dimecres, de maig 05, 2021

ALEXANDRA CHAVES I LES SEVES GEOMETRIES A L’ESPAI CAPGRÒS

 


Dintre de l’atípica temporada que és aquesta d’enguany escapçada per les restriccions pandèmiques, espai capgròs segueix donant oportunitats a artistes joves o desconeguts que s’estrenen d’una manera seriosa en l’àmbit expositiu local. Després de Le Pappe i Tenedor arriba el moment d’Alexandra Chaves , que com les nomenades  abans va ser una de les positives sorpreses del darrer Sant Lluc.



Alejandra Chaves practica un abstracció geomètrica, que segons ella és  balança entre dos pols: “l’equilibri entre la precisió geomètrica i matemàtica de les formes pures de l’univers i la perspectiva distorsionada. de la llibertat dels éssers humans, que es miren el món amb ulls lúdics perquè volen ser feliços”. Gran apassionada de la filosofia oriental , cerca el chi, punt mig entre el ying i el yang i cerca “un punt mig entre la repetició i la instantaneïtat, un instant de meditació que genera un espai de tranquil·litat”, segons declarava a la revista capgròs.



Per arribar als seus objectius conforma unes obres d’un  constructivisme geomètric extremadament simple que si bé tenen un cert atractiu visual es denoten fredes , malgrat els cromatismes, y llunyanes a una vibració comunicativa interior. El seus equilibris , poc tensionats ,res tenen a veure amb els conceptes generats per qui haurien de ser els seus punts d’inspiració com podrien ser Klee, Kandisnky o Sòni Delaunay i acaben en un constructivisme de fireta, de joc d’infants , que poden resultar efectius decorativament parlant, però que artísticament precisen d’una força interior, avui per avui , quasi inexistent.



Igualment caldria refinar la tècnica. Existeixen masses imperfeccions en els límits de les formes i en la monocromia de les mateixes.  En treballs com els seus la perfecció en l’acabat és un element essencial i que cal tenir molt en compte.



Algú pot pensar que aquesta és una crítica bastant dura i no m’agradaria que l’artista així ho veies. Chaves té la valentia de cercar la transmissió dels seus pensaments i emocions per uns camins més difícils que els d’un realisme o naturalisme, cercant una vesant més espiritual, que exigeixen de l’espectador un esforç. Però aquesta valentia implica un camí més costerut pe assolir resultats. Ara a l’autora li cal millora en la tècnica i aconseguir un entramat de formes més complexes que defugin de l’infantilisme que a vegades expressen. En aquesta millora , de bon segur apareixerà una artista més compacte, i menys dubitativa, lògic per tractar-se d’una principiant, de la que ara es presenta en aquesta exposició a l’espai capgròs.