D’ençà la seva inauguració la
Sala de la Presó ha esdevingut com un tribunal acadèmic que ha de servir per
jutjar el que podríem dir suficiència artística entre aquells artistes afeccionats
que volen fer el salt endavant i passar a ser artistes que poden començar a ser
“considerats”.
Davant d’aquesta revalida es
presenten “alumnes” més preparats i altres que demostren que s’han mirat poc el
temari i per tant els resultats de les exposicions que allà es realitzen son
una veritable muntanya russa de qualitat. Al costat de veritables aprenents que
semblen encara estar a les beceroles apareixen altres creadors que mantenen el
to i que fan que , en espera de trobar-los, sigui obligat fer passada per la
sala. És el que succeeix ara mateix amb l’exposició “Universos” de l’artista
Isabel Sabé.
El darrer record que un té del
seu treball era una abstracció de cromatismes verdosos que l’autora presentà en
el sant Lluny de l’any passat. Era una obra interessant però que et deixava en
el dubte de si era un treball aïllat , una provatura o era ja un inici d’una
variant conceptual en el treball de l’artista. Ara , amb aquesta exposició, es
desvetlla la incògnita ja que Sabé omple l’espai amb una dotzena d’obres d’estilística
parella, en una relació de petites series , en les que domina un a abstracció que
es pretén sense concessions , que tot recordant a les maculatures de Tharrats ,
li permet establir un cert equilibri entre el que podríem dir una fonètica de
caire poètic i una altra més gestual i incisiva , en el que la força domina
sense que per això es descuidi un component estètic global potenciat en la bellesa
aparent.
Encara que la diversitat d’intencions
i resultats del presentat denota que queda molt treball per davant, existeix
també l’evidència que aquest camí està ben enfilat.
Ho està per que el treball
tècnic s’estructura de manera adient encara que a vegades no s’acabi d’aconseguir
l’adequada integració de la matèria en el mar diluït d’un fons ben treballat.
Ho està ja que el contrast cromàtic s’estableix
de manera acurada ja sigui en l’aposta per uns cromatismes contrastats o en la
recerca de la subtilitat amb els complementaris. Ho està per que l’obra desprèn
una clara energia provinent del gest i del ritme potent que el mateix comporta. I principalment ho està ja que queda ben clar que aquests "universos" de les que ens parla l'autora son molt més interiors que no pas exteriors i per tant comporten les tensions vitals imprescindibles per conrear el camp de l'abstracció , amb el qualificatiu posterior que es vulgui.
Cert és que encara queden forces
coses a millorar. Que a vegades l’obra queda una mica estàtica com si existís
una prèvia massa estudiada que li fa perdre espontaneïtat i autonomia . Però la
mostra en si deixa un bon gust de boca i ens permet ensumar els flaires d’una
creació que de moment “pinta” bé, i valgui el joc de paraules.
Una exposició aquesta d’Isabel
Sabé que cal visitar. Però cal fer-ho amb ulls de voler mirar més endavant. Amb
ulls de voler veure les primeres passes serioses d’una autora que de seguir en
aquest camí pot dir coses prou interessants en el món artístic local.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada