Com a col·laborador del capgròs que
soc , si tinc ocasió de parlar amb els artistes que han d’exposar a l’espai expositiu
de la revista, sempre els hi dic que s’aventurin, que en facin juguesca i presentin
allò que no podrien o no voldrien presentar en una sala comercial. Que les
condicions de l’espai , llunyanes a les idònies com a sala expositiva ,
permeten aquelles “alegries” creatives , que moltes vegades son punt de partida
per a projectes superiors.
He de dir que en cas dels
professionals quasi tots entenen la proposta i així hem pogut assistir a
veritables novetats amb la signatura d’aquells artistes amb anomenada a la
nostra ciutat. Unes novetats que no han estat pas divertimentos i si veritables
provatures de projectes que amb el temps han tingut translació en la vida
comercial de l’artista.
Quan vaig parlar amb Llucià
González Viza vaig incidir encara més en el tema. L’escultura i l’espai capgròs
tenen un difícil encaix i per tant li vaig proposar una elaboració del tipus
mural que el mateix autor ja ha presentat en altres indrets ( el mural del
sobre bar de l’hotel Atenea n’és un magnífic exemple). Murri ell, em va dir que
ja ho pensaria i que no patís que alguna cosa faria. Ara amb l’exposició “L’inici”
ens podem acostar al seu projecte.
Un projecte que hem de qualificar
com ambivalent ja que és tracta del que podríem dir maridatge , per emprar un
terme molt a l’ús actualment , entre l’escultura i la bidimesionalitat. És tracta
de pintures que serveixen de base i fonament a unes estructures tridimensionals
que es dipositen sobre la mateixa convertint-se en el que podríem definir com
unes escultures planes , o com uns col·lage amb volum.
Una juguesca que Llucià defineix
com l’inici ja que s troba en el camí mental entre l’esbós dibuixat i l’estructura
pròpiament dita , com si d’una mini maqueta es tractés, però amb desig d’unicitat
i no com projecte de més grandària. Una juguesca engrescadora en la que s’estableix
un escaient diàleg entre autor, escultura i espectador que pot ser enormement
profitós.
De moment és el que és. Com el
mateix Llucià diu , és “ l’inici” i com a tal aplega encerts amb altres
provatures no tan afortunades. Quan el fons és monocromàtic , el contrast s’evidencia
i el resultat és ben llaminer , especialment en els casos presentats en els que
la referència a Villèlia és més que evident, però en canvi en aquelles obres
més tractades pictòricament, la força d’aquest tractament domina per damunt
del volum i és menja la dimensió que és on rau la gràcia de tot.
Per això l’exposició d’avui és
exactament un inici, tal i com la titulat l’autor. Ara és el moment de treballar
, polir arestes , concentrar potències i avançar en un camí que pot ser molt
productiu per assolir les noves fites que sens dubte busca el sempre inquiet
Llucià González Viza. Però de moment, I en aquestes primerenques beceroles, la
gosadia de l’autor paga la pena de la visita.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada