Diuen, i jo hi estic d’acord, que
els temps de crisi comporten una màxima creativitat. Que els artistes,
deslliurats de la dolça esclavitud que significa una manera de fer de venda
segura o possible, encara que pugui provocar-li dubtes en el sentit interior de
l’art , posats a “no vendre” lògicament
prefereixen realitzar treballs que els complaguin i en els que sentir-se
realitzats que no pas mantenir la falsedat de l’ofici comercial. És doncs el
moment del risc i l’aposta agosarada.
Però a més penso jo que implica
també la tornada a l’arrel i al concepte primigeni de tot creador, en quest
sentit tantes vegades repetit també de que en realitat l’artista “realitza”
sols una obra en la seva vida de la que cada quadre, cada escultura, cada peça
son sols un paràgraf i cada època, un capítol.
En Perecoll sempre diu que ell no
és que estigui en crisi , és que la crisi ja forma part d’ell de manera
substancial. Unes vegades apretant més, altres menys i amb algun miratge
passatger, defensa , i amb molta raó, que l’artista està en crisi permanent ,
la de la creació i la més complexa del comerç i que davant d’aquest fer sols hi
ja una possible sortida, o una manera d’apaivagar-la, que no és altre que el
treball.
I és en el conjunt d’aquests
paràgrafs amb els que crec s’escriu de manera ben adient aquesta , per alguns
nova aposta, que Perecoll presenta ara al Museu del Càntir.
Si volem definir el treball plàstic
de Perecoll sols ho podem fer amb una paraula: “volum”. Ja sigui pintura, joia
o escultura, l’eix del concepte rau en el volum al que sap acompanyar d’un
complement de mobilitat i ritme que el converteix en vital. Un volum dinàmic
que li és personal i dona sentiment al seu fer.
En Pere però porta més de trenta
anys entestat en la lluita personal amb el negre sobre negre. I aquesta lluita
, amb la saturació per el pas del temps, té dos problemes. Un , que els
començaments van ser tan esplèndids, tan impactants , que després de la Pia
Almoina, costa superar aquella fita. I en segon lloc que la repetició i certs
camins encetats per l’artista dilueixen els dos conceptes essencials abans
esmentats i comporten una davallada artística encara que curiosament la
dulcificació del treball pugui encisar encara més a l’espectador de no moltes
preocupacions plàstiques.
Dos raons ben conegudes per el
creador que per això de tant en tant retorna i reprèn els orígens com si fos
per agafar una nova embranzida. Això és ni més ni menys el que s’evidencia en
aquest “Roig i negre” que ens ofereix ara a Argentona. De nou en ell retrobem els seus estilitzats i complexes
personatges, establerts en la solitud, el grup o la multitud que en certa
manera semblen interrogar-nos en relació als moments actuals. Torna el Perecoll
social, l’artista sensible que es sensibilitza per les injustícies i que ara ens
copeja amb les pasteres i les mirades anhelants dels seus protagonistes.
Un retorn que a més vol endurir, i
per això s’oblida del paper i l’aiguada que havia emprat en moments parells per
enfrontar-se a l’estímul més potent de l’acrílic i la superfície rígida. Que
s’oblida dels blaus i verds d’altres temps per potenciar la disjuntiva amb
aquest roig i negre de fàcils, clares i contundents segones lectures.
Tot , en un conjunt homogeni,
vibrant, presentat amb l’elegància habitual de l’autor, vestit amb un emmarcat
fet a mida en cada cas, per aconseguir així una atmosfera que permeti assaborir
fins el darrer detall de la seva intencionalitat pictòrica.
Un pas , aquest de Perecoll que
crec és molt important per desenganxar-se en part de l’esclavitud del negre. Una
concepció en la que caldrà aprofundir però de la que estem segurs sortirà una
de les etapes més pròsperes de la seva creació.
Per a un, aquesta mirada de
Perecoll no ofereix dubtes, ni més ni menys que per això era la dominant en
l’elecció que varem fer per “Tempus Fugit”. Una certesa que estic convençut romandrà
també en el pensament d’aquells que acceptin el consell de visitar aquesta
interessant mirada a l’essència més íntima de Perecoll.
Felicitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada