La protagonista de la fotografia,
de fa uns anys , que encapçala aquest
post és Natacha Seseña. Estic convençut que ni el nom ni la imatge sonarà a quasi
ningú dels lectors d’aquet blog però avui, quan he sabut de la notícia de la
seva mort , m’he sentit obligat a fer-li el petit homenatge personal de les
quatre ratlles esgarrapades en aquest post , ja que el seu saber va ser
fonamental per a mi en els moments del que hauria de definir com a formació
passional de l’art, entès com una disciplina ampla i variada.
Natacha Seseña era una gran
historiadora d’art però principalment va ser la persona que va donar nivell de
veritable art a la terrisseria i especialment a la terrissa popular , a la “cacharreria
popular” com ella mateixa l’havia definit al triar aquesta expressió per
titular una de les seves grans obres de caire didàctic i enciclopèdic alhora .
Fregant els vint anys vaig estar
molt ficat en el camp de la festa del Càntir d’Argentona , entestant-me
especialment en la lluita per aconseguir el Museu del que ara en podem gaudir.
Va ser una magnífica època malgrat les putades finals que em van fer
deslligar-me del mateix. Una època de la que estic molt orgullós i de la que
tinc reconeixement amb el diploma d’honor que se m’atorgà en el 50 aniversari
de la Festa.
Dons bé, en aquells moments Natacha Seseña va ser la meva referència i guia, i la seva “Guia de los alfares de España” ,- la veritable Michelin de la terrissa espanyola -, un element fonamental que em va permetre passejar-me pel país i poder xerrar amb molts terrissers als que vaig poder visitar i gaudir en el seu treball al natural.
De llavors ençà tot el que
portava la signatura de Natacha Seseña em va cridar l’atenció i així he pogut
gaudir de nombrosos articles de la seva clara militància personal i històrica en el que pertoca a l’art en
general i a la terrissa amb particular , amb dos apunts dels darrers anys
absolutament impressionants com va ser el seu atac profund i documentat contra
el lamentable paper de Kiko Argüello en les pintures de la catedral de l’Almudena
de Madrid convertida en les seves mans en una catedral de Walt Disney , com
ella la definia , o el magnífic llibre “La mujeres de Goya” , veritable joia d’explicació
didàctica i documental de l’obra “femenina” del genial aragonès.
Avui és dons dia de dol per
aquells que estimem a la terrissa i molt m’agradaria que el museu del Càntir en
tingués l’oportú record. Seria simplement un acte de tota justícia.
Adéu Natacha , i gràcies ,
moltes gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada