dilluns, d’octubre 06, 2025

“ROSTOLL”. NEFER. MUSEU DE LLAVANERES

 



Hi ha la dita de que “mai segones parts poden ser bones”, però per si algú creu en ella, l’exposició que Nefer presenta al Museu Arxiu de Llavaneres i que és la segona part de la que inaugurà fa tan sols quinze dies al Museu del Càntir d’Argentona ens demostra absolutament el contrari, que a voltes, com en aquest cas, la segona part és encara molt millor.

Dues exposicions que es complementen, encara que tinguin un ideari contradictòriament comú. Amb la centralitat de Demèter, deessa que simbolitza la fertilitat i la força creativa de la terra, Nefer estructura la seva exposició del Museu del Càntir, en la que apareix la cara més alegre i esperançada de l’artista, amb una obra que destil·la una realitat que depassa a la pròpia autora, per esdevenir en realitat col·lectiva. Tot però amb una mirada que sembla màgica però que en el fons és absolutament real.




Ara a Llavaneres , Nefer ens ofereix una altre cara del seu fer, segueix com sempre en aquesta la seva lluita ” de parlar de dones. de cicles. de silencis que es trenquen i d’injustícies que es  posen damunt la taula i ho fa amb una delicadesa colpidora” , tal i com es diu en el catàleg de la mostra.

Ho fa d’una manera directa i punyent, centrant l’exposat amb un mural pla de bona mida, que fàcilment és llegeix com un esquelet, en el que cal deturar-s’hi estona per mirar, examinar i absorbir el munt de detalls , tots ells amb un clar i directe missatge, que conformen la peça.

Un conjunt que va des de la dolçor al punyent , permetent-nos en una detinguda mirada saltar per les diverses emocions  que sentim els humans. Una obra, perfectament mesurada en les seves parts , poètica però alhora enormement dura. Amb pors però també amb esperances. Una obra digne d’un Museu en el que estigui permanentment exhibida.





Al seu entorn, s’exposen quatre peces diferenciades estèticament de la resta  que mereixen apunt atenció individual. Per un costat , i en primer lloc la figura  impactant d’una peça que ens apropa indefectiblement  a la mirada del romànic més punyent, amb una imatge femenina com crucificada. Una imatge que produeix emoció i reflexió d’alta graduació.

Amb ella ens trobem també amb una deessa  protectora,  una gran díptic “no res”  en forma de frontis mural d’enorme sensibilitat amb l’expressió, i finalment una instal·lació escultòrica en forma de capella que lliga tot el conjunt.

Per acabar , i arrodonir el presentat, i l’ideari de l’exposició, ens presenta un seguit de tòtems cremats, evolució dels que ens oferí en la seva antològica de Ca l’Arenas, però ara més treballats i aprofundits en el conjunt expositiu i no com llavors que estaven perduts i no identificats en l’evolució global.






El conjunt del presentat ens ofereix la mirada clarivident d’una artista que sembla haver connectat plenament amb el seu passat i amb la seva realitat històrica. Per exemple la seva obra central em retrotrau al seus conjunts picto- escultòrics  d’anys enrere però amb una evolució plena que els converteix en plenament actuals i obligant a la reflexió en totes i cadascuna de les parts..

Igualment cal destacar la presència viva i actual de les seves personals formes d’expressió que es revitalitzen i aconsegueix-ne en plenitud contactar amb l’espectador que atent i ament, entra amb facilitat en la juguesca, de la que surt enormement content i satisfet.




Amb aquesta exposició Nefer recupera el tremp artístic i comunicatiu que semblava adormit en la pseudo antològica de Ca l’Arenas que ara explosiona amb tota potència amb aquest duet d’exposicions altament recomanables en la seguretat d’una plaent i reflexiva comunicació d’alt grau entre autora i espectador.

Exposició molt recomanable per a tot amant de l’art.


Rostoll. Nefer. 

Museu Arxiu de Sant Andreu de Llavaneres.

del 3 al 26 d'Octubre de 2025