El passat divendres i de la mà
de la gent del Sant Lluc es va inaugurar a la sala del Col·legi d’Aparelladors ,
l’exposició en record i homenatge a Emília de Torres , de títol “Dona” , que
servia alhora per presentar les peces donades per l’artista a l’Associació.
Lamentablement unes ineludibles ,
i ben satisfactòries , obligacions familiars ( celebració del final de batxillerat de la meva
filla petita ) em van impedir , no tan sols assistir a l’acte , ans també
presentar-lo, tal i com era desig de la família en un gest que de nou agraeixo
intensament. Per això va ser ahir quan vaig poder visitar l’exposició i en la
solitud que donava els petit nucli de persones presents , gaudir amb tota
intensitat d’aquesta gran artista que després de la seva mort, i tot sabent la
seva edat, ens segueix encisant amb la frescor, potència i intensitat pictòrica
de les seves obres.
Una exposició que es presenta estructurada en
tres eixos, un de majestàtic amb la figura femenina com a protagonista , i dos d’accessoris
, un , amb la donació a l`’Associació
sant Lluc, i l’altre , amb un petit grup
de bodegons. Tot en un conjunt que supura nivell per tots costats.
La dona , aquesta figura que tant
privilegi manté en l’obra d’Emília de Torres, de nou senyoreja i domina la
mostra , en un veritable mestratge de concepció artística i elaboració tècnica.
Conceptualment parlant , Emília
de Torres en sap un niu en això de confegir equilibris conceptuals en les seves
obres . La distribució d’espais i volums , l’equilibri entre els mateixos , la
serenor establerta en una paleta de colors d’ampla varietat cromàtica que es
descobreix en el primer terme , encara que sembli dispersa en la globalitat , crea
una tensió plàstica a la que ajuda sens dubte el caràcter natural de les seves
protagonistes femenines que , sempre lluny del paradigma estereotipat de la
bellesa , se’ns mostren properes , com si d’un veïnatge es tractés , donant
força natural a unes obres plàsticques destrament tractades i millor
realitzades.
Una bellesa que es mostra també intensa en el petit conjunt de bodegons que formen el
contrapunt de l’exposició. De nou el perfecte equilibri entre fons i formes ens
mou al debat interior de la manera personal de creació de l’autora. Unes obres
d’estructura fonamentada en la perfecció acadèmica , amb resolució final
trencant totes les normes a la recerca d’una obligada llibertat que doni el to
personal.
“Dona” és una magnífica
exposició. És a més una exposició plenament actual, - fet que cal repetir i no
cansar-se de fer-ho-, el que demostra encara més la gran qualitat conceptual i
artística d’aquesta gran autora que fou Emília de Torres.
En els panegírics , els crítics
sempre acabem caient en el tòpic de que els artistes mai moren ja que romanen
entre nosaltres amb les seves obres. Avui hem de fer el mateix . La qualitat de
l’obra d’Emília de Torres ens transporta a la joventut d’una artista
principiant amb ganes d’obrir-se camí per la seva potència , intencionalitat i
frescor. Tot en una lliçó impressionant de la que haurien de beure tots aquells
que desitgem ser considerats com artistes.
Una exposició d’obligada i detinguda visita que
ens porta la força , sempre viva i actual, d’aquesta gran senyora de l’art que
fou , l’Emília de Torres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada