dimecres, de maig 26, 2021

7 MESOS I MIG D,EXPOSICIÓ PER A UNA SOLA OBRA LOCALISTA DE MARTÍ ALSINA

 


 

 Aprofitant l’avinentesa del Dia Mundial del Museus i matant dues peces d’un sol tret, el Museu de Mataró a la seva casa mare de Can Serra ha presentat al públic un paisatge sense títol, o al menys sense esmentar-lo, de Ramon Martí Alsina després de la seva restauració que ha dut a terme el Centre de Restauració de Bens mobles de la Generalitat i la que pressuposo cessió al Museu mataroní.

La peça que en el catàleg de la gran exposició de Martí Alsina que es celebrà a Argentona el 2005 consta com a “Paisatge de la costa de Catalunya. Mas Can Palauet ( Argentona)”. Oli sobre tela del 1866 i amb mides 144 x292 cm. Signada i datada en l’angle inferior dret i que en aquell any consta com a Col·lecció Generalitat de Catalunya i penjada al departament d’Economia i Finances, és una excel·lent peça de l’artista que va ser un dels iniciadors de la pintura moderna al nostre país aportant les teories d’un nou art que va aprendre a França amb el coneixement que tingué de Gustau Courbet i dels pintors de l’escola de Barbizon.

Ara aquesta peça presideix la sala gran del casalot de Can Serra acompanyat tan sols de diverses peces del Museu en una contextualització de difícil comprensió ja que no existeix ni un míser opuscle de mà que expliqui als visitants causes i raons de la peça i acompanyants, i no profunditzi en la figura del creador amb profundes arrels a la ciutat i comarca,  ja que la seva mare era mataronina  i un dels seus fills , el també pintor Ricard Martí Aguiló , recopilador del fer del seu pare, per raons de casament va fer moltes estades a can Castells del barri de la Pujada d’Argentona, lloc a on va rebre nombroses visites del pare que aprofitava per pintar els verals i racons propers, d’aquí el bon nombre d’obres referides ala riera d’Argentona, com per exemple la que forma part de la col·lecció de Carmen Thyssen i s’exposa al Museu Thyssen de Madrid.

Fets que suposo tindran correcció si és que el Museu fa el tradicional catàleg de lluïment personal i inutilitat pública ja que quan apareix la quasi totalitat d’interessats ja n’ha fet visita i no hi torna per adquirir-lo.

Però a totes aquestes mançanes i inconvenients cal afegir que la durada d’ocupació de l’espai noble  del Museu serà de set mesos i mig. Temps que va des de la seva inauguració 14 de maig fins a al cloenda 30 de gener de l’any vinent. Set mesos i mig per examinar un sols quadre, ni que fos el Guernica o la Gioconda.

Circumstància que es repeteix, encara que amb una menor durada ja que  sòls serà fins el 12 de setembre, amb el dibuix de Damià Campeny de recent adquisició, que s’exposa en el primer pis, i sense cap senyal que ho indiqui, en una nova demostració de deixadesa del funcionament del Museu.

Unes dades que indiquen que el Museu no exposarà els gravats de Goya en el 275 aniversari del naixement del genial autor. Quina llàstima i quin error.

Però malgrat tot el lamentable d’aquest exposició, us recomanen ferventment la visita. L’obra s’ho mereix i el reconeixement de l’artista també.