dimarts, de juny 14, 2022

9 PREMI DE PINTURA TORRES GARCÍA – CIUTAT DE MATARÓ

 



En un tres i no res, han passat ja disset anys d’ençà es fallés el primer premi Torres García  que guanyà en aquella ocasió, l’artista cubà Gustavo Díaz Sosa, i s’acosta als vint d’aquells sopars a casa la  Teresa Roig i en Jaume, amb tot el seu voltant d’amics enderiats per l’art que conformaven la Sant Lluc, en la que un, va anar dibuixant els plànols de la biennal que havia somiat el seu pare i que en el seu temps va rebutjar el consistori corresponent.

Uns plànols amb els que amb constància, esforç , professionalitat i superant tots els entrebancs, especialment en la primera edició, la gent del Sant Lluc ha construït una biennal irrefutable  afermada en una organització impecable , que rep el respecte generalitzat del món de l’art d’arreu de l’estat i amb un èxit de participació que demostra el nivell assolit en la lliga de premis de pintura que es celebren per arreu i amb l’acceptació dels diversos membres del jurat que han fallat les 9 edicions, tots ells de primeríssim nivell

I és que no tothom pot presumir d’un jurat amb noms com Juan Manuel Bonet, ex-director de l’IVAM, el reina Sofia i l’Institut Cervantes de París entre d’altres, l’home a bon segur que coneix millor l’art espanyol dels darrers 30 anys. O el d’Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso, o el de Glòria Bosch responsable fins la recent jubilació del fer artístic de la Fundació Vila Casas o el de la crítica Eva Vázquez que son el que han conformat el jurat d’aquesta edició.

Aquest reguitzell de figures pensants de l’art va decidir entre les 355 obres presentades (rècord de participació) i d’elles les 40 finalistes el següent veredicte:

Guardons per a:

Gonzalo Elvira



Alícia Marsans



Eduard Resbier



Luís Romero



Gonzalo Sicre



I donar per guanyador  a l’obra  “Caminant en bucles laberíntiques ” de Jo Milne.



Evidentment tot visitant a l’expo de finalistes d’un concurs té el seu veredicte i en poques ocasions concorda amb el del jurat.  En aquest cas poques son les persones que poden discutir de que l’obra de Milne està entre les millors obres a de la biennal i per tant s’ha d’acceptar com a correcte el veredicte, per més que Milne segueix en un camí amb petites variacions que converteixen cada obra nova en un deja vu de si mateixa. Si no, repassin els anteriors catàlegs de la biennal , de la que és assídua i amb guardons, i veuran la perseverança en el seu peculiar mon plàstic.

En el que pertoca als guardonats, molt d’acord amb Marsans, Resbier i Romero i en total desacord amb Gonzalo Elvira, caçador impenitent de premis que varia el seu fer segons jurats i tendències( feu repàs de les anterior edicions de la biennal i ho podreu observar), i amb Sicre que si en una anterior edició va vorejar el premi, en aquesta ocasió presenta una obra sense vida , per a mi indigne d’estar ni tan sols entre les finalistes.



La resta de finalistes amb molt poques excepcions , presenten un bon nivell  que ens permet amb una rapida mirada fer efectiva repassada del que es cou actualment en l’art del nostre país. D’entre ells cal destacar es noms de Berta Auseré, Fernando Babio,  Rosana Casano , - al meu entendre del millor de l’exposat i que mereixia coma mínim un guardó amb al seva espectacular i sensible abstracció-(foto), Kihomg CHung., Cristina Gamón, Juan Gil, Begoña Cid, joan Ill, Silvia Martínez Palou, Luís Munilla, Març Rabal, , Guzpeña i Sol Vidal. Una dotzena d’autors que podia haver merescut millor sort.

Mirada apart mereixen els tres artistes mataronins que han passat a la final de manera totalment merescuda



Glòria Badosa repeteix classificació amb una rotunda abstracció de gran força visual i plàstica, en l’equilibri entre blau intens i negre.



Màximo Almeida portant al paroxisme el seu híper realisme amb un treball difícil en el concepte i perfectament estructurat en la realització.



Carme Fageda , que es troba en un punt de maduresa pictòrica absoluta,  arrodonint el seu treball al voltant d’aquestes “ciutats verticals” convertides en ruscs constructius que destil·len una especial filosofia personal i pictòrica.

Tot per arrodonia una magnífica Biennal, - la millor de les nou edicions-, que honora a organitzadors, participants i de retruc a la ciutat.  Moltes Felicitats

 

PS.- Però tota cara té la seva creu, que no hem d’oblidar encara que sí remarcar,  i a la que és totalment aliena l’organització.

Molta tristor m’ha provocat el més que escàs nombre d’artistes mataronins presents a l’acte de lliurament. Essent benvolents no crec que arribessin a la quinzena. La seva no presència en l’acte plàstic més important de l’any , demostra la bombolla en al que molts estan tancats i de la que sols surten quan ells en son protagonistes. Inadmissible.

Lamentable la mínima presència de dirigents polítics i culturals assistents a l’acte. La no presència dels regidors de Cultura és absolutament imperdonable. Son ben visibles i puntuals al Rocío, però es fan fonedissos en una acte com aquest, la veritable festa major de l’art. Qüestió de prioritats queda clar, i de nivell mental i cultural. La seva absència els desqualifica per el càrrec i és obligada la seva dimissió/ destitució.

Que en un acte de promoció de la Ciutat, com era el lliurament dels premis de la biennal, no hi hagués la regidora de Promoció Econòmica és un altre error de parvulitos. No entendre que la Cultura és actualment un dels pilars de promoció de les ciutat és no entendre res. I així ens va.

Molt lamentable també l’absència de la majoria de regidors del govern i l’oposició. Ens sobren dits de la mà per comptar el nombre de presents. Son absències significatives que indiquen la importància que per ells té, la cultura en la vida de la ciutat.

I el que assoleix nivells de repugnància i indignitat és l’absència total de membres de Cultura Mataró. La no presència de la responsable d’Arts Visuals del Consistori mataroní , és un cop més la demostració del fastigós menysteniment que el Govern de la Ciutat exerceix sobre la plàstica mataronina. Absolutament intolerable.

I un comentari pitjor mereix l’absència dels responsables del Museu de Mataró. L’obra guanyadora és lliurada al Museu de la ciutat per que formi parta de la col·lecció pública de la mateixa. L’absència de la seva direcció indica clarament el nul valor que donen a aquest lliurament i el nul respecte envers els ciutadans que creiem en l’art com element fonamental de la cultura comuna. Per això i per molt més cal destituir immediatament a la manaire irresponsable que dirigeix tal desideràtum.

 

Una biennal amb grans llums ( l’art , les obres presentades i els seus artistes) i una gran foscor ( (tot l’entorn artístic de la ciutat)