Quan fa més de quaranta anys un s’iniciava en el camí de la crítica artística, hi havia la gran discussió, sortosament ara ja desapareguda, entre art figuratiu i art abstracte. Entre els avantatges que defensaven els proclius a l’art figuratiu era que mentre quan una obra figurativa era dolenta això quedava ben clar als ulls dels professionals, afeccionats i neòfits, mentre que era precís ser un bon coneixedor de l’abstracció per reconèixer les obres dolentes de les bones i que per tant el filtre de qualitat era massa lax i permetia a l’abstracció ser refugi d’artistes dolents i de poca qualitat. Una teoria que si encara fos vigent estaria del tot desmuntada tan sols visitar l’exposició que aquest mes de gener Rafel Pou presenta sota el títol de ‘RAF, Abst, 19’, a l’espai capgròs.
L’abstracció és una forma d’expressió artística en què
s'aïlla conceptualment un sentiment, un objecte o una propietat d'un objecte. Es
tracta d’enfrontar-se a l’essència d’allò que volem representar i per tant
descontextualitzar-lo de la realitat i plasmar-lo de forma artística i
creativa.
Però Rafel Pou no ho entén així i la seva constant referència
a la realitat que intenta fer veure en les seves obres indica més , que davant
la impossibilitat de copsar-les
artísticament d’una manera referencial ( realista, figurativa o pseudo
figurativa) prefereix reduir-ho a un pastitx de taques , colors, ratlles i
volums, establertes sobre les teles de manera inconnexa i desabrida ,formant un
totum revolutum disbauxat que més aviat retrau
que no pas motiva a l’atenció.
De manera ben essencial l’art es redueix a l’equilibri entre
fons i formes mitjan l’ús aplicat de la tècnica corresponent. El problema és
quan no existeix fons (concepte) , formes ( estructura pictòrica) i la tècnica
és redueix a unes beceroles poc
treballades. Llavors el fracàs és ineludible i és el que li passa a Rafel Pou.
En alguna obra hi ha una petita espurna que pot ser plaent i cridar l’atenció,
però si trenquem el seu aïllament i apliquem la lectura al conjunt, tal i com
cal fer, observem ràpidament que aquell petit bri d’esperança artística ha
estat sols fruit de la casualitat.
Pèssima exposició doncs la d’aquest mes a l’espai capgròs
que hauria d’obligar a un profund plantejament creatiu a l’autor. Li cal
preguntar-se que vol dir i com ho vol dir, i llavors intenta cercar mitjançant
l’aprenentatge dels mitjans adients per aconseguir els seus objectius. Per que
ara per ara el que practica és de manera planera un veritable atemptat artístic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada