La litografia que encapçala aquest
post està realitzada a quatre mans per Didier Lourenço amb la col·laboració del
seu bon amic en Perico Pastor, dos dels millors representants de qualitat a
l’entorn del segment artístic que en diem “comercial” i que ara casualment
exposen conjuntament en els nostres entorns. Per un costat Didier Lourenço ens
ofereix “El somni” a l’espai de Moldumat a Mataró, mentre que Perico Pastor ho
fa amb “Plats i olles” al museu del Càntir d’Argentona.
Certament tots quan parlem d’art
se’ns omple la boca d’aquell Art amb majúscules, transcendent , històric, que depassa el
d’habitud i que ens transporta més enllà. Però hem de ser molt conscients que
d’aquest art n’hi ha poc, molt poc. Generalment ens conformem amb un graó
inferior , amb aquell art que ens tramet, ens sedueix, ens neguiteja , ens
provoca, ens interroga a la recerca d’unes respostes que ens surten de la nuesa
del nostre interior. Un art que ens arriba al nostre nucli interior més
personal.
Però massa vegades mirem amb un
deix de prepotència aquest art al que genèricament anomenem com “ comercial”,
com si fos un simple mal necessari per en la comparança destacar al que
etiquetem com veritable, i potser en algunes vegades crec que anem una mica
errats. Potser caldria començar però per analitzar el sentit d’aquest adjectiu
comercial amb el que el definim massa vegades. No serà que això de comercial ,
i subjacent ment vendible, l’equiparem a vulgar trencant l’elitisme que sembla
obligat davant allò que considerem gran i per tant inabastable?. L’equiparem així
amb un cert menysteniment al d’art popular per amants de poques dificultats?.
Però és clar, no son comercials Jeff Koons o Damien Hirst?. Llavors, com es
menja això?.
Certament hi ha un art comercial
que és pura brossa. Un art fet sense compromís ni exigència. Sense coneixements
tècnics ni intencionalitat formal. Un art pobre per a pobres en el gust
artístic. Però hi ha un art “comercial” que depassa amb molt el concepte de
digne i que a més a més serveix com inductor , i jo estic per a dir com a
catalitzador, d’un moviment interior personal que pot dur al comprador o
espectador a mires més altes. És la porta , fàcil i amable a vegades , per
endinsar-se en els camins de l’art però fent-ho des dels inicis amb uns
criteris d’exigència que foragiten de totes totes, a aquells treballs indigents en el fons i la
forma.
Per això jo no defujo gens ni mica
d’aquest art, sempre i quan estigui fet en la seva vesant més qualitativa com
és en aquesta ocasió el cas ja que tant Didier Lourenço com Perico Pastor no
ens presenten una mostra de restes de sèrie, d’obres del munt ingent que
arriben a crear ja que ambdós son uns grans treballadors i sí en canvi ens
ofereixen un recull d’afinats treballs
que si bé en alguna ocasió tenen tan sols el gust i el desig de ser plaents a
l’espectador, en la majoria ens ofereixen aquesta llambregada de veritable art
que sols els importants artistes acullen en el seu sí.
L’obra que Perico Pastor ens ofereix
al museu del Càntir d’Argentona és una mostra que tal i com cal, s’ha definit
de manera expressa per a l’espai. Per això ens ofereix detall de la seva
vessant ceràmica , fent-ho no tan sols com una pertinent picada d’ullet a
l’espai, ans demostrat la seva saviesa compositiva. Els seus plats i olles,
magnífics tots ells, es donen la mà a un seguit de rajoles “de piscines” ,per
definir-les d’alguna manera, i principalment amb un altre grup ceràmic
d’emoticons que a un ja li agradaria poder disposar per ús en xarxa.
I en el contrapunt una pintura
excel·lent, Poques peces molt ben triades que encara que no son actuals no
estaven pas entre les deixalles del seu estudi. Agosarades, amb intensitat i
intencionalitat pictòrica, son molt més que petits detalls , son espurnes
fefaents de la gran qualitat que Perico Pastor atresora ja que en elles es
resumeixen les seves característiques creatives principals. El gest, el color,
la figura , l’esperit humanístic, son elements ben remarcats en aquest ben
escollit conjunt.
Una exposició que cal visitar i que
a més a més es fa amb gran gust per el plaent i qualitatiu de la visita.
Quelcom semblant hauríem de dir de
la mostra de Didier Lourenço a Moldumat. Una vintena de peces entre
litografies, pintura damunt paper i damunt tela, per demostrar que segueix
tenint molt ben aprés el seu llenguatge plàstic esdevingut ja inconfusible.
Com en el cas de Perico, Didier
manté a l’home com a personatge omnímode del seu treball. Un home
individualitzat en la personalització del detall o bé dispers en l’entorn de la
massa i esdevingut un gra de sorra en la immensitat del no res. Un home que
sembla suspès en un estat eteri com si estigues en la recerca de trobar-se a si
mateix. Una sensació aquesta d’una certa solitud en companyia, d’un cert
aïllament , és la que composa l’eix conductor de la mostra a la que hi afegeixi
la seva visió més poètica i simbòlica en obres com la que serveix de
presentació.
Una reflexió constants en tota l’exposició
sigui quina sigui la tècnica emprada. Magistral com sempre en la litografia que
domina com pocs, amb agosarats treballs fins a nou tintes, que les converteixen
a ulls d’un no expert en obres difícilment separables de les de pintura damunt paper . Quasi tan sols la signatura numerada
ens dona la pista vers la seva tècnica.
En l’apartat més estrictament
pictòric de nou Didier mostra la seva lleugeresa creativa i capacitat tècnica
amb aquesta figuració que tant ens porta cap un noucentisme, com cap el
simbolisme o vers una correlació mental amb diverses figures de l’art.
Tècnicament irreprotxable i
conceptualment fidel a la seva essència, Didier Lourenço ens explica el seu discurs plàstic tantes
vegades sentit, però capaç de ser escoltat cada vegada de manera diferent, en
una exposició que agradarà, i molt, als seus seguidors i que demostra una
vegada més que l’art qualificat com a comercial pot assolir els mateixos
nivells de dignitat que aquell al que a vegades , i amb molta facilitat,
qualifiquem com a seriós.
Perico Pastor i Didier Lourenço dos
bons artistes que oficien dues bones exposicions.
2 comentaris:
Moltíssimes gràcies!
perico pastor
records eterna per Didier
Publica un comentari a l'entrada