La Nau Gaudí de Mataró
ha començat l’any de manera esplèndida. Aprofitant l’avinentesa de que en
aquest any 2023 es celebra , encara que lamentablement no es faci de manera oficial, el centenari dels
artistes Ràfols Casamada i de la seva esposa Maria Girona, i tenint en compte
que Lluís Bassat és el col·leccionista més important de l’obra de l’autor, amb
més de cent obres a la seva col·lecció, aquest ha decidit realitzar una
exposició que amb la seva mirada ens permeti esbrinar, alhora que gaudir, de la
més ample visió del seu fer.
De fet una exposició amb tretze obres de Ràfols Casamada i catorze
de Maria Girona va ser la primera exposició que la Fundació Carme & Lluís Bassat
van realitzar a Mataró. Una exposició que del 18 de juliol fins a finals de setembre
del 2008 va ocupar les sales de Can Palauet i que va ser una demostració de la
realitat de la col·lecció, en uns moments en que ambdós artistes encara estaven
viu ( Ràfols morí el 2009 i Maria Girona el 2015).
Va ser la segona vegada que Ràfols Casamada exposava a Mataró.
La primera va ser el mes de març de l’any 1998, de la mà de Josep Manuel Calleja
i el grup Vèrtex que amb la col·laboració de Caixa Laietana i el PMC van fer
una petita antològica a la seu del Museu i l’antiga sala d’exposicions de l’entitat que com hom recordarà, es
trobava a la Riera al costat de l’Ajuntament. ( Veure la crítica a la pg. 37
del 14 de març de 1998 del “Crònica de Mataró”).
Ara, 25 anys més tard, Ràfols Casamada esclata amb tota la
seva potència en aquesta magnífica exposició a la Nau Gaudí, seu de la Fundació
Bassat, on mitjançant quasi mig centenar d’obres pròpies de la mateixa
fundació, podem veure i conèixer , no tan sols la seva obra sinó també, bona part
del seu caminar evolutiu i , de forma principal, de la seva època esplendorosa
de maduresa.
“Si em permeteu el consell jo us recomanaria la passejada
per l’exposició en un capvespre de dia feiner i amb poca gent a la sala. I en
la visita deixar-se anar. Ara la figura, ara la lluita amb l’abstracció i finalment
amb el domini de la mateixa. I sempre el ritme, la cadència, la bellesa.
Ara un blau, i de trascantó un altre de diferent. I el rosa
que amaga un somriure groc per donar pas a una munió de verds i ocres. I la
figura , mig amagada, que ens somriu tot fent-se present. Com exemple de les
emocions portades més enllà del gest, la imatge i les paraules.
I tot, pas a pas en el silenci dens de les paraules esdevingudes art, quan cada pinzellada és un sil·labeig a la recerca d’una rima sempre lliure, en el cor de la plàstica feta emoció.
Massa vegades s’ha acusat a l’abstracció anomenada poètica
de ser tova, efectista, complaent amb l’espectador. Ràfols Casamada ens demostra
aquí, l’absurd de les generalitzacions. Amb l’art fet poesia, o ves a saber si
poesia convertida en Art, l’artista segueix escrivint en el llibre de les
emocions sobtades. Quan la bellesa esdevé protagonista sense afanys de carrinclona
primadonna vinguda a menys, i sí en
canvia amb la intenció de ser-hi present, no per que hagi estat buscada i sí simplement
per que s’ha trobat, un ha de romandre senzillament en el callat silenci de les
íntims emocions per descobrir, com l’autor diu en un dels seus poemes : “un nou
món, cel blau en somni clar. àlbers de fum al caire d’un núvol d’esguards”.
Simplement emocions.”
Aquests paràgrafs els vaig escriure per a la crítica de l’expo
de Ràfols Casamada de fa ara quasi 25 anys, però m’han semblat perfectes per expressar
l’emoció de la seva pintura, la que em produí llavors i al que em segueix
provocant ara al passejar-me per la Nau Gaudí.
Des de la primera obra “Natura morta de la llimona” de l’any
1947,fins a la darrera “Transparència” del 2004, podem descobrir mitjançant una tranquil·la passejada
l’evolutiu ben fer de Ràfols Casamada al llarg del seu caminar artístic.
Així ens poden enfrontar amb obres quasi desconegudes com ho
son “Casa con miradores (1957) ”Maig 68 (1968), el seus “Signes d’aire” (1976)
i començar amb la seva abstracció geomètrica com “Espai vertical” (1977), o “Espai
obert central” del mateix any, per seguir amb abstraccions més pures com el “Cadaqués
“ (1981) per passar a una abstracció plàsticament més intensa com “Forma blava”
( 1987-1988), o “Moviment d’aigua” del mateix any, o el sorprenent i captivador
“Ritme blanc” del 1989, per passar a la seva abstracció més personal dels anys 90 i fins la seva mort, que està perfectament representada amb obres
com “Tensió”, “Eco” , “Nocturn marí”, i
toies les que pertanyen a aquesta època fins assolir les seves obres més
críptiques i personals de començaments del 2000.
Tot en un concepte artístic fonamentat, com molt bé diu Bernat
Puuigdollers, encarregat d’escriure el magnífic llibre catàleg de l’exposició,
quan parla de l’equilibri perfecte entre emoció i raó, entre l’anàlisi mesurat
de la realitat i els ulls oberts a la sorpresa del món.
Unes afirmacions que segueixen molt bé el que declarava en
vida el mateix Ràfols Casamada quan afirmava “ Independentment dels camins que
segueixi l’art d’avui, ha de mantenir una actitud ètica davant d’un món
vulgaritzat, violent i materialitzat. L’art ha de complir una funció de reflexió,
ha d’obrir nous horitzons. En bona mesura és metàfora i model de la realitat. La
seva contemplació és un acte íntim. L’espectador davant la tela, amb les seves
pròpies sensacions. Per aquest motiu té un valor tan important: és una forma de
no perdre’s en allò que és mesquí i de mirar d’arribar a coses que tinguin una
certa entitat més enllà d’allò mesurable".
L’exposició de Ràfols Casamada que es presenta a la Nau Gaudí
no es tan sols una espectacular exposició que ens permet gaudir en plenitud de
la seva veritat artística, ans també és un senyal de la seva potència artística
, com la d’aquests grans artistes
catalans que hem ant perdent en els darrers quinze anys i que van restant
amagats en el caixó de l’oblit, com son els casos del mateix Ràfols Casamada,
de Guinovart o d’Hernández Pijuan, Maria Girona i tants d’altres que resten
amagats en les col·leccions oficials , amb poques obres , mentre que les
col·leccions privades que atresoren les millors peces no els hi donen el paper
important que sens dubte la seva obra mereix i com es fa evident en aquest cas amb
el cas de Ràfols Casamada i la magnífica col·lecció de la que disposa el
col·leccionista Lluís Bassat i que amb tota generositat fa públic en aquesta
magnífica exposició de més que obligada visita,
i si es repetida millor, que ens ofereix ara i fins l dia de la Mercè d’enguany
a la Nau Gaudí de Mataró.
Exposició d’obligada visita amb consell d’adquisició del pertinent catàleg
escrit per Bernat Puigdollers , a la que caldria afegir, durant tot el mes de
febrer, l’exposició que també s’ofereix
en el Museu del Càntir d’Argentona, col·laboració també de la Fundació Carme
& Lluís Bassat.
Gràcies Lluís Bassat per el gaudi immens que genera aquesta
exposició en tot aquell que estima l’art veritable.
Ràfols Casamada,. Obres de la Col·lecció Bassat
Nau Gaudí. C de la Cooperativa 47. Mataró
Del 18 de gener al 24 de setembre del 2023
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada