No s’espanti el lector, però justament
aquest és el títol triat per l’artista argentoní BERNARDINO TORRES per retornar a l’activitat
expositiva amb una mostra al Museu del Càntir d’Argentona, després de uns quaranta anys de silenci expositiu.
Bernardino és un pintor que allà finals
dels 70 formava part del grup d’artistes que practicaven el que per un llavors
es deia “realisme màgic”, juntament amb Sabillón, Josep Serra i altres , presentant-se
com una competència discrepant a la línia de l’anomenada “escola de Mataró” ( Alcoy,
Rovira Brull, Novellas, Jordà, Pal) més dirigida vers un surrealisme de clara
intencionalitat social i política.
Ja fa molts anys que malfio de tots
aquells que es diuen artistes i que defugint del concepte essencial de l’art
que no és altre que el de trametre sensacions i emocions de tota mena per comunicar-se amb els espectadors, volen confegir
un discurs pseudofilosòfic tot establint dos plans comunicatius: el de la superioritat
de l’artista i el de la inferioritat del receptor.
Bernardino així ho fa en aquesta exposició de la que reprodueixo integrament l’escrit de presentació: (Abans de llegir cal respirar a fons)
Les pintures
de l'artista Bernardino Torres, membre de l'agrupació artística maresmenca
Fusionart, són una introspecció en la mecànica quàntica i la neuro-ciència i
ens ajuden a entrendre la naturalesa de la subjectivitat de l'observador
Que és la realitat
Atès que l'axioma fonamental de la mecànica quàntica estableix que cap fenomen elemental és un fenomen fins que no sigui detectat, és doncs que la realitat objectiva no té cabuda en la descripció de l'univers.
En el context de l'obra d'art i essent el principi d'incertesa (Werner Heisenberg) el que precedeix al interpretatiu, és el valor donat al caràcter representatiu que es tradueix en l'obra el que es postula com unívoc, independentment del corrent realista / hiperrealista / surrealista en què sigui catalogat.
Per això es necessita formular una definició semàntica més coherent a la interpretació (objectiva a l'ús) que s'aplica a l'anomenat "realisme en l'art", ja que en cas contrari, és seguir mantenint la confusió de caràcter objectiu / subjectiu on, objectivament, s'aprecia com a principal propòsit el definir i / o exaltar l'obra dins d'un corrent de "realitat consensuada" el factor secundari en l'obra, "el virtuosisme tècnic", el recurrent més esgrimit., sense paral·lelismes entre realitat reflectida i realitat percebuda, ja que s'omet el factor últim més determinant: la naturalesa quàntica de la realitat.
Si la naturalesa quàntica de la realitat, sentencia que "tot és informació", i la percepció de la realitat és el resultat de la informació que percep, processa, dedueix i pondera l’observador, aquesta és subjectiva per dret.
"L'observador crea la realitat" -
Bernardino Torres
Atès que l'axioma fonamental de la mecànica quàntica estableix que cap fenomen elemental és un fenomen fins que no sigui detectat, és doncs que la realitat objectiva no té cabuda en la descripció de l'univers.
En el context de l'obra d'art i essent el principi d'incertesa (Werner Heisenberg) el que precedeix al interpretatiu, és el valor donat al caràcter representatiu que es tradueix en l'obra el que es postula com unívoc, independentment del corrent realista / hiperrealista / surrealista en què sigui catalogat.
Per això es necessita formular una definició semàntica més coherent a la interpretació (objectiva a l'ús) que s'aplica a l'anomenat "realisme en l'art", ja que en cas contrari, és seguir mantenint la confusió de caràcter objectiu / subjectiu on, objectivament, s'aprecia com a principal propòsit el definir i / o exaltar l'obra dins d'un corrent de "realitat consensuada" el factor secundari en l'obra, "el virtuosisme tècnic", el recurrent més esgrimit., sense paral·lelismes entre realitat reflectida i realitat percebuda, ja que s'omet el factor últim més determinant: la naturalesa quàntica de la realitat.
Si la naturalesa quàntica de la realitat, sentencia que "tot és informació", i la percepció de la realitat és el resultat de la informació que percep, processa, dedueix i pondera l’observador, aquesta és subjectiva per dret.
"L'observador crea la realitat" -
Bernardino Torres
Reposin, facint-ne digestió i
intentin esbrinar de que es pot tractar.
Deixant de costat que l’art està
definit en molts diccionaris amb el concepte “artifici”, i per tant ben
allunyat del sentit de la realitat , amb el que s’escrostona bona part de l’entramat
pseudofilosòfic de l’autor. Això per no entrar en camins de la psicologia al
respecte de la subjectivitat , sotmesa sempre a la pròpia personalitat de l’espectador
i molt especialment amb el seu nivell de coneixements i formació , en aquest cas
cultural i artística.
Però bé, deixem que cada autor
presenti el que vulgui, sigui un concepte artístic o una palla mental, el que
cal és fer-ho de manera correcta i sincera.. I cal dir que una mostra sols amb
la sèrie de retrats , encara que amb tot el truc del món, podria ser
acceptable. Un concepte i una manera d’expressar-lo,però quan tot es vesteix d’aquets
pseudo-domini intele·lctual cal dir rotundament NO.
I l’exposició de Bernardino Torres
és una pura fal·làcia, en el conceptual, i en el que és pitjor en el pictòric i
plàstic.
Bernardino presenta dos conceptes
artístics: per un costat hi ha un seguit de treballs, essencialment retrats, de
caire hiper-realista, realitzats amb matemàtica exactitut), en el que pertoca
als més mínims detalls i per l’altre unes composicions pictòriques d’arrel
simbolista, sense motivació aparent i plenes
d’errors i defectes tècnics que ens porten a pensar que la primera part està realitzada
sota el truc foto,canó, calca que permet aquesta primorosa exactitud amb domini
tècnic esparverant, quan per l’altre cantó hi ha fins i tot una incapacitat
manifesta de mantenir de manera correcta una línia de límits.
Al que cal afegir l’error en el
concepte del retrat ja que és concepte plenament acceptat que fer un retrat no
és aconseguir una semblança absoluta i sí fer que amb la imatge es pugui copsar
la personalitat interior del retratat.fet que no seucceix en cap dels cassos en
que ens quedem simplement amb la pell però no amb l'ànima.
I això sí que és percepció
subjectiva però que esdevé en objectiva en base i fonament del coneixement
acumulat.
Una exposició la de Bernardino Torres, veritable trompo l’oeil per bocabadar incauts amb falses exactituts i que mai hauria d’haver ocupat uns espais com els que ocupa en el Museu del Càntir, que darrerament portava una línia prou interesant i valuosa que no mereixia ser trencada amb la falsedat d’una pintura neuroquàntica (lo cualo?) , digne del millor tafur del Mississsipi però indigne de ser presentada en qualsevol espai expositiu seriós.
Una exposició que en condicions
normals hauriem de qualificar simplement com a dolenta , però al estar amanida
amb aquests banys de pseudofilosofia barata amb aire de gran intel·lectualitat
sols podem qualificar-la com a gran presa de pel.
(Les imatges han estat extretes de
les xarxes socials del propi artista)
2 comentaris:
Me satisface enormemente comprobar que dos cuestiones,harto-previsibles, se iban a dar en tu verborrea., la una es, que con tu talante de pseudo-erudito tienes una patologica fijación por intentar dinamitar todo aquello que no se parece a lo que a tí te seduce, obviamente es subjetivo,solo eso te disculpa y la segunda evidencia que se constata es que no has entendido "nada", (me decepcionas por talante y capacidad).
Primero, la "OBRA" se valora en vivo y en la Galeria y no sobre recortes de aqui o de alli, y en cuanto a lo que el conjunto de la muestra pretende, solo se puede juzgar si se conocen las inquietudes mas intimas que motivaron al autor y eso te lo has perdido en la inauguración por arrogante., cuando quieras podemos hablar de lo que es el valor mas importante para mi, es decir el observador. cuidate esa salud.
Sin entrar en el juego de ls opiniones, siempre subjetivas como ha de ser la buena crítica que solo alcanza valor cuando es aceptada por el púlico, debo decirte que es obvio que he visitado la exposición , y más de una vez y que mi ausencia al acto inaugural no fué por arrogancia y sí, como muy bien sabes, por importantes razones de salud.
Cuando quieras reiniciamos las conversacione perdidas de hace treinte años.
Publica un comentari a l'entrada