Avui la Fundación Mapfre ha
presentat el seu programa d’activitats artístiques d’aquesta temporada i ha
deixat pinzellada encisadora per al del proper any. Un programa magnífic que
ens ha deixat delint-nos per el mateix , i maleint la nostra sort ja que el
mateix té com espai protagonista el magnífic palauet que la Fundació té al
Paseo de Recoletos de Madrid, un xic més amunt de Colón , i a tocar del mític
Cafè Gijón.
Mapfre , tots ho sabem , és una
empresa d’assegurances de tota mena que alhora es complementa amb Fremap que és
la seva mútua d’accidents de treball, on per exemple el que això escriu i està
assegurat en raó de que així ho va decidir l’empresa en la que treballa. És l’asseguradora
nombre 1 d’Espanya i un veritable pes fort del sector a un nivell molt més
global. Una asseguradora que té un nivell de negoci molt repartit per tot l’estat
i amb un pes molt important a Catalunya. Dons bé, Mapfre ho centra tot a
Madrid i s'oblida de la resta de l'estat.
Allà aquest anys podran gaudir per
ex. de les exposicions que s’inauguren dijous , tan “poc” atractives com “Impressionistes.
Post impressionistes. El naixement de l’art modern” amb 90 obres provinents del
Museu d’Orsay (amb totes les figures importants , inclosos 6 Van Gogh) conjuntament
amb “Luces de Bohemia. Artistas ,gitanos y la definición del mundo moderno” ,
amb col·laboració amb el Gran Palais de Paris. Això per no parlar de Giacometti
( juny – setembre ) o “Macchiaioli” , el moviment italià que es desenvolupà a
Florència a la meitat del segle XIX. I anunciant ja per l’any vinent una mostra
sobre l’obra americana de Sorolla.
El mateix succeeix amb el Museu
Thyssen amb exposicions fonamentals que mai arriben , ni en compta gotes, a la
seva “sucursal” barcelonina , absorbida i fagocitada en l’anonimat del MNAC ,
mentre que la seva prèvia a Sant Feliu era d’una pobresa quasi insultant. Això
per no parlar de les exposicions dels Museu Nacional del Prado i Reina Sofia ,
que també es centralitzen de manera permanent en la capital de l’estat.
Així , per exemple, si vostè és
afeccionat a l’art i visita aquest estiu Madrid , en una sola tacada es trobarà
amb exposicions del nivell de Giacometti a Mapfre ; Pissarro a la Thyssen ; l’antològica
de Dalí ( actualment al Pompidou ) i “La belleza encerrada” al Prado, amb 150
obres del fons del Museu centrades en la pintura de cambra i l’esbòs. Simplement
magnífic. I mentre aquí a casa ens haurem de conformar amb la mostra de Tàpies
( MNAC / Fundació Tàpies) i poca cosa més.
Això per no parlar de les galeries
privades , mortes per aquí i que allà, per exemple, gaudeixen a partit d’aquesta
setmana d’una mostra individual amb la darrera obra de Barceló.
Un greuge comparatiu, com tants d’altres
, empitjorat amb accions com la de l’estat central negant els diners que li deu
al MACBA , per il·lògiques raons del percentatge de deute. Un greuge al que
caldria posar setge, tant en el que pertoca a l’acció oficial, com en el que
pertoca al sector privat , com és el cas que avui esmentem de Mapfre , però que
en té altres exemples com la Fundació March , Bankia que ha tancat la seva
faceta cultural a Catalunya però manté la Casa de las Alhajas. O fins i tot el
cas de La Caixa que moltes vegades prefereix Madrid per a les seves
inauguracions importants en demèrit del seu espai natural i nadiu de Catalunya.
Però crec que cal incidir molt en
el camp oficial i en el camp de les empreses catalanes, sempre gasives ambdues en
el que pertoca al mecenatge cultural, i massa vegades centrades en aquest gran
pecat del nostre país de mirar-se sempre el melic, menystenint allò que ve de
fora , ja sigui del nostre costat més proper ( Espanya) o d’indrets més
llunyans.
El pes del MNAC , el Picasso i la Fundació Miró, és prou important
com per gaudir d’exposicions de molt més nivell que no pas que les que se’ns
ofereix en els darrers temps.
I en moment com aquest , en el que
el soberanisme plana per damunt de tota l vida del nostre país, bo seria que es
digués clarament quina és l’aposta cultural de la que volem gaudir i oferir,
per què de moment , el poc que s’ha dit ens segueix portant per uns camins d’espardenya
en la que de nou sembla que l’únic que importa és mirar-se al mirall , per
repetir sense cansar-nos el bons i guapos que som, defugint d’altres mirades ,
no fos cas que evidenciessin la nostra pobresa i la nostra misèria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada