diumenge, de setembre 08, 2013

CATARSI. MARC PRAT




 La sala del Col·legi d’Aparelladors inaugura temporada tot presentant l’obra de Marc Prat en la que és , - no es sorprenguin -, la seva primera exposició qualificada a la seva ciutat nadiua.


Malgrat ser un artista abastament conegut i reconegut ( el cartell de Santes i el premi Bancaja en podien ser els exemples més escaients), Marc Prat a més de diverses col·lectives tan sols havia realitzat uns petits tastets a Mataró. Havia exposat a l’espai “f” (2003) en l’exposició que li corresponia com a premi per haver guanyat el Premi d’Art Jove i també havia exposat a l’espai Capgròs ( 2006) , un espai que tant estimo però que no correspon exactament a una sala amb tots els ets i uts. 
També va ser protagonista , ara fa unes poques temporades , d’un tastet a ca l’Arenas on van massacrar la seva obra ja que van separar un magnífic díptic amb dos bisons que s’encabronaven front per front, i els col·locaren fent cantonada , amb la pèrdua de tota la seva intencionalitat i força pictòrica.

Que Marc Prat , artista que hem de repetir és conegut i reconegut a la ciutat, no hagi exposat en la seva carrera ni a l’Ateneu , ni al Museu ni a Can Palauet és un fet que hauria de fer reflexionar a molta gent i demostra el greu problema de la política expositiva de la ciutat. Un problema que té l’afegitó de que el cas de Mart Prat no és l’únic , ni de bon tros.




Davant d’això Marc Prat ens presenta una mostra sota el títol de “Catarsi” que és una petita antologia dels seus darrers anys , amb detall puntual de cada feixa que ha conreat. Un detall que si en la mirada individual és plaent i llaminera , en la mirada global i col·lectiva, que és del que es tracta en una exposició, ens permet fixar l’eix conductor de la seva trajectòria vital i quedat abduïts per la subjugant mirada interior que ens presenta.

L’obra de Prat s’estructura en una solidesa inhabitual en un autor de tan curta trajectòria. Una solidesa tècnica en la que domina amb solvència, materials i elements ( malament seria tenint en compte la mà de Rosa Codina que l’ha aconduït en la seva saviesa ) , capaç de generar un idioma pictòric propi que és el somni desitjat de tot creador.

La seva paleta reduïda al joc dels marronosos , el domini del negre en el remarcat de les estructures bàsiques , el joc d’aquarel·lats , diluïts i el llagrimeig que confegeix en conjunt una mena de sfumato contemporani que marca un senyal personal inconfusible. Amb l’afegitó positiu de que aquest és l’ idioma que millor s’escau a la seva filosofia pictòrica.


Una filosofia que té a l’home com a protagonista , tant en la seva presència com en la seva absència. Un home en el doble aspecte. El purament humà i i en el sentit espiritual en allò que en diríem ànima , karma o com es cregui convenient.

Un concepte que va començar amb els seus històrics peus demostratius del tocar a terra,  amb el clar sentit de base i fonament. Va seguir en el seu aspecte més explícitament espiritual, amb la seva època orientalitzant de Shirshasan! .




Va continuar amb els seus claustres on convergeixen a la perfecció els elements de l’arrel creativa de Marc Prat. Per un costat l’equilibri geomètric que comporta la figura del claustre , amb aquest senti de sustent terrenal i elevació espiritual. A més , i no cal oblidar-ho, els claustres son lloc d’oració però també de passeig i de comunicació entre els monjos. Un paral·lelisme que Prat trasllada perfectament a la plàstica.

Finalment ara Marc Prat s’endinsa en els seus àbsides. Elevació absoluta amb el manteniment de la fortalesa de la base i les columnes. Espiritualitat accentuada amb una magistral interpretació de la llum. Sentit estètic que remarca la intenció. Davant d’una de les seves obres , un pot tancar els ulls i sentir certament el ressò del cant gregorià.




Un camí evidenciat en aquesta exposició que remarca el nivell creatiu i formal de l’autor. Una exposició d’obligada visita que accentua encara més la reflexió inicial de l’incomprensible que resulta que la seva ciutat no hagi pogut gaudir encara i fina ara , d’una exposició seva com cal.


PS.- El títol de l’exposició és “Catarsi” , mai un nom tan adequat. Tots tenim idea del significat de la paraula , però si som curiosos i ens acostem al diccionari trobarem: Catarsi:  Purificació de les emocions de l’espectador produïda per l’obra d’art . ( Gran Diccionari Enciclopèdia Catalana).

Millor definició impossible.

( Les fotografies del post poden no correspondre amb les obres exposades)