Aquest dissabte s’inaugura a la
sala de la planta baixa de la Fundació Iluro l’exposició “Marta Duran.
Intensitats i densitats. 35 anys de pintura”, una mostra de caire retrospectiu
que ens permetrà visualitzar la trajectòria de l’autora i que a més a més,
segons sembla, anirà acompanyada d’un catàleg “important” , tal i com es mereix
una exposició d’aquest tipus.
Sense cap mena de dubtes que
aquesta exposició és un bona notícia. Com ho son totes aquelles altres que
donen visualització al bon fer dels nostres artistes que per les circumstàncies
que tots sabem resten desconegut en el seu propi entorn degut a la
impossibilitat de realitzar exposicions com cal i mereix la seva obra, ja sigui
per l’absència d’espais comercials adients o per la postura negacionista i
quasi genocida (plàsticament parlant) de la regidoria de Cultura.
Ara Marta Duran , en bona part
gràcies a la seva insistència i persistència , - virtuts de les que alguns
altres haurien de prendre nota -, aconsegueix fer realitat aquella mostra
fallida prevista per el Museu en motiu dels seus 30 anys. Un fet que repeteixo és
i hauria de ser feliç per tot l’àmbit plàstic de la ciutat, però que no
assolirà aquest nivell si abans Cultura no deixa clar la multitud d’inquietants
notes al marge que deixa aquest projecte.
Vàrem tenir notícia d’aquesta
exposició en el decurs d’una reunió de diversos artistes de “Tempus Fugit” amb
l’alcalde Mora i el regidor Fernández. En ella el regidor donà coneixement d’aquesta
exposició emmarcant-la en un projecte de més durada en el compromís de que cada
any Cultura presentaria a l’Ateneu una exposició d’un plàstic local amb el
corresponent catàleg. Però és clar , això son paraules de polític de sempre
difícil fiabilitat i més encara quan el mateix regidor ens explicava a
continuació que ja estava tot a punt per que el Taller de Gravat reiniciés els
seus cursos en el mes de setembre , indicant-nos fins i tot quines serien les
persones responsables. Estem a mig novembre , del taller de Gravat res de res,
de notícies del mateix menys encara i òbviament d’explicacions del regidor, cap
ni una.
És per això obligat que Cultura
expliqui si aquesta exposició és un fet aïllat i si no és així quines seran les
condicions amb les que s’estructurarà l’elecció de l’artista convidat. Tots
sabem que aquesta exposició Marta Duran se l’ha guanyada a pols amb la seva insistència
, - repeteixo la meva felicitació-, però és clar que ha de quedar clar el
futur. Quin és el projecte, homenatjar trajectòries, visualitzar artistes
importants de la ciutat, donar pas a noves generacions,...?. Que s’ha de fer?.
Cal apuntar-se o triarà lliurament Cultura?. I si és així, com ho farà?. Detalls
importants per aconseguir un projecte net i honest.
Però a més ha de quedar ben clar
que aquest “caramel” , que jo veig molt enverinat , no és a canvi de res. Que
la plàstica ha de tenir les mateixes possibilitats que la línia contemporània
que domina dictatorialment a Cultura per exposar en els espais oficials de la
ciutat (Museu, Can Palauet, Ca l’Arenas). Que ja n’hi ha prou d’exclusivitats
exercides pel gust i les ganes de qui mana ( G.N.) a qui per cert no ha triat
ningú. Tretze temporades d’exclusió dels artistes plàstics de Mataró de Can Palauet
ja és una xifra esfereïdora i no tan sols és obvi, és pura justícia democràtica
i cultural que els pintors i escultors mataronins estiguin en igualtat de
condicions per exposar en els espais públics sota una única exigència , la de
la qualitat.
Per que s’ha de tenir molt clar que
exposar en un espai municipal pesa molt més en qualsevol currículum que fer-ho
en els devaluats fins a la misèria espais de la Fundació Iluro que ha perdut el
seu escàs prestigi amb el fet de cobrar per exposar el que el converteix en un “bonus
brossa” per a qualsevol artista amb pedegree.
I aquesta situació ha de quedar ben
clara no fos cas que aquesta història de l’Ateneu sigui un pas més en el camí
del dur apartheid que cerca insistentment Cultura. L’insultant actuació a Ca l’Arenas
en aquesta temporada convertint la mostra en escopinada directe al rostre dels
plàstics mataronins n’és un evident exemple , però n’hi ha d’altres, com per
ex. el cas dels locals de la Presó.
Tots coneixem l’estat de degradació
estructural de l’espai de la Presó que ha obligat a cessar en l’activitat a les
entitats allà establertes. Totes elles han estat aixoplugades en altres espais
municipals i això que algunes com els Armats i els Pessebristes eren de difícil
ubicació per les seves especials característiques. Però la solució s’ha cercat,
s’ha treballat i s’ha aconseguit. L’Associació Sant Lluc amb un senzill espai
per a estudi i principalment com a sala d’exposicions, és a dir de fàcil
solució, no ha rebut encara cap mena de proposta. No m’estranya. Tot està en el
aquest desig de Cultura de fer desaparèixer, encara que sols sigui per
cansament, l’activitat plàstica en la nostra ciutat.
Cal estar doncs a l’aguait. Cal
exigir a Cultura que expliqui clarament els seus projectes envers la plàstica
local. I caldrà discutir-los i cercar situacions de consens, però tots sabem
que res serà així. Cultura sap perfectament que els plàstics son mesells i a
més sap que ningú no aixecarà la boca tot esperant que l’any vinent ell sigui l’escollit.
I així ens va. Quan tots hauríem
estar contents per una mostra com aquesta, la foscor d’uns pèssims
administradors públics ens porta a la malfiança i el desencant. Quan plegareu d’una
vegada pel bé de la ciutat?. Encara que sé que la resposta és mai, tingueu ben
clar que el meu somni és que fos demà mateix.
Però tinc també molt clar que els
somnis, somnis son.
1 comentari:
Me gustaría poder comunicarme con la persona que se cuida del blog "Tranport Public", de Pere Pascual.
Me llamo Judith Xifré y estoy construyendo un blog sobre las actividades artísticas de mi padre Baldomero Xifré Morros. A través de Internet, me he encontrado con este interesante Blog, en el que he podido comprobar la relación artística del Sr Pere Pascual con mi padre, Hay muchas cosas que no podré averiguar, pero tal vez usted conozca a alguien que vivió la actividad artística de los años 50 en Mataró, de Ca L'Arenas, Exposiciones en Argentona de Can Mas con el Doctor Estil.las, del Grupo Artístico “Art Vivent”, etc.
Judith Xifré
Publica un comentari a l'entrada