dijous, de maig 08, 2025

EL CATÀLEG D’ ”ONÍRIC” DARRER DESGAVELL IMPRESENTABLE DE LA FUNDACIÓ ILURO.

 



Ahir vaig acudir a l’exposició “Oníric” a la Fundació Iluro  per anar a cercar el catàleg de la mateixa que es veu que fa ja uns dies es lliurava al públic. Quan el vaig començar a fullejar, la indignació es va anar apoderant de mi ja que les fotografies que havien de reproduir les obres exposades  no responien en res, ni to ni color, amb la realitat de les mateixes, assolint la màxima indignitat amb la reproducció de l’obra “Arlequí” de Joan Ponç  representada per un rectangle fosc en el que res  es determina , semblant més un abstracte d’algun parent de Malèvitch , que no pas l’obra que hauria de de ser fidedignament reproduïda en el catàleg.

Fotografies de les obres del catàleg de l,any 2015


Fotografies del catàleg actual, amb la negror en l'obra de Ponç


En la crítica de l’exposició que vaig publicar el 22 de febrer ( veure aquí ), acabava la mateixa tot dient:

“Resumint. Exposició interesant per fer-ne passejada, però que és un fracàs absolut, fora de la recuperació visual del tarot de Eduard Alcoy, ja que la gran majoria de peces ja han estat exposades repetidament en les darreres retrospectives de l’entitat.

Un altre tret al peu de la Fundació Iluro, per el que essent una fundació pública, exigim a l’Ajuntament faci les correccions convenients en el seu staff per corregir els importantíssimes errors comesos. Encara que veient i sabent el no res que importa la cultura i l’art als que manen a la ciutat , que Deu ens agafi confessats”.

Dons teníem tota la raó. No vols caldo, doncs dues tasses. I la segona tassa és aquest miserable pamflet en forma de catàleg, en el que la tonalitat emprada a les fotografies de les obres,  les allunya de la realitat , enfosquint totes les obres i perdent-nos així, els detalls importants de les mateixes.



Obra de color natural, en el catàleg de l'any 2015 i enfosquida del tot en l'actual.


El no control de color del catàleg converteix en impossible de veure els treballs d’artistes  en els que predomina la foscor, com els casos de Rosa Codina, Ràfols Casamada, Guerau Calabia, Ponç, Weston, Togores etc alhora que converteix a la resta d’obres en altres ja que no permet gaudir del detall i de la sensibilitat amb les que foren creades , casos com el que mostrem de Subirachs i en les pintures de Cuixart, Rovira Brull, Jordà, Capitani , Novellas i molt especialment les obres del Tarot d’Eduard Alcoy en les que es difuminen i perden la majoria de detalls que les composen.

Un catàleg esdevingut, no un element per guardar  i aprendre d’ell en les relectures, ans el contrari, un catàleg que falsifica la realitat de l’obra i del treball d’uns artistes que per la qualitat de les mateixes i el respecte que ells mereixen , no haurien de ser maltractats amb aquestes reproduccions fraudulentes .

Evidentment ens veiem obligats no a demanar, I SÍ A EXIGIR, que siguin retirats la resta de catàlegs que no hagin sigut encara lliurats al públic, i que es faci una nova edició en la que les reproduccions de l’obra exposada, corresponguin a la veritat de la mateixa, alhora que  també exigeixo , com a ciutadà amant de l’art, es depurin les responsabilitats que han portat a aquest desgavell que demostra , ara ja de manera pública i evident, el menysteniment per l’art que té la direcció actual de la Fundació Iluro. Una direcció que per respecte a l’art, a la cultura i a la Ciutat, ha de plegar de forma immediata.