A finals de la setmana
passada es van celebrar a Mataró dues conferències prou importants com per
fer-ne esment. Una , el dijous, de caire artístic amb el protagonisme de Francesc Miralles i el
preu de l’art com a temàtica , i l’altre, el divendres , de caire polític amb Miquel
Iceta de protagonista i el federalisme com a opció política per a l’estat
espanyol.
VALOR I PREU DE LES
OBRES D’ART
Amb aquest títol tan
suggerent el crític d’art Francesc Miralles , ben entroncat actualment amb la
nostra ciutat ja que ha cedit a la mateixa el seu arxiu personal , va ser el
protagonista d’un nou capítol d’aquest Dijous a la Nau que s’estan celebrant
amb tot èxit , el segon dijous de cada mes.
La coincidència de
dia, encara que no horària, amb la inauguració del Sant Lluc, coincidència que va
esdevenir inevitable per raons d’agenda , va fer que l’assistència fos una mica
més minvada i fossin una cinquantena d’atents receptors els que s’acostaren a
la Nau per escoltar la dissertació del crític.
Després
de repassar la història de l’art dels últims segles i explicar com les cases de
subhastes, els marxants i les galeries han gestionat la compra-venda d’obres
artístiques a partir del segle XVIII -coincidint amb la decadència de les
monarquies, la aristocràcia i l’Església com a principals suports econòmics
dels artistes-, el crític i historiador Francesc Miralles va anar desgranant el
creixent divorci entre valor artístic i preu econòmic de les obres d’art.
La
independència econòmica dels artistes va germinar en una nova temàtica a les
obres d’art, fins aleshores monopolitzades pels retrats, les escenes militars o
les figures religioses. Els creadors van tenir la llibertat de mirar al seu
entorn i escollir què pintar o esculpir, i van néixer les primeres corrents
artístiques. Però aquestes novetats van portar aparellades les obres de petit
format i un increment ingent del nombre de peces d’art. Van ser aquests fets
els que van transformar el món de l’art, creant la necessitat de donar sortida
a la gran quantitat d’obres que s’havien produït i de permetre la supervivència
dels artistes que les havien creat. Es va generar un nou fet econòmic al
voltant de la creació i la producció artística que fins aleshores no havia
existit. Les subhastes, els marxants i les galeries van entrar així en escena.
Però
segons en Miralles, va ser després de la Segona Guerra Mundial quan l’escenari
artístic pren un nou i definitiu rumb, amb el relleu de París com a capital
artística del món, a favor de Nova York. Miralles va dir que “de la mateixa
manera que hi va haver un Pla Marshall per rehabilitar la economia europea, hi
va haver un Pla Marshall cultural per imposar la cultura nord americana a
Europa i al món”, sovint, de manera aliena al valor estètic de les obres d’art,
la qual cosa “portarà a la disbauxa actual”.
Segons
Miralles, “ara es venen marques, ja no es venen obres d’art” i va il·lustrar
aquesta reflexió amb diversos exemples, com l’art d’Andy Warhol o l’interès de
la Col·lecció Saatchi per impulsar la carrera d’artistes com en Damien Hirst,
un dels més cotitzats al panorama artístic actual, que compta fins i tot amb un
equip de més de 140 persones que es dediquen a produir obres amb la seva
signatura “creant productes comercials, el que és igual a una degradació del
concepte cultural”. Ha explicat que és així com “la marca supleix el judici
crític” alhora que la figura desprestigiada de l’intel·lectual “ha perdut la
seva credibilitat ètica”.
El crític d’art va
acabar la seva conferència comentant que si l’art local no és cotitza igual que
el de d’altres parts del món és degut a que “no hi ha un entramat econòmic al
darrera”.
Una conferència desenvolupada
en el tradicional estil disbauxat de Francesc Miralles que ens va permetre
aprofundir en aquest món , tantes vegades opac per a tants , com és el del
comerç i l’art.
FEDERALISME:
CATALUNYA I ESPANYA
Títol també ben
seductor per aquesta conferència que Miquel Iceta va realitzar a la Nau Cabot i
Barba , davant d’una trentena d’assistents.
Després d’una
lamentable presentació per part del cap del PSC local, en Xesco Gomar que es
dedicà a menysvalorar la manifestació del 11S i discutir les seves xifres , fet
que obligà a Iceta a començar la seva dissertació tot puntualitzant que el quid
de la qüestió no estava en les xifres i sí en el fet de que havia estat la
manifestació més important celebrada mai a Catalunya.
Miquel Iceta ,
intel·ligent , cultivat , bon orador i amb saviesa per contactar amb el públic
va desgranar la teoria federalista i la contraposició amb l’ independentisme ,remarcant
els avantatges que al seu entendre implica a quest sistema d’estat. Una
conferència convincent però de la que vaig sortir amb el convenciment que
podria haver defensat amb igual habilitat , dades i convicció la idea
contrària.
Una idea , la del
federalisme , que a mi no em desagrada gens , i menys si es tracta del
federalisme asimètric de Maragall, però que actualment té un enorme problema de
fons i de base. Per aconseguir un estat federal és necessari que siguin les
diverses parts les que es vulguin federar. I avui per avui a Espanya no hi ha
ningú, ni el PP ni el PSOE ( Rubalcaba ho deixava ben clar el passat diumenge )
que estigui per la labor , per el que el federalisme sí que pot ser actualment
una quimera.
És clar que potser la
clau de tot està en aquesta mena d’autodeterminació amb olor a independència
però amb flaire federal, que sembla encisar a Mas , segons la docta opinió de
Joan Salicrú en un article del seu blog que us recomano no us perdeu.
Per si esteu
interessats en aprofundir amb el pensament d’Iceta , valgui aquest apunt en el
seu blog que reflexa perfectament allò que digué en viu a la seva conferència ,
i que a més a més porta tal quantitat d’enllaços a les més diverses reaccions a
la manifestació del 11S i les seves conseqüències que esdevé una peça a guardar
per poder , amb el temps, comparar raons i veritats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada