Els Amics de l'Art del Maresme m’han demanat unes paraules en record i homenatge a Joan Rosell, que ens ha deixat fa uns mesos, i un òbviament no s’hi pot negar per que , malgrat el poc coneixement personal que tenia amb ell, les vegades que hi vaig parlar i conversar, em demostrà que la seva saviesa com artista era equiparable a la personal.
El darrer contacte que vaig tenir amb ell, va ser en la
inauguració de l'exposició “Fer col·lecció” que es celebrava a ca l'Arenas. Ell
constava com signant d'una de les obres que havien estat donades a la ciutat,
però no estava exposada. Quan m'ho va dir el vaig animar, dient que l'important
era que una obra seva estava en el fons del Museu i que si no havia estat
exposada en aquell moment, segurament ho estaria en un altre i que allò havia
de ser un element positiu per a ell. Em va donar la raó i em va dir que així li
serviria d’estímul per seguir treballant. Ens vàrem acomiadar i no vaig tenir
ocasió de tornar-lo a veure.
Però en tinc un record molt fort i positiu que potser ve de
quan li vaig proposar exposar al Cap Gròs. Corria l'any 2018 i allà ens va
sorprendre a tots amb una aposta visualment majestuosa com ho era sense dubte
el gran mural a l’estil patchwork amb el que va omplir mitjançant
una setantena de treballs tota la gran paret lateral de l'espai , i ho va fer
amb un mural contrastat, equilibrat , absolutament viu i cridaner que obliga a
fixar la mirada i a analitzar els mil detalls que s’acumulaven en el
mateix , en un joc entre la seducció i l’abducció que funcionava més enllà del
propi espai físic de la sala, motivant l'atenció de l'espectador que transitava
per el carrer de Sant Benet.
Amb ell, en Joan Rosell se'ns mostrava com, a un artista
d’arrel figurativa, camp que havia conreat de sempre , l’hi havia entrat una
droga dura , sense remei possible, com ho era el gravat en el que va anar
evolucionant d'una manera ràpida i constant en l’eliminació de l’anècdota per
cercar amb tota intensitat l’essència més pura d’allò que volia
expressar, fins assolir una abstracció d’arrel expressionista.
Una recerca dura i emotiva en la que la
depuració, posant l'accent especialment en el gest , el ritme i el moviment ,
amb el contrapunt acurat del color, va convertir el seu treball en quelcom
especial i personal.
Era l'estiu del 2020 quan Joan Rosell presentava una
esplendorosa exposició al Col·legi d’Aparelladors mataroní. En ella, un deia en
la seva crítica que Rosell ens demostrava que definitivament havia trobat
el seu camí pictòric. I dic camí pictòric i no artístic, ja que malgrat no
emprar la pintura in stricto sensu, la seva obra calcografica era una obra
absolutament pictòrica regida per el color, el gest, el ritme i la textura com
si d'un quadre estàndard es tractés.
Equilibrat en les obres de format més petit i simfònic, en
la composició d’etèries composicions de contradictoris i complementaris, Rosell
feia una picada d'ullet permanent a l’espectador per que es submergís en la
seva aposta estètica i sensitiva, més agosarada del que semblava en aparença.
I aquí estava la juguesca de l'autor. Mostrar-se com era,
sense amagar la seva agosarada aposta, però entenent alhora a l'espectador que
cercava un camí més plaent, més atractiu visualment. i en aquesta lluita
personal que començà fa ja forces anys havia assolit un prestigi i un respecte
absolut de tots aquells que d’una o altre manera conformem el planeta de
l’Art.
Avui, en l’hora d’aquest públic adeu, el recordo en la fira
de l’Art al carrer de Mataró, un espai molt poc aprofitat per els artistes
locals i comarcals que el donen de menys. En ell, tot xerrant em va dir que ell
sabia que tota obra que venia allà era més estimada que a bon segur , moltes de
les que podia vendre en una exposició. Era així , per que allà es produïa
l’estranya connexió entre un desconegut i la seva obra , és a dir , la
seva expressió personal. I això per a ell tenia molta importància.
Avui, voldria que aquesta connexió que existeix agafés la
màxima alçada i li arribés allà on es trobi, per dir-li que l’enyorem a ell, i
al seu art, aquell que ens transportava al seu interior i que ens feia avinent
amb les seves obres.
Joan, allà on estiguis, rep l’aplaudiment interior de
tots aquells que sentim que l’art ens uneix més enllà de les nostres fronteres
personals.
Gràcies per tot i principalment per el teu ser i el teu fer.
Aquest és l'escrit que es va llegir ahir en la inauguració en l'homentage que es realitzà a Joan Rosell en la inauguració de l'exposició que realitza l'Associació per l'Art del Maresme a Arenys de Munt.
Moltes gràcies per pensar en mi.





Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada