dimecres, de setembre 19, 2012

JOSEP SERRA . NECESSITAT VITAL. TRENTA ANYS


 

 
 
Demà dijous, a dos quarts de vuit del vespre ,a l’Ateneu Caixa Laietana s’inaugurarà la primera de les quatre exposicions que Josep Serra s’ha muntat per celebrar la magnífica xifra de 30 anys d’activitat artística. Les sales del primer i segon pis aculliran la mateixa que es veurà completada amb les dues exposicons a Argentona ( Museu del Càntir i casa Gòtica ) , amb inauguració el proper dissabte a les vuit del vespre , mentre que per completa la jugada el proper dimarts, també a les vuit del vespre , inaugurarà racó en la bacelonina Galeria Setba , a la Pça Reial.

Quatre exposicions en les que presenta obra actual i dels anys més propers , sense cercar de cap de les maneres que sigui una retrospectiva , deixant tan sols el pes del record en dues peces dels seus començaments per que marquin el pas del temps i la seva evolució.

Unes exposicions que us recomanem amb tot plaer , el mateix que tindrem en presentar-les tal i com hem fet amb el text de presentació del magnífic catàleg / llibre que ha editat per l’ocasió. Un text en el que aprofundim en el més que interessant treball que ens ofereix l’autor i que reproduïm a continuació:
 
 

 
 
 
NECESSITAT VITAL
30 ANYS

 
“No soc un artista abstracte,
tan sols m’interessa expressar emocions humanes”

                                                    ( Mark Rothko)

 
 

 

 

Fa ja un temps que els artistes van entendre la necessitat de donar títol a les seves exposicions. Va ser després de copsar que una exposició no era tan sols el recull d’un seguit de peces que es col·locaven, més o menys ordenadament  en l’espai expositiu. Que una exposició no deixava de ser com un capítol de la seva obra total i per tant havia de mantenir una coherència en el global, alhora que ser pont d’unió entre el seu passat artístic i el seu futur.

Però posar títol a una exposició, batejar-la en una paraula , no és un fet baladí i sí és sempre aposta difícil . Ho és ja que la frase o paraula triada serà la que marcarà empremta i per tant haurà de definir de la manera més exacte tot el sentit de la mostra , esdevenint alhora la pista iniciàtica que ha de servir per a l’espectador com a primer punt d’informació d’allò que li vol comunicar l’artista.

 

En Josep Serra , aquest artista argentoní que celebra ara amb aquest seguit d’exposicions la gens menyspreable xifra de trenta anys de vida artística expositiva, ho ha tingut ben clar des del primer moment. Per ell, tot el seu concepte artístic , el què , com, quan i de quina manera , es resumeix sempre en un sentiment unívoc que s’expressa en una veritable necessitat vital de ser artista , i a més , de ser-ho amb aquesta la seva pintura.

Si som curiosos i ens acostem al diccionari  veurem que necessitat és “ allò de que hom no pot prescindir ” , mentre que vital correspon a “ allò que dóna la vida o la manté ”. És justament aquí, en aquest entrecreuament espiritual d’ambdós  conceptes, on es genera una ànsia creativa que començà com tothom, en aquells primerencs dibuixos  establerts al modus i la metòdica de l’època  i que tan bocabadats deixaven a familiars , amics i companys, per la seva magnífica reproducció de la realitat.

 

Una obra però que va quedar ràpidament en l’oblit  en la recerca d’unes noves formes d’expressió que fossin més “sentides” per ell mateix. Entenia Josep Serra  que l’art és una comunicació d’emocions , però que alhora era precís que aquestes produïssin un cert neguit a l’espectador , obligant-lo a anar més enllà de l’aparença.

Per aquells dies ,- la dècada dels vuitanta -, dominava en l’entorn de Mataró  un art essencialment simbolista . Per un costat Eduard Alcoy i Josep Maria  Rovira Brull havien creat, per un dir , la que a posteriori s’anomenaria “Escola de Mataró” , amb els artistes Josep Novellas, Perecoll, Pal, Pere Viada i Ricard Jordà. Una escola d’arrel simbolista , amb una accentuada crítica social i política.   Per l’altre costat , i amb l’enllaç comú de Ricard Jordà, s’establí una corrent parella a l’entorn del realisme màgic  , amb una certa arrel sud americana , amb els noms de Gregorio Sabillón , Capozzoli ,  l’argentoní Bernardino i d’altres , en la que Josep Serra va trobar aquell punt precís per poder fer el salt  evolutiu.

 

 

La seva solvència tècnica li va donar el fonament precís  i la seva emoció interna  li va donar l’aquiescència intel·lectual per conrear de manera prou satisfactòria aquells camins , com queda ben palès en la peça mostrada en aquesta exposició, que amb la seva presència no tan sols referencia al passat , ans serveix de molló inicial  en el definitiu caminar plàstic de l’artista.
 

 Josep Serra no és un artista fred , ans el contrari. La necessitat de la submissió estricta a l’ordre , per més fantàstic i imaginari que aquest fos , l’estrenyia en una cotilla que li tallava la seva circulació artística. El seu art precisava anar més enllà i sols el trencament absolut li podia donar les ales de llibertat que el seu concepte artístic precisava. La seva necessitat vital, dominant  ja en aquells moments , va servir per portar-lo a la seva realitat més interior, aquella en la que treballa des de llavors.

Potser tot rau en que Josep Serra participa del concepte de Rothko que encapçala aquest escrit. El que l’importa és expressar emocions i a més  fer-ho amb una potència tal que depassi la sempre fèrria defensa interior de l’espectador, remís a enfrontar-se a una imatge i a una idea ,  a bon segur incomprensible a primer cop d’ull,  front la qual poques ganes té en desxifrar tot aquell entramat d’imputs que sap  es dirigeixen cap ell i que ha d’intentar  copsar i traduir.

 

 

Serra entén perfectament la necessitat de que la seva pintura fugi del banal. Sap que és ben cert el tòpic de que l’artista no ha de pintar el que veu , i si en canvi ha de veure el que pinta , i d’aquí que trobi que l’essència de la seva pintura ha de recaure en el propi acte de pintar. Un acte materialitzat en el gest pictòric  que per tant  esdevé conseqüència del que hauríem de considerar un pur automatisme psíquic.  Un concepte parell al que fou fonament i clau del desenvolupament  del que amb el temps s’ha anomenat expressionisme abstracte.

 

És en aquest camp on Josep Serra millor s’identifica, si és que és precís i obligatori, encaixar  i/o  encaixonar a un artista en el redós d’un isme o tendència particular. És així ja que la seva pintura parteix del mateix ideari que no és altra que el convenciment de que la font primordial de l’art és l’ésser subjectiu de l’artista. Que és ell i ningú més que ell , el generador mental d’allò que després haurà de traslladar a l’obra d’art.

 

D’aquí que la seva pintura respongui sempre a una introspecció racional, sensible o irracional, segons s’escaigui. Una introspecció que el motiva a pintar signes , símbols, imatges , taques ..., escampades segons un ritme i una harmonia que sembla respondre sols a un encanteri personal que dirigeixi la seva mà , quan en realitat és fruit d’una profunda reflexió estètica i també ètica , que el dirigeix cap unes composicions que han de provocar una resposta sensitiva a l’espectador. L’han de frapar, neguitejar i motivar a sentir-les com a pròpies i per tant a sentir-se com a posseïdors d’una veritat artística.

Així l’obra de Serra s’expandeix en la tela d’una manera il·limitada i oberta. El seu fer sembla prendre dos models diferents però alhora concordants. En l’estilística de Pollock, la seva obra és un teixit de línies en expansió en la que el caos aparent ho domina tot. I diem aparent ja que el conjunt d’aquest caos s’observa equilibrat en un reordenament tel·lúric que dóna pes a l’obra i sembla alliberar-la de les tensions internes a que està sotmesa.

Però també s’evidencia la font de Clifford Still en aquest sentit d’extensió d’àrees cromàtiques que van dominant l’espai , com si intentessin retornar a un ordre més cartesià  tota  la disbauxa del desplegament indiscriminat dels gests, signes i senyals que conformen el treball de l’artista.

 

Uns elements aquests que son claus per a intentar entrar en el seu univers particular. Tenim així el ritme gestual que domina per damunt de tot establint espais i equilibris , alhora que es generador de la força central. Un gest establert que ara és més predominant que mai i que  podent ser esquer , acaba essent pilar de tot.

Amb ell hem de considerar el ritme com altre element fonamental. Un ritme que va des de lentituds emotives a la recerca de sensibilitats perdudes , fins a disbauxats brams que semblen exigir respostes contundents per part de l’espectador.

Tot amanit amb una paleta voluble i variable, jugada amb habilitat segons la intencionalitat de cada peça i que d’un temps ençà està ampliant el ventall de manera tan evident com positiva , amb l’aparició de nous cromatismes desconeguts en la seva trajectòria, que apuntalen uns nous camins a descobrir que es preveuen ja de bell antuvi com de gran interès en l’evolució del creador.

 

Així,  per parlar de l’obra de Josep Serra be podem acudir, - salvant totes les distancies que en aquest cas son abismals- ,  a les paraules de Michael Leja quan parla de les obres de Pollock  definint-les com a “... desproveïdes d’ancoratge i de repòs , mostren senyals d’ansietat, d’irracionalitat i fins i tot, de vegades , de violència, mentre que en general el color provoca neguit ...” , o a les paraules de Robert Motherwell  quan assegurava que “... les decisions importants en aquest procés creatiu, responen  a la veritat i no a criteris estètics. Cap artista no acaba tenint l’estil que s’esperava en començar. Només entregant-se completament al mitjà pictòric és possible trobar-se un mateix i trobar l’estil que el defineixi”.

 

 



És aquest camí de lluita i passió  el que domina per damunt de l’amplitud d’obres que composen aquest variat conjunt expositiu que Josep Serra ens ofereix, tot commemorant aquests costosos trenta anys de vida artística i expositiva. Trenta anys en els que cada dia , en acostar-se al taller ha tingut molt clar que calia anar a la cerca i captura de les sensacions i emocions del seu interior més personal i profund, per fer-lo avinent mitjançant  aquesta exposició pública del més íntim , com ho és una obra d’art.

 Una intimitat que se’ns ofereix pura , neta , sense mistificacions. Una intimitat que anirà parella a la nostra quan connectem amb ella. Una intimitat com sols pot oferir un creador que pensa de cor que sols l’interessa expressar emocions humanes. Una intimitat que sols saben expressar-la els  veritables artistes.

 I no ho dubtin , en Josep Serra n’és un d’ells.

 
Pere Pascual, crític d’art.
Mataró, estiu del 2012