Fa uns vint anys que vaig visitar Chillida Leku. Va ser un
viatge artísticament molt emocionant ja que prèviament vaig visitar el Museu
Oteiza, situat a Alzuza, molt a prop de Pamplona. Va ser l’enfrontament directe
entre dos escultors que sempre m’havien agradat molt.
Era més chillidià, a bon segur per que havia conegut més la
seva obra que havia vist en nombroses exposicions i museus, mentre que desconeixia
més en profunditat la d’Oteiza, però tan sols sortir de la casa museu d’Oteiza,
quedava absolutament clar en mi el triomf d’aquest, front el seu amic/enemic basc.
Després he pogut veure, llegir i analitzar els seus treballs i sempre Oteiza
guanyava aclaparadorament.
Però necessitava recuperar aquell Chillida que artísticament parlant m’havia ofert una impressió aclaparadora tal i com que em va produir el seu treball en aquell hàbitat especial , triat per ell mateix. El xoc sensitiu de la natura amb la grandiositat del treball de l’artista , junt a la sensibilitat extrema dels petits treballs acollits en el “caserio” , es mantenien encara frescos en la meva memòria. I això que la meva darrera visita era de fa 10 anys.
Hi havia volgut tornar però per primera vegada, el seu tancament, i per segona el covid, m’havia deixat amb el gust als llavis i sense la necessària visita. Per això, aprofitant el regal familiar del meu 74 aniversari, l’escapada a la campa de Lasarte on es troba era obligada, i en pura conseqüència la meva satisfacció artística ha estat complerta.
El mou Chillida Leku, ara en mans dels marchants suïssos de
l’obra de l’autor, segueix quasi idèntic a l’inaugural, tan sols algunes
escultures que han estat venudes han estat substituïdes per altres ,més petites
i menys escollides per l’autor que les havia triat per formar part del seu
museu públic/particular. Inclòs es manté la família en l’entramat. Així vàrem
poder veure a un dels germans Chillida fent visita privada amb quatre persones.
Passejar-se per la campa és un absolut plaer dels sentits ja
que s’ha aconseguit la fusió plena entre art i natura. Així, mentre trepitges l’herba
i t’acostes a les obres, sempre en tens una altre que t’apareix més lluny, tot
picant-te l’ullet, i convidant-te a gaudir-la iniciant un camí que sembla
desgavellat ja que no és ni temporal, ni temàtic, ni estilístic.
En el tòric desordre organitzat de l’espai i amb el reforç
de la natura que magnífica i quasi deïfica els treballs, t’introdueixes en el
teòric joc de l’art per assaborir fins
el darrer glop, la potència i sensibilitat del treballs que esdevenen ànimes artístiques
protectores de la teva debilitat.
Una debilitat que et dona força ja que totes les escultures
es poden tocar i en l’acaronament de les mateixes hi ha una enorme transmissió
de sentiment artístic que et fa sortir de la visita plenament conscient del
lloc i al vàlua d’on has estat.
Chillida Leku és un
magnífic espai museístic en el que es fàcil
la comunicació entre artista , obra i espectador, i del que jo diria que
sempre se’n surt satisfet.
















Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada