A bon segur que la causa és haver-me fet gran , però ara
quan sento certs noms de creadors , la meva ànima es posa automàticament dempeus
i fins i tot acoto una mica el cap en senyal de reverència, encara que ni la
tècnica ni l’estilística que practiquin aquests artistes correspongui als meus
particulars gustos, però el respecte que em mereixen certes trajectòries així m’
ho marquen.
Justament és el que he fet en motiu de l’exposició d’esmalts
que el gran mestre Andreu Vilasís presenta al Museu del Càntir d’Argentona, com
si fos l’embolcall professional a l’important acte del proper dimarts al Museu
del Disseny en el que el mestre lliurarà a la institució la seva biblioteca i
documentació especialitzada en el món de l’esmalt , a bon segur una de les
millors del món.
“L'esmalt és
una pasta vítria mòlta a la mida de polsim que s'aplica sobre un metall i es
deixa fondre dins un forn a una temperatura que oscil·la entre els 700 i els
900° C. Durant la cocció, l'arena fina (l'esmalt) es fon i s'adapta a la
superfície i forma del metall amb el qual s'uneix íntimament. Quan es refreda,
el metall queda cobert per una pasta vitrificada brillant si després es poleix.
L'esmaltat es pot realitzar a partir d'un procediment sec o
humit depenent de les tècniques d'aplicació i dels processos que poden ser
manuals i rudimentaris fins als més sofisticats gràcies a la tecnologia
moderna. La tècnica de l'esmalt al foc s'ha utilitzat com a subsidiari de la
metal·lúrgia, com ara en el cas sumptuari, en joieria i orfebreria, o en el cas de la indústria i
en el de la fabricació d'electrodomèstics, senyalitzacions urbanes o
revestiments arquitectònics.
Avui en dia, l'esmalt és un dels mitjans d'expressió
artística més perfeccionats que existeix. És una matèria dura, que pot ser
brillant o mat, no decolora amb l'acció de la llum, és resistent als agents .
pol·luents, és fàcil de netejar i té una gamma infinita de
tons. Pot ser de qualitat opaca o transparent i que permet la visió de la
textura del suport conferint-li una riquesa matèrica no superada(vikipèdia
dixit).
Una tècnica tan històrica com complexa i difícil de la que
Vilasís n’ha assolit mestratge fora de mides, en especial, -tal i com explica
acuradament Núria L. Ribalta , en l’escrit de presentació en el catàleg-, en la
seva meticulosa i renovada tècnica de la grisalla.
Una tècnica, la de l’esmalt, que potser ha estat en la seva
aplicació creativa la que menys
adaptació al temps actuals ha tingut del gruix de tot el conjunt que conformen
el que en diem arts aplicades i oficis artístics. Un esmalt que s’ha quedat en una
estètica demodé, d’una bellesa rampoina i poc engrescadora , vorejant massa
vegades el que en podríem dir una compositiva cursi , havent estat pocs els
esmaltadors que hagin trencat aquets conceptes de segles passats per produir un
concepte més proper a la realitat artística del segle XXI.
I aquest concepte de passat , de record que tenim tots , d’aquelles
obres que es veiem en les joieries, en el camí de la reproducció d’obres
mestres de l’art o en medallons camafeus o semblants , sempre més amb una
mirada cap el passat que no pas albirant un nou futur.
Fa molt poc que Luis Racionero explicava en un article que l’art
és una barreja entre realisme i idealisme, i segons cap on decanti la balança
el creador, el resultat en serà un o altre. Vilasis aposta per concepte ,
escola i convenciment per aquesta mirada propera a l’univers femení, amb una
bellesa tòpica i típica, però amb un desenvolupament formal estricte , en uns plantejaments que es
fonamenten en el concepte de la bellesa del noucentisme. I allà es troba a gust
i desenvolupa de manera perfecta la seva praxis conceptual que ve afegida d’uns
plantejaments tècnics fora mida.
Però esta clar que alhora apareix l’etern dubte de la
tècnica , si aquesta és sols mitjà o ha de ser protagonista. Un que es decanta clarament
per la primera opció, sent que l’encontillament de l’obra sotmesa a unes fèrules tècniques quasi
dictatorials és la que limita el concepte expositiu a l’admiració de l’esmalt com element formal, fixant la mirada més en
els detalls cromàtics quasi impossibles,
el subtil del modus i manera , deixant en segon terme el concepte i la
comunicació, que al meu entendre és el que marca de manera clara el sentiment d’art.
Per això que la conclusió del comentari és complex per si
mateix. M’agrada i m’admira el savoir faire de mestratge quasi absolut que es desprèn
de l’obra d’Andreu Vilasís. M’admira encara més la seva trajectòria i la seva passió
absoluta per la tècnica. Però em dol, l’encarcarament conceptual del treball
massa limitat a una bellesa formal fora de temps i no en la recerca d’un futur,
per el que alguns grans esmaltistes lluiten, com per ex. les mataronines germanes
March.
Malgrat tot he de recomanar amb intensitat aquesta
exposició. Per un costat per la lliçó esmaltista que representa, per l’altre
per el respecte absolut que em mereix el mestre Vilasís, i en tercer lloc per esperonar
a joves en trobar un camí de futur a una tècnica ancestral que fa massa temps
que es troba en punt mort i que precisa d’una urgent revolució.
(les imatges han estat extretes de la xarxa i poden correspondre o no a obres presents en l'exposició)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada