dijous, de novembre 03, 2011

MAÑETIS






Mañetis / manyetis .- Definició.- Es diu d’aquell artista que va formar part del taller de Pablo Mañé allà en els anys setanta / vuitanta.

La passada setmana vaig tenir el plaer de presentar l’exposició del bon amic Matías Lizana a l’espai capgròs. Rememorant el seu historial vaig recordar que forma part dels “mañetis” aquest grup informal del que prenen part tots aquells que van mantenir “ensenyament” amb Pablo Mañé , l’artista i intel·lectual uruguaià que va fer estada a Mataró i va reunir al seu redós un grapat important de joves artistes que amb ell s’iniciaren a la contemplació, el gaudi i la realització de l’art.

Noms com Duran, Guirao, Benítez, Comabella, Suari , Lizana , Casas Peña, Alís, Gomis ... i un llarg etcètera  van ser els protagonistes d’una impressionant experiència de la que mai n’ha quedat constància històrica a la ciutat , i el cert és que la va tenir.

Mataró en aquells anys estava dominada en el concepte d’ensenyaments artístics pels germans Arenas , amb petits grups que de la mà de Finet, Zaragoza, Sanchís i alguna d’altre que feien un ensenyament de caire acadèmic i molt tradicional. Per les seves mans hi van passar la gran majoria d’artistes que estan més propers als seixanta que no pas als cinquanta.

L’arribada de Mañé, trencant motlles , amb un ensenyament més intel·lectual i culturalitzat , deixant de costat el traç acadèmic va trasbalsar la didàctica artística a la ciutat. El seu Taller, més taller de vida que no pas d’art , com així ho han definit en general els seus protagonistes , generà una concepció molt més actual i “revolucionaria” , en el sentit de l’època, que va comportar una important transcendència artística en el món local.

És per això que bo seria que algú en fes la petita història plàstica ,  i si es va més enllà en el concepte historiogràfic, millor que millor. Que algú poses en solfa aquell temps i valorés la importància que va tenir.

Per això cada vegada que presento alguna exposició d’un mañetis, repeteixo la invitació. No és a mi a qui toca fer aquest paper ja que és una història que jo vaig viure de manera tangencial per la meva relació amb els seus components. A més em seria difícil ser neutre davant la figura de Mañé a la que respecto en el seu paper d’artista i intel·lectual però que em repèl profundament en el seu aspecte humà, a bon segur després d’aquell dia a la UR Laru en la que essent jurats d’un concurs de pintura ràpida que havia organitzat l’entitat , després del veredicte en que guanyà l’artista Josep M.Jubany , alumne de Jordi Arenas, Mañé , amb més alcohol al damunt del que podia traginar , el va agafar per les solapes amb la intenció de tirar-lo per la balconada, ja que segons ella havia fet trampa per afavorir-lo. Amb penes i treballs el varem poder dominar i les seves furibundes amenaces  personals les recordo com si fos ara mateix.
Però una cosa és la persona i altra la seva obra. I és d’aquesta de la que caldria parlar mitjançant el fer del seus alumnes.

Ara , en temps de crisi cal solucions interessants , imaginatives i de baix cost. Que us sembla una exposició de “mañetis” amb una obra realitzada en aquell temps i un parell de treballs actuals?.Si ho acompanyem amb un bon grapat de fotografies , catàlegs i documentació vària , una taula rodona etc ... , crec que en podria sortir una mostra tan atractiva com interessant.

Algú s’hi atraveix?.