dimarts, de setembre 11, 2018

PERE MÀRTIR BRASÓ. ARTISTA I AMIC DE SEMPRE I PER SEMPRE













Arriba l’hora d’aixecar persiana d’aquest blog d’informació artística, tal i com hem fet en els darrers catorze anys, però òbviament no podem començar amb el repàs de les novetats que genera el començament de la temporada sense fer un potent i emocionat record a Pere Màrtir Brasó i Duran, artista vilassarenc/ mataroní que ens ha deixat aquest estiu després d’una llarga malaltia i del que vàrem gaudir amb intensitat del seu art i de la seva amistat.

M’arribava la notícia de la seva mort just quan em disposava a visitar l’exposició d’escultures de Miró al centro Botín de Santander. No puc dir que fos una notícia inesperada, però sí que em va sorprendre ja que estàvem acostumats a les nombroses pròrrogues que en Pere M. es treia de la màniga, o millor dit, del barret, quan tots teníem avall ja el pitjor i justament, la nostra darrera trobada a la inauguració de “Seny i rauxa” a  la Destil·leria  no m’havia donat senyals que no hagués vist altres vegades.




Amb en Pere ens coneixíem allò que es diu de sempre. Rivals des de l’infantesa al futbol, ell al Vilassar amb en Tàpies  de l’Espinaler, en Dani de Dani , en Fancheli i jo de porter a l’Argentona. Era un lateral que rascava , d’aquells que passava la pilota o el jugador, però mai ambdós. No m’havia fet mai cap gol, llavors no s’havia inventat els carrilers. Teníem doncs un coneixement a distància.

Distància que s’escurçà gràcies als comuns amics en Ramon Prujà i l’Alícia que ens van unir en l’art. Per un llavors Brasó practicava una línia molt entroncada en el còmic, però en la que deixava ben patent la seva visió expressionista i de crítica social. Així el vaig conèixer artísticament a Cartoon, una galeria especialitzada  a l’eixample barceloní.



Enamorat del desert, tant dels calents deserts africans , com de la fredor dels desert nòrdics, descoberts a Islàndia quan era un territori no visitat per ningú, en Pere M: comença la construcció del seu territori de solituds, un espai certament zen, en el que la natura dona sentit  a l’home en la seva petitesa i que li permet diseccionar al ésser humà de la manera crítica en el seu fer com a individu i com a ser social.

Comença amb una pintura certament lumínica i de cromatismes intensos com va ser la seva gran exposició a Tertre  (1992) i que tan va seduir a Nico del Rio, per arribar al parnàs amb “El bosc cremat” exposició realitzada a la galeria Lolet Comas. La seva millor exposició i de la que en tragué el màxim benefici personal amb el coneixement de la Isabel, far, punt, passió i guia durant la resta de la seva vida.



En Pere M.  havia traslladat el seu domicili a una caseta a Tordera i un brutal incendi forestal que arriba a fregar el seu domicili el frapà enormement. D’allà en va sorgir una exposició impactant en la que conjuga l’home i la seva acció, amb una sentiment crític molt intens i una lliçó plàstica d’alt voltatge.


D’aquí va sorgir una pintura molt més íntima i plena amb interesants exposicions com les de la sala tretze ( Banyoles), Galeria Il Canovaccio (Roma), un espai emblemàtic relacionat amb el mataroní Campeny, o la de la barcelonina magdalena Baixeres, o al Monjo del seu poble natal , o l‘espai CapGròs, o a Espai en blanc. Unes exposicions totes elles clarament individualitzades en les que l’artista s’analitza i alhora ens fa reflexionar i prendre posició davant temes transcendents com ho pugui ser la natura , la guerra , les noves religions ( esports, música , espectacle...) amb els seus nous deus i d’altres. I sempre amb la coherència personal , la seva gran virtud , que el fa fins i tot abandonar el seu treball professional a una entitat bancaria ja que el  considera embrutidor en el personal i el social.


Llavors en el 2009 arriba la malaltia , que li és diagnosticada en una irònica coincidència, el dia de l’enterrament de Pepe Novellas. En Pere ho entoma amb una gran força interior i veu clarament que en el fons l’art és qui el pot salvar i decideix abocar-s’hi amb més intensitat encara. Així apareix “continuarà” a l’espai capgròs que té com a resum un magnífic opuscle amb el mateix títol i escrits de bons amics que l’havien acompanyat en el temps i del que tinc l’honor, sí, l’honor d’escriure l’epíleg en el que dic :



 “Son aquestes unes obres íntimes i personals essent aquestes les claus precises i exactes per fer-ne lectura. No hi ha en ells res més que els sentiments i les vivències, i no existeix l’intent de que l’espectador les agafi com a pròpies. Ni li cal ni ho pretén. És simplement el traspuar d’unes sensacions i emocions en una obligada catarsi que el mateix artista pregona”.




I és reinventa amb el barret Peret i amb exposicions anuals Museu Monjo (2011), Col·legi d’Aparelladors ( 2012) , Can Caralt.Llavaneres (2013) , casa Gòtica. Argentona ( 2014) , expos totes elles que tinc el gran plaer i honor de presentar amb una conyeta repetitiva, tot dient que ell i jo ja semblàvem en Serrat i en Sabina, deixant ben clar qui era en Sabina, per el barret i per el seu enorme poder de seducció.

Son exposicions individualitzades en les que en Pere reflexiona i filosofa  no sobre el diví i l’humà i sí al voltant del més proper, convençut definitivament de la levitat del ser , de la petitesa de l’home i de la seva fragilitat.

Tècnicament impecable, amb el blanc com a raó i causa. Un blanc,  compacte en l’aparença externa però ple de matisos en la proximitat. Un blanc de blancs, roses , blaus i petites llambregades del color que dona forma a la vida , encara que al final tots sabem que a grans trets la vida s’escampa en la uniformitat del blanc.


I al damunt , el grafit i les paraules. El dibuix del proper , el símbol del territori. Els elements que conformen la nostra geografia mental . L’espai on sentir-se segur. I les paraules , sempre precises i exigents i més quan no estan prenyades de la fullaraca que tantes vegades emprem per enganyar tot enganyant-nos. Les paraules del poeta , les que ens porten alhora el record i la presència d’aquelles arrels convertides ja en fonaments vitals.



Però també apareix el negre, dur ,intens i colpidor, oferint no tan sols el contrast cromàtic  ans també l’emocional. El de la cara oculta ,la que s’amaga, aquella que no es pot passar per alt ni tan sols amb l’ajut de la tendresa de la carícia. Endinsant-se en aquest buit físic i mental, que no emocional. Però el buit de Brasó a més de ser un excel·lent i ben treballat recurs tècnic , jo diria que és un buit amb desig de ser omplert. El buit de la incertesa , el buit del futur , el buit del blanc,  sadollat en realitat per la gran dosi de bon art que en ell s’hi acumula. Un buit que ja no s’ha d’omplir.

I ja com a cloenda en Pere realitzà dos grans exposicions quasi com a  comiat als seus entorns propers i estimats. Al museu monjo ( 2016) i a la destil·leria al 2017.

Ara en la buidor de l’absència, el record de la seva gran generositat personal i de la enorme categoria del seu treball plàstic, ens fa sentir més orfes del veritable art, aquell que defuig de l’exterior per endinsar-se en l’interior del seus creadors i d’aquells que el gaudim.

Pere, que et sigui lleu el camí, et recordem amb l’emoció de l’amistat i el molt art que hem pogut compartir.

Fins sempre



Només algú sentint una desemparança
Tant profunda que arriba fins avui
Podria alçar amb les seves mans un mur
Que conservi aquesta fortalesa.
Algú que, avançant cap el no-res
Bastia un mur per protegir un camí
Cap un ordre final, potser magnífic
                                                       Joan Margarit
                                                       ( Murs de pedra en sec )


 ps. Les obres reprsentades son de la meva col.lecció particular fruit de la generositat d'en Pere en les nostres múltiples col·laboracions.