hi haurà prou. O potser ni això.
A bon segur algú em respondrà que ell hi ha
estat d’acord. Capitani està gran i feble de salut, i per tant desitja per
damunt de tot la difusió de la seva obra. Aprofitar-se d’aquesta feblesa fa més
vil encara l’actitud dels organitzadors. Encara queda un mes per davant per
rectificar , però ni Capitani ni la seva obra mereix el menysteniment que rep
amb aquesta vil actuació.
I a un , com instigador de la presència de Capitani en l’any Espriu, dons vaig ser qui es va queixar a l’organització del lamentable oblit, li agradaria saber el per que d’aquesta brutal diferència de tracte entre Cusachs , Cuyas i Capitani, tre “c” que no han estat com les que coneixem publicitàriament( CCC ). En aquest cas hi ha dues “C” amb majúscules i una “c” ( la de Capitani) amb minúscula , perduda en el camí de l’oblit. Lamentable.
Menystenir una paraula de difícil pronunciació
però que en el que respecte a la plàstica és de conjugació d’habitud en la
cultura oficial municipal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada