Si ahir fèiem anàlisi crític
de l’exposat , avui toca anar més enllà
ja que el Sant Lluc comporta molt més i és en aquet apunt en el que cal incidir
i molt.
Estic convençut que qualsevol persona amb un mínim de criteri , per més
benvolent que sigui en el seu judici , haurà sortit decebuda de la seva
passejada per l’exposició. L’evidència
és l’evidència. I vista la transcendència pública i principalment el gran
nombre de visitants que té la mostra , és obligació dels organitzadors apostar
per damunt de tot per la qualitat. Una exposició com el Sant Lluc ha de ser
educadora i formadora de criteri i no al revés com és ara , incidint en una no
volguda cerimònia de la confusió ja que a qualsevol desinformat el missatge que
li arriba és de que “allò” que s’exposa és el que té qualitat i per tant és el
que val.
Justament en el dia de la
inauguració, Ferran Mascarell deia en el decurs d’una conversa amb Josep
Ramoneda que publicava “El País” i que us recomano amb tot plaer , que “.. no
es pot posar un euro allà on no hi hagi garantia de rendibilitat cultural”. A
la gent del Sant Lluc , a qui mai aplaudirem prou l’enorme esforç , - quasi
titànic – per mantenir la flama de l’activitat expositiva i artística a Mataró,
no els hi hem de parlar d’euros , encara que fan miracles amb els pocs dels que
disposen, però sí els hi hem de parlar d’esforços. Per això vull fer
paral·lelisme amb les paraules del Conseller i dir-los que no s’ha d’esmerçar
tan gran esforç en un fet , el Sant Lluc , que no ofereix ni un polsim de
rendibilitat cultural, ans el contrari.
El que potser passa és que ningú
vol acceptar que la benevolència d’esperit de l’organització ,en aquest sentit
festiu i populista de que el Sant Lluc és de tots ( fals !!! ) ,
el converteix en un veritable festival de fi de curs en el que sols poden
somriure papas, mamas , avis i tietes. Sant Lluc és el patró dels artistes i a
Mataró dóna la curiositat que la gran majoria dels que poden lluir d’aquest
apel·latiu la defugen del tot , mentre que aquells que ni tan sols podríem ser
qualificats com aprenents, volen lluir de galons , i el pitjor és que fins i
tot ho aconsegueixen. I a més a més , el que és molt indicatiu , els joves el
defugen del tot, de manera que en aquesta ocasió el jurat ni tan sols ha pogut
complir en la selecció dels mateixos ja que el parell de joves presents no
gaudien del mínim nivell per assolir recompensa alguna.
Amb aquests condicionaments crec
que l’organització hauria de fer un pas endavant i d’ençà ara mateix decidir
que és el que vol de veritat i començar a cercar els camins per aconseguir-ho.
Si està contenta amb el que hi ha, endavant, res a dir. I mai tan exactes les
paraules : Res a dir. I ho dic ja que en
el proper any no haurà de merèixer ni un paraula , ni en aquest blog ni en la
zona cultural del mitjans informatius. Però si de veritat entén que alguna cosa
passa, que la davallada qualitativa i de participació és tan evident que és
precís fer quelcom per deturar el desastre , és el moment doncs de posar fil a
l’agulla.
Per que al meu entendre , i ho he
dit mil vegades i no me cansaré de repetir-ho i defensar-ho , cal retomar el sentit
estricte del Sant Lluc . Aquell sentit professional amb el que endegaren la
mostra els germans Arenas, en Cuyàs, els Estrany , l’Opisso i els artistes de
Mataró. Un esperit que s’ha malejat cap aquest sentit de participació alegre i
joiosa , sense cap mena de miraments envers el concepte d’art que ha de dominar
en la mostra. Recordem-ho una vegada més . Sant Lluc és el patró dels ARTISTES
, així en majúscules, i no pas dels PINTORS. I aquesta diferència és cabdal.
Certament hi ha molt a fer ,
començant per un detall que pot semblar anecdòtic però que esdevé en bona part
fonamental com és el de recuperar les dades properes a Sant Lluc ( 18 d’Octubre
) i evitar , de totes totes , aquestes dades de recepció de començament de
setembre , tan lesives per a la participació en general, ja que en no haver-se
recomençat l’activitat hi ha una tendència a l’oblit i al descuit.
Caldria a continuació preguntar-se
del per què de la minsa participació dels artistes de cert nivell. Com pot ser
que dels “40 principales” , per dir-ho de manera entenedora , hi participi un
percentatge tan baix, i com també no s’aconsegueix de cap de les maneres
arribar a les noves generacions de creadors.
Una reflexió conjunta , entre
organització i aquests artistes , potser ens podria donar les claus o al menys indicar
alguns trets definitoris, encara que en el fons tot sembla enrocar-se en aquest
peix que es mossega la cua en el sentit de que els artistes qualificats no
assisteixen per la poca qualitat i aquesta cada vegada va en davallada ja que
no hi participen aquests artistes.
El Sant Lluc sols assolirà nivell
si els artistes creuen en ell i avui per avui no hi creuen. Saben que la seva absència els hi donarà més
mèrit que no pas la seva presència , per el que caldria capgirar del tot aquesta
idea. Cal aconseguir que estar en el Sant Lluc sigui un mèrit i això sols s’aconsegueix
amb una acurada selecció que en les circumstàncies actuals passa per una selecció
prèvia d’artistes consagrats convidats als que , si cal, s’ha d’anar a buscar
per aconseguir la seva participació , mentre que la resta ha de sortir mitjançant una estricta
selecció que faci que ser escollit per participar en el Sant Lluc esdevingui un
honor i un signe públic de qualitat.
Recuperar l’interès dels artistes
és la clau. I s’ha d’aconseguir amb la promesa mútua de qualitat. No és de
rebut que alguns artistes participants en aquesta edició hagin presentat obres
que no es corresponen amb la qualitat que atresoren. La qualitat ha d’estar en
el nom i en l’obra.
I els artistes haurien de ser
conscients de la importància i transcendència que per ells podria tenir un Sant
Lluc potent. El mateix dia de la inauguració, en la conferència que realitzà
Francesc Miralles a la Nau Gaudí al voltant del valor i preu de les obres d’art
, incidia poderosament com les obres pujaven de valoració de manera conjunta ,
en l’agrupament i la comparança. Dit de manera entenedora , estar al costat
dels grans eleva als petits i també al conjunt.
Però avui per avui no estan per la
labor i en alguns casos no hi estan d’una manera insultant que demostra una absoluta
manca de corresponsabilitat i jo arribaria a dir de manca d’ètica personal. No
és de rebut per exemple que enguany es repeteixi el que ja havia succeït en
altra ocasió, com és que l’autor que realitza la portada ni tan sols hi
participa. No és de rebut que molts dels artistes que estan rebent suport constant
per part de l’Associació Sant Lluc i que
han pogut exposar en els diversos espais expositius de l’entitat , amb tot el
que això representa, no tinguin la decència de tornar el “favor” , si és que es
pot dir així, oferint la seva col·laboració en forma de presència en el Sant
Lluc.
Crec sincerament que és l’hora d’actuar
si no volem que el Sant Lluc es malmeti de manera irremeiable. Ja sé que és un
tema pelut i costerut. Que si cada any l’Associació es troba que perd socis per
que ni han que en ser rebutjats es donen de baixa , que podria passar si el
Sant Lluc es torna exigent amb la qualitat ?. Però ara ja no s’accepten més
dilacions.
Per tant la pilota està en mans de
l’organització i ha d’actuar com cregui més convenient. La decisió per tant és
seva i tan sols seva , però ha de tenir molt clar si la seva missió és
potenciar l’art i la cultura local, o seguir amb aquest tipus de col·lectiva
que no tan sols no afavoreix a l’art, ans el perjudica per la seva poca
qualitat i per la confusió que provoca.
Per tant l’Associació Sant Lluc té
la paraula. Que Sant Lluc els il·lumini.
Sort
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada