No sé si encomanats per la
campanya electoral per les properes eleccions generals , els partits mataronins
més forts , és a dir PSC i CiU , semblen haver-se despertat de la letargia
política d’aquests mesos de mandat i de cop i volta i de manera quasi
coincident , han llençat a la ciutadania les seves propostes per aquest mandat.
Uns , els que manen ( CiU ), amb el compromís de dur-los a terme i donant
exercici de transparència indicant l’estat en que cada proposta es troba en
cada moment ( espero que de manera més sincera que no pas el retiment de
comptes que practica el darrer govern de Baron). És el que anomenen Pla de
Mandat de l’Ajuntament de Mataró (2011 – 2015).
Els altres , els que estan a l’oposició
( PSC ), amb la presentació del projecte “Cap al 2012” , en un camí que va més
pas a pas , en el que indiquen els punts prioritaris dels socialistes per el PAM
2012.
Lamentablement la gent de la
Cultura defuig molt d’aquests debats programàtics , que considera inútils i de paper
mullat, i no fa ni un pas per anar a cercar aquestes idees que poden marcar el
futur de la ciutat. Però com que jo crec el contrari he pensat que no estaria
malament publicar-los en el blog i després fer-ne anàlisi complementari ,
tenint en compte la correcció del temps marcat.
Per això avui ofereixo els
apartats culturals del projecte de CiU ( comença el poder ) i demà serà el torn
del PSC. Després serà el moment de la comparança i de parlar d’encerts i
errades , sempre en el nostre criteri , en el que considero un sà exercici de
valoració política.
PROPOSTES CiU
Mataró cultural
La cultura de Mataró com a eix de cohesió,
dinamització social i econòmica i de projecció exterior.
Àmbits:
9.1. Cultura i ciutat
9.2. Acció museística
9.3. Biblioteques i arxius
9.4. Patrimoni arqueològic i natural
9.5. Festes populars
9.6. Arts escèniques i visuals
6 OBJECTIUS 53 COMPROMISOS
9.1. Cultura i ciutat
Objectiu: Dotar la ciutat d'una programació
cultural completa
compensada amb tots els agents culturals de la
ciutat.
Compromisos: 9.1.1. Afavorir la creació de sinergies amb la iniciativa privada en
l'àmbit de la cultura, prioritzant criteris generals com
el mataronisme, la
comarcalitat i la catalanitat.
9.1.2. Gestionar la relació amb les entitats de manera coordinada i
eficient sota el principi de la subsidiaritat.
9.1.3. Crear nous sistemes de subscripció per internet que permeti
rebre per correu electrònic la programació d’activitats
de tota la ciutat.
9.1.4. Crear una agenda d'activitats
en línia de ciutat, també en
l’àmbit de la cultura.
9.1.5. Repensar la funció de fer l’equipament de Can Xalant i
aconseguir una més gran implicació amb l’activitat cultural de la
ciutat.
9.1.6. Promocionar les residències artístiques a la ciutat.
9.1.7. Potenciar el projecte Mataró Plató de creació de
continguts
audiovisuals.
9.1.8. Definir el llibre blanc de la cultura.
9.1.9. Impulsar el debat a l’entorn de les polítiques culturals i creació
de consells assessors especialitzats cercant la
complicitat dels
principals agents que participen a l’activitat cultural
de la ciutat.
9.1.10. Elaboració de materials que possibilitin el
lligam entre l’escola i
el patrimoni cultural de la ciutat. Creació d’una
cartera d’iniciatives
pedagògiques.
9..1.11 Potenciar una indústria cultural de la ciutat i convertir
l’activitat i el patrimoni cultural com un element
important de la
promoció de la ciutat.
9.1.12. Utilitzar elements històrics repartits pel
nostre terme municipal
per convertir-los en referents dels nostres barris (Torre Llauder, Sant
Simó, Torre de Can Palauet al Sorrall, ...).
9.1.13. Vetllar per la presència de cinema en versió original, tant a
nivell públic com privat.
9.1.14. Estudiar la celebració d’un festival Internacional de música.
9.2. Acció museística
Objectiu: Revaloritzar els museus de Mataró.
Compromisos: 9.2.1. Posar a l'abast dels ciutadans les
col·leccions patrimonials
municipals, mitjançant internet. Programa Museum Plus
9.2.2. Potenciar el fons d'art del Museu de Mataró.
9.2.3. Unificació d'horaris dels centres museístics.
9.2.4. Potenciar la difusió del Museu d'Art Contemporani
Col·lecció
Bassat, com a element de promoció de ciutat, estudiant la possibilitat
d’ubicar-lo definitivament a l’edifici de La Farinera.
9.2.5. Activar el projecte de gestió i viabilitat de Can Marfà. Estudiar
la possibilitat de creació, conjuntament amb els altres
actors implicats,
d’un òrgan que impulsi i administri l’activitat al
voltant del Museu del
Gènere de Punt de Mataró.
9.2.6. Potenciar el fons històric i patrimonial de la Ciutat.
9.2.7. Promoure el coneixement públic de col·leccions privades de
gran valor existents a la ciutat.
9.2.8. Estudiar la potencialitat i la viabilitat del
projecte “Casa Museu
de Puig i Cadafalch”.
9.2.9. Revitalitzar i redefinir el paper de l’espai de Ca l’Arenas.
9.2.10. Major obertura a l’exterior. Captar més mostres d’Art en
circuit
itinerant per Catalunya
9.3. Biblioteques i arxius
Objectiu: Obrir noves biblioteques i integrar-les
en una xarxa urbana.
Compromisos: 9.3.1. Recuperar el Fons Notarial de Mataró (arxiu de la Corona
d'Aragó).
9.3.2. Suport al Museu Arxiu de Santa Maria perquè esdevingui
centre d'estudis locals. Donar suport als grups de
recerca local.
9.3.3. Estudiar l’activació de la Col·lecció Caps de Bou d'història
local.
9.3.4. Cercar els recursos materials i econòmics
necessaris per a la
posada en funcionament i manteniment de la nova Biblioteca Antoni
Comas.
9.3.5. Potenciar i coordinar les activitats de promoció de la lectura i
l’escriptura.
9.3.6. Acabar la digitalització de l'arxiu històric i l'arxiu audiovisual
per garantir-ne l’accessibilitat.
9.3.7. Crear la xarxa urbana
de biblioteques.
9.3.8. Potenciar el fons documental i arxivístic amb exposicions
temporals.
9.4. Patrimoni arqueològic i natural
Objectiu: Rendibilitzar el patrimoni com a valor
econòmic.
Compromisos: 9.4.1. Redactar un pla integral de salvaguarda
del patrimoni
arqueològic i històric de la ciutat.
9.4.2. Potenciar les rutes històriques del Municipi Iluro, Mataró del
barroc, Josep Puig i Cadafalch i el seu temps.
9.4.3. Implicar els sectors productius i la promoció econòmica en el
sector cultural.
9.4.4. Executar els plans directors de patrimoni (torre Llauder,
basílica de Santa Maria i la Muralla).
9.4.5. Crear un Centre d'Interpretació de les restes romanes del
Maresme accessible per internet.
9.4.6. Actuar per mantenir la casa de cos mataronina.
9.5. Festes populars
Objectiu: Projecció exterior de Les Santes com a
valor cultural
nacional.
Compromisos : 9.5.1. Potenciar i consolidar un calendari cultural i festiu mataroní.
Festa Major de Tardor vinculada a la Festivitat de Sant
Simó.
9.5.2. Reforçar la projecció exterior de Les Santes.
9.5.3. Concurs per
a l’elecció popular i democràtica del cartell de Les
Santes.
9.5.4. Procurar la sostenibilitat i l’adaptació de les
festes populars per
fer-les més segures i
perdurables.
9.5.5. Crear la Casa de la Festa.
9.5.6. Potenciar l’Onze de Setembre, diada nacional. Gran Festa
Nacional i de ciutat.
9.5.7. Revisar el funcionament dels grans esdeveniments culturals
de l’any tenint en compte totes les propostes de canvi i
la implicació
del màxim nombre de col·lectius i entitats ciutadanes.
9.6. Arts escèniques i visuals
Objectiu: Equilibrar la programació escènica i
d'arts visuals.
Compromisos: 9.6.1. Potenciar la Mostra de Cinema.
9.6.2. Cercar l'equilibri entre disciplines artístiques.
9.6.3. Promocionar els/les joves artistes mataronins.
9.6.4. Adaptar la programació musical als diferents perfils de
consumidor cultural. Mantenir els esdeveniments d’alt
valor actuals i
apostar per nous esdeveniments i formats.
9.6.5. Impulsar la programació competitiva en arts escèniques.
9.6.6. Impulsar la redacció del projecte del nou Teatre Monumental i
estudiar la viabilitat de la seva construcció i posada
en funcionament.
9.6.7. La Riera, com
a eix cultural amb projecció supralocal.
9.6.8. Activar polítiques i activitats de reclam en arts
escèniques i arts
visuals per a nous públics. Prestant especial atenció als joves,
vinculant educació i cultura.
EIX ESTRATÈGIC 10
Mataró capital
Mataró, orgullosa de la seva identitat i
personalitat, oberta al món,
capital natural i per voluntat del Maresme.
Mataronisme. La voluntat i el
compromís de Mataró Capital es reflecteix en tots
els àmbits i
compromisos fixats en el Pla de Mandat. La
il.lusió, l’esforç i l’orgull ens
ha de situar en la capitalitat de tots aquests
àmbits.
10.4. Capital cultural
Objectiu: La cultura i les festes populars de
Mataró, com un element
de projecció exterior de la ciutat.
Compromisos: 10.4.1. Reforçar la imatge exterior de Les Santes i el patrimoni
cultural.
10.4.2. Transformar les activitats culturals de la
ciutat en autèntics
elements catalitzadors de la indústria cultual, creadores d’empreses i
d’ocupació.
10.4.3. Donar a conèixer i rendibilitzar el patrimoni cultural de Mataró
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada