El ministre Wert , a qui espero Déu tingui a la glòria quan calgui dons
aquí millor que no n’ haguéssim tingut
coneixement , ha fet una nova reforma educativa. Diu que en ella intenta recomposar
la figura de l’aprenent però sota uns
coneixements professionals previs. No estic en condicions de dir si té raó o
no, però en tot a la vida hi ha un temps d’aprenentatge i en ell , un analista
amb ull podria visionar , amb bona dosi d’encert , si aquell aprenent podrà
assolir nivell o no. L’art no és element aliè a aquesta tesitura i les
exposicions de Chari Orta i Armando Molina que aquests dies exposen en les
nostres contrades hagi ho demostren.
La gent del Sant Lluc està duent a terme una tasca ingent , i a bon segur poc agraïda, en el que pertoca al camp
expositiu de Mataró. Intel·ligentment van establir com tres nivells en els seus
espais expositius. El de màxim nivell, la joia de la corona, a la sala del Col·legi d’Aparelladors. El nivell
mig a la Sala de la Presó, i el darrer nivell a la sala del Casal Aliança. Però
el quid de la qüestió està en definir qui ha d’exposar en cada indret. I aquí
és on hi ha el perill d’errades , com ho ha estat, de totes totes , proposant a
Chari Orta com a protagonista de la sala de la Presó.
Veure la invitació de la seva exposició no pressuposava res de bo , però el resultat final és
demolidor, convertint la seva mostra en una de les pitjors que el Sant Lluc ha
fet en forces anys. Mancada de cap qualitat i farcida de tots els defectes ,
Chari Orta és l’exemple perfecte de l’aprenent al que encara li manca tot per
poder fer el primer pas per individualitzar-se i fer una exposició.
Alguns poden pensar que aquesta crítica és tan demolidora com destructiva i
jo penso justament el contrari. Un “pal” com aquest pot servir per que l’autora reflexioni i vegi
el molt que li queda encara per davant per poder desenvolupar de forma correcte
la seva afecció i si no ho veu , pitjor per a ella, però en molts casos els
eufemismes son un flac favor. I aquest n’és un d’ells.
Ara , sols queda fer un petit toc al Sant Lluc per que afini en la seva
programació, sense cessions a qualsevol mena de concessió. La sala de la Presó
ha atresorat prou nivellcom per malmetre’l amb exposicions tan penoses com les
de Chari Orta.
A l’argentonina “Art i Gent” el cas és diferent. Exposa el madrileny
Armando Molina que també és jovencell en això del camp expositiu. Provinent de
diversos oficis , ha vist i cregut que en l’art està la seva veritat i el seu
futur i a ell s’ha llençat en cos i ànima. Però com dèiem abans hi ha l’aprenentatge
previ que significa no tan sols un component pràctic i tècnic , ans també un
component ideològic , i si en el cas anterior fallaven els dos components en
aquest cas hi ha un component interior que ens permet albirar futur.
Montero és clarament abstracte , però alhora existeix una indefinició
absoluta en el seu interior , i crec que n’és conscient. D’aquí aquesta recerca
, aquesta conjunció d’encerts agosarat amb errades de principiants que fan del
conjunt expositiu una dispersió absoluta que dona nota baixa al conjunt
presentat però que alhora et deixa la il·lusió de que en el seu progrés pot
existir el suficient artista com per protagonitzar exposicions molt més
importants.
FINS ELS PEBROTS
La confraria del “Santo Sepulcro” , una de les responsables de que la
passada Setmana Santa de Mataró tingués ressò mediàtic per la presència de legionaris en un acte processional , va
decidir celebrar la tardor i per això res millor que envair el Passeig Carles
Padrós , tallar-ne la circulació durant tres dies , i sotmetre als veïns a una tortura decibèlica durant els mateixos ,
- fins a les dues de la matinada -, per a la celebració d’una festa associativa
, en la que concerts de banda sacra , pasdobles , sevillanes , cançons
infantils de quan un era jove ( Teresa Rabal, Payasos de la Tele ...), i caspa
, però que molta caspa per arreu, n’han estat els únics protagonistes per a els
quatre gats de la pròpia confraria.
Entenc que la “Cofradia del Santo Sepulcro” és una confraria de caire
religiós i per tant és en aquest camp en el que ha de desenvolupar la seva
trajectòria. No entenc per això que per una festa privada , la seva de la
tardor , pugui envair l’espai públic i pugui crear tantes molèsties a un barri
sota l’aixopluc d’un permís d’ocupació més que discutible. I el que entenc
menys encara és la seva actitud agressiva ( fer una ullada al Facebook sempre
és bo ) davant les queixes de qui patíem tal agressió externa, que no ens
anava ni ens venia.
És per això que reclamo una vegada més uns criteris clars en la celebració
de les mal anomenades “festes de barri” o semblants. No pot ser que el
clientelisme polític envers certes entitats , encara que siguin ciutadanament inacceptables
, permetin actes i actituds com les que hem patit aquesta setmana tots aquells
propers a l’Avda. Carles Padrós
.
(Escric aquestes ratlles , amb totes les finestres tancades i repicant en
el meu cap la veu d’alguna assassina de la cançó espanyola.
No soc independentista però hi ha
gent que està fent el possible per que en tingui una conversió absoluta)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada