dijous, d’octubre 10, 2013

EL NOBEL DE LITERATURA I JO




Cada any en arribar aquestes dades l’Acadèmia Sueca va desgranant, dia a dia, els noms dels guanyadors dels diferents premis Nobel. El dia en que s’anomena el guanyador del Premi Nobel de Literatura és del tot especial per a mi  mi. I m’explicaré.

Jo era un xicotot ben afeccionat a la lectura , afecció que compartia amb altres de ben diverses com ho son els esports i l’art. El dia que vaig complir 18 anys , que per un llavors no era encara la majoria d’edat que estava establerta en els 21 , el pare em va dir que em faria un regal especial.

Aquest va ser un llibre molt estimat per ell. El títol “Los encuentros” i l’autor el poeta Vicente Aleixandre. És de Ediciones Guadarrama de 1958 i es tracta d’un retrat personal de diferents artistes , poetes i intel·lectuals , que van d’Azorin, Unamuno i Ortega i Gasset a Carles Riba, Josep Mª de Sagarra, Clementina Arderiu o José Mª Valverde, tot passant per Cernuda, Albertí, Altolaguirre, Celaya o Blas de Otero. Un llibre simplement excepcional , al que tinc molt d’apreci i que a més ve il·lustrat en cada capítol per una magnífic dibuix de Zamorano.







Però el llibre venia amb sorpresa. En el seu interior hi havia la carta que reprodueixo , resposta a la que el pare li va enviar tot adreçant-li la crítica al llibre que havia realitzat en el seu programa literari de “Radio Maresme”.

Vicente Aleixandre va rebre el Premi Nobel al 1977. El pare va morir el setembre de 1982. D’ençà llavors, quan cada any quan s’anomena el guanyador del Nobel de Literatura, és a dir un dia com avui en que s’ha donat a conèixer el nom de la canadenca Alice Munro, jo m’acosto a la biblioteca, busco el llibre que està sempre en el mateix lloc i cerca la carta que s’amaga en la sobrecuberta. La llegeixo i m’emociono en el record.

Avui ha succeït una vegada més.

Per als amants de detalls la carta diu així:

Madrid 17 de Enero de 1959

Muy estimado señor y amigo: Muchas gracias por su carta y el envio de su crónica de Radio Maresma de Mataró. Una y otra no pueden ser más gratas para el autor de “Los Encuentros”. Ha hecho Vd. Una crítica muy noble, por ahondadora en el sentido espiritual, si alguno tiene, de este libro mío.

Y testimonios tan espontáneos y cálidos, son los que más retribuyen al escritor, si además  viene acompañados de una carta como la suya y se ofrecen en una inteligentes páginas como las que vd. Me envía, radiadas en una que tengo que llamar simpática Radio Maresma de Mataró.

Por esta muestra , aún con todo lo que ya veo de excepcional en ella, presiento al bonita labor que vd. Hace con sus emisiones..
Le felicito cordialmente y con mis gracias sepa que soy su amigo.

Vicente Aleixandre

Estareu d’acord que és emocionant.