A aquells que ens agrada l’art i que per les raons que sigui
hem acostumat a visitar exposicions a Barcelona, hem patit la penúltima
patacada, amb la notícia de la desaparició de l’espai expositiu de la sala Dalmau,
aquella particular galeria que es troba a la cruïlla de Passeig de Gràcia i el
carrer Consell de Cent.
Vaig treballat tota la vida a Barcelona , i quasi sempre ben
proper al Passeig de Gràcia, lloc que travessava a diari per agafar el bus amb el que tornava a
casa. En el temps d’anar i tornar era estrany no acostar-me a una exposició,
que en els primers temps no tenien una durada molt llarga, al contrari d’ara
amb durades a voltes fora de mida.
Començant per la part alta del passeig existia la sala
Llorens , un espai expositiu en el que hi exposaven habitualment artistes mataronins
com Boix, Duran, Vilarrupla o Safont Tria. Més avall hi havia la sala Jaimes, llibreria
especialitzada en literatura francesa i a on es presentaven molt bones explosions.
Més avall hi havia la Pinacoteca, amb el hall dedicat a l’emmarcament i la part
posterior amb una gran sala amb parets cobertes de vellut vermell, donant una
imatge de galeria del segle XIX, on hi exposava habitualment el mataroní /
argentoní Josep Tur i on hi acostumaven a exposar artistes de caire tradicional.
A l’altre costat, el dret en direcció mar, recordo la galeria
Syra, situada en una botiga peculiar, que es trobava al començament de les
galeries Condal, i en la que històricament hi havia exposat importants
artistes.
Al bell mig, hi havia el carrer Consell de Cent, que quan
vaig començar a anar a Barcelona, primer
per estudis i després per treballar, estava
ple de galeries entre les que recordo amb gran plaer la galeria Eude , encara viva i en la que hi
he vist grans exposicions, la mítica Dau al Set, i molt especialment la Sala Gaudí
on Paco Rodón, exercí la direcció, abans d’agafar el Museu Monjo, i a on podíem
visitar espectaculars exposicions dels mataronins Alcoy i Rovira Brull ,que
eren poulains de la galeria.
L’espai de Consell de Cent va esdevenir mític en aquells
anys setanta ja que els espais dedicats a l’art eren a tocar un de l’altre i
passejant per el mateix podies trobar amb tots els pals que es tocaven en el moment,
i habitualment amb una qualitat més que notable.
En aquest entorn, aparegué el 1979 la Sala Dalmau, nom amb remembrança
d’una antiga galeria que havia tingut, a començaments del segle passat, exposicions
molt importants, amb una decidida aposta per l’art d’avantguarda. Una galeria
que ràpidament es va distingir del munt que l’envoltaven, per l’aposta de fer exposicions
de joves artistes, i al seu costat fer una decidida difusió de les avantguardes
de les primeres dècades del segle, amb artistes exiliats durant la guerra civil.
Allà , juntament amb el meu pare, vaig
veure la primera exposició amb obra de Torres García, de qui el pare era un
enderiat . Recordo la seva satisfacció i
com els dos ens vàrem convertir en habituals visitants d’aquella galeria d’estructura
clàssica,
Una galeria que vaig seguir visitant habitualment fins el
dia de la meva jubilació i a la que vaig tornar l’altre dia com a comiat final
i a on de nou em vaig retrobar amb Torres Garcia de qui difícilment tornarem a veure obra seva
en una galeria comercial. Precisament gràcies a la col·laboració de Mariana Draper,
màxima responsable de l’espai, va ser possible estructurar amb la Fundació
Torres Garcia de Montevideo, la realització de que el Premi de la Biennal de Pintura
de Mataró, tingués el seu nom.
Per això, crec que paga la pena ,en el mes que encara li
queda de vida, fer una passejada per l’espai i donar les gràcies ala família
Draper per el bé que han fet a la ciutat i principalment als seguidors
impenitents del bon art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada