dimarts, de setembre 28, 2010

NO LI DIGUEM ART
A L’ART CONTEMPORANI



El títol d’aquest post no és meu , encara que moltes vegades he dit coses semblants. El títol correspon a l’entrevista a tota plana que “El País” dedica a Marc Fumaroli , l’important intel•lectual francès amb fama de polemista que si fa 20 anys es va carregar la grandeur cultural de la V República , ara presenta l’assaig “París – Nueva York – París. Viaje al mundo de las artes y de las imágenes” (Acantilado) . – un títol que cal apuntar -, en el que s’enfronta amb el que considera las grans fal•làcies culturals del nostre temps, entre elles el mal anomenat art contemporani.

Encara que us recomanem llegir l’entrevista sencera , valgui aquí la transcripció de les preguntes i respostes relacionades essencialment amb el camp de l’art. Són tan clares, contundents i jo diria que clarividents que es comenten per si soles i no mereixen cap postil•la al marge. Jutgin vostès.

P.-Es usted especialmente crítico con el arte contemporáneo, con esta concepción del arte espectáculo...

R. No solo del arte espectáculo, sino del arte negocio. Hay una nueva clase social que surge de la acumulación del dinero en una esfera extremadamente estrecha, pero mundial. Estos millonarios ya no quieren tener en casa un tiziano o un delacroix, sino signos exteriores de riqueza. Y eso es lo que les proporcionan las galerías que les ofrecen tiburones dentro de tanques de formol o juguetes sofisticados como los que produce Jeff Koons.

P. ¿No cree que este arte pueda llegar a ser popular?

R. A la gente le gustan otras cosas, el deporte, la música rock... No me parece mal. Lo que me resulta odioso es vender a esta gente, que no lo quiere y que tampoco se lo puede permitir, un arte reservado a la imagen de los famosos. La gente común va mucho más al museo del Louvre, a los museos de arte antiguo... Esos lugares convocan auténticas peregrinaciones.

P. ¿En qué momento el arte toma esta deriva? ¿La culpa la tiene Marcel Duchamp?

R. No, claro que no. ¡Pobre Duchamp! Era un snob francés muy elegante que jamás se hubiera encontrado con Warhol. Lo suyo era el privilegio de pequeños grupos muy exquisitos. Cuando el MOMA hizo la primera retrospectiva de Warhol, Duchamp devolvió la invitación, que no era sino la imagen de La Gioconda con bigotes, que él mismo había realizado. Consideró obsceno que aquel mal artista utilizara una imagen que él había inventado para hacerse su propia publicidad. Hay un mundo entre Duchamp y Warhol. La fórmula de Duchamp era: 'todo lo que se pone en un museo se convierte en obra de arte'. Warhol la utiliza en el sentido de que todo lo que hay en los supermercados puede entrar en museo y convertirse en obra de arte. Nunca Duchamp pensó esto.

P. ¿La línea roja la marcaría el pop americano?

R. Creo que ha influido mucho transportándonos a este universo que no está hecho para los europeos. Hay un punto común en el arte, la exigencia de una obra, y hemos entrado en un mundo en el que el arte no supone una obra, sino solo un concepto, una cosa efímera que durará un tiempo breve y que, momentáneamente excita un poco a los periodistas. Esta es la gran ruptura. No hay derecho a utilizar la palabra arte para lo que se llama el arte contemporáneo, no lo llamemos así; habrá que inventar otra palabra, tal vez entertainment para millonarios.

P. Pero hay artistas que aún hacen arte...

R. Sí, pero no tienen el favor de los medios de comunicación, ni de los museos. En España hay gente interesante, hay pintores notables. Si vuelve la pintura y la escultura, lo que sucederá, España estará en primera fila. Sartre dijo una vez: hay gente retrasada que está por delante.


NO HO ENTENC

No ho entenc i m’agradaria que algú m’ho expliqués.

No entenc tota la història de la Mostra de Cinema. Em sembla no tan sols un gran error ans també una gran aberració. De veritat que no hi ha un punt mig possible per mantenir-la , encara que amb mancances o minvades programacions. Coneixent alguns dels organitzadors de la mostra estic segur ue sí. Coneixent a l’IMAC i especialment a qui allà mana, segur que no.




No entenc com Mataró que dedica diners , espais i esforços a dojo per tota activitat que tingui relació amb la cultura andalusa i especialment amb el flamenc popular i populista , no aculli en canvi cap d’aquests magnífics recitals amb noms com Morente , Paco de Lucia , Mayte Martín... , que actuaran en diferents teatres de ciutats barcelonines .
És trist que mentre es recolza de manera absoluta i desmesurada , el més ranci i caspós del folklore andalús , quan aquest assoleix el nivell d’art i en podríem gaudir tots els ciutadans de Mataró, els que manen li giren l’esquena. Vergonyós.

No entenc com gaudint el Monumental d’una magnífica pantalla publicitària de leds que segons ens van dir no gastava res , aquesta estigui apagada de fa mesos en comptes d’aprofitar-se per anunciar els actes culturals de la ciutat quan tots sabem que la publicitació dels mateixos és pèssima i una de les grans causes del desconeixement general de molts dels actes culturals que se celebren a la ciutat.